Interviu cu Elena Liliana Murguleț, inspector școlar general
Şcoala în pandemie este o provocare pentru elevi, profesori și părinți. Autoritățile au anunțat că noul an școlar va debuta la 14 septembrie. Prezența în sălile de clasă este condiționată de numărul de cazuri de Covid la mia de locuitori în respectiva localitate. Procedural, Hotărârea Consiliului de Administrație al instituției de învățământ este prima din lanţul decizional care va conduce la soluţia privind deschiderea școlii. Însă au această capacitate de decizie toate instituțiile școlare din județ? După primele două săptămâni de șefie, Elena Liliana Murguleț, inspector școlar general, ne răspunde afirmativ în interviul ce urmează.
Descentralizare
* Cum vedeți descentralizarea deciziei privind închiderea, respectiv deschiderea școlilor?
** Descentralizarea deciziei la nivelul unităților de învățământ este în esența Legii Educației Naționale, fundamentul pe care se aplică politicile și strategiile Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Aceasta este singura în măsură să ofere soluția corectă, fundamentată ,,la firul ierbii”. Doar la nivel instituțional se poate obține explicit o radiografie referitoare la infrastructură, resurse umane, necesarul de resurse umane și materiale, echipamente IT și dispozitive electronice necesare activității didactice.
* Credeți că au această capacitate de decizie toate unitățile de învățământ din județ? Știm că, în cele câteva zile de când sunteți la… butoanele Inspectoratului Școlar Argeș, nu ați avut cum să vă familiarizați cu toate problemele din sistem. Dar poate că v-ați făcut o idee…
** Problemele sistemului de învățământ, la momentul actual, sunt, în linii generale, aceleași. Așadar, faptul că sunt în această funcție de câteva zile nu reprezintă un impediment în a cunoaște și înțelege provocările. Procedural, Hotărârea Consiliului de Administrație al instituției de învățământ este prima din lanţul decizional care va conduce la soluţia privind deschiderea școlii. Și da, cu siguranță, am încredere în această capacitate decizională! Îmi argumentez afirmația întrucât, cum spuneam anterior, la nivelul școlii există o fundamentare corectă în acest sens, decizia respectivă aparținând organului de conducere cu largă reprezentativitate, a partenerilor educaționali profesori-părinți-elevi (în cazul ciclului liceal), a autorităților publice locale (primar și Consiliul Local), fără a omite prezența, cu rol de observator în luarea deciziilor, a reprezentanților sindicatelor din unitatea de învățământ.
Digitalizare
* Covid-19 a grăbit digitaliarea, a mutat școala acasă și pe internet. În prag de an școlar s-au găsit soluții concrete pentru copiii și profesorii din Argeș care nu au acces la net și la tehnololgia necesară desfășurării cursurilor online? La Inspectorat există o evidență a copiilor și adulților cu aceste nevoi?
** Este adevărat! Apariția Covid-19 a fost un factor accelerator în implementarea digitalizării procesului de predare-învățare-evaluare. Soluțiile concrete sunt la îndemâna autorităților locale și a instituțiilor de învățământ. În acest sens, a fost stabilit cadrul legislativ specific, prin aprobarea OUG nr. 144/24.08.2020, privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfăşurării în condiţii de prevenţie a activităţilor didactice aferente anului şcolar 2020/2021 în contextul riscului de infecţie cu coronavirus SARS-CoV-2.
La jumătatea lunii august, în județ, s-a realizat analiza capacității instituționale pentru începerea anului școlar 2020-2021, referitoare la: infrastructură, numărul sălilor, dotarea acestora cu dispozitive electronice, conexiunea școlilor la Internet, resursele umane existente și necesarul de suplimentare, numărul elevilor care nu dețin dispozitive electronice, precum și numărul de norme pentru personalul nedidactic. Au fost aprobate prin hotărârea Consiliului de Administrație al Inspectoratului Județean suplimentările solicitate de instituțiile de învățământ pentru numărul de formațiuni de studiu și au fost transmise către MEC solicitările noastre privind necesarul de tablete.
Se va stabili, până la 10 septembrie, modalitatea în care va începe anul școlar în fiecare unitate de învățământ după următoarea procedură: hotărârea Consiliului de Administrație al unităților școlare va fi transmisă spre avizare Inspectoratului Argeș și Direcției de Sănătate Publică, urmând ca soluția să primească sau nu aprobarea în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență. Acesta este momentul în care își vor da mâna, mai mult ca niciodată, în interes general, școala și comunitatea publică locală, părinții și profesorii, în efortul și scopul comun de a deschide anul școlar în cele mai bune condiții.
Hibrid
* Cum ar trebui să decurgă un curs online, respectiv „față în față” dacă se merge pe scenariul învățământului hibrid?
** Din postura de profesor, punerea în practică a scenariului de tip hibrid al reluării cursurilor presupune desfășurarea orei în două planuri: o parte din efectivul clasei cu prezență fizică, un dispozitiv electronic de captare a tablei, conținând informațiile scrise, concomitent cu transmiterea a ceea ce se desfășoară în clasă către cealaltă parte a efectivului de elevi, care urmează școala de acasă. Rotația elevilor urmează a se efectua la un interval de două săptămâni. În acest context, vom oferi cadrelor didactice, prin Casa Corpului Didactic, cursuri de formare a competențelor digitale absolut necesare pentru învățarea online.
* Ce ar mai fi de făcut acum în școlile, grădinițele și liceele din Argeș, înainte de debutul anului de învățământ 2020-2021? Care este urgența?
** La 1 septembrie toate categoriile de personal sunt prezente la școală și desfășoară activități specifice pentru pregătirea începerii anului școlar. În vederea asigurării reluării cursurilor în cele mai bune condiții, voi organiza întâlniri de lucru cu toți directorii unităților școlare. Ținând cont de specificul fiecărei unități, am în vedere ca întâlnirile să se desfășoare pe niveluri de învățământ (preșcolar, gimnazial, liceal), respectiv în funcție de mediul în care acestea funcționează (rural/urban). Astfel, vom crea contextul favorabil pentru identificarea tuturor problemelor, dar și pentru schimbul de idei, pentru promovarea bunelor practici și găsirea soluțiilor. În plus, Ordinul Comun al MEC și al Ministerului Sănătății, urmat de normele metodologice de aplicare, vor oferi lămuriri depline în ceea ce privește organizarea activității în unitățile de învățământ, în condiții de siguranță epidemiologică.