Într-un articol publicat la începutul lunii trecute am arătat că guvernele conduse de Victor Ponta au strâns din celebra supraacciză la carburanţi 8,46 miliarde lei (aproximativ două miliarde euro). Cu aceşti bani, Puterea (guverna pe atunci mega-coaliţia numită Uniunea Social-Liberală USL, compusă din PSD şi PNL, partide care atunci nu se duşmăneau, ci se aveau ca fraţii) le explica românilor că va construi autostrăzi şi drumuri.
Oamenii au plătit fără să crâcnească preţuri mai mari la benzină şi motorină, în speranţa că, doar, doar, se va mai extinde şi îmbunătăţi infrastructura rutieră, care abia mai face faţă. Banii s-au strâns în teşchereaua guvernamentală, promisiunile curgeau ca apa pe străzile Piteştiului atunci când plouă un pic mai îndesat. Autostrăzile şi drumurile promise, însă, n-au mai apărut. Concret, cu aceste două miliarde de euro, guvernele PSD-PNL n-au făcut nimic. Dar absolut nimic în materie de infrastructură rutieră.
Fără supraacciză a fost bine
A venit anul 2017, an în care noua Putere (PSD, având de această dată la remorcă partiduţul ALDE) a eliminat supraacciza la carburanţi, laolaltă cu alte 100 şi ceva de taxe şi biruri de tot felul. Aşa scria în „Biblia” PSD, celebrul program de guvernare al dânşilor. Până aici a fost bine. Oricum, din banii colectaţi din supraacciza cu pricina tot nu s-a făcut nici măcar un trotuar, darămite autostrăzi sau drumuri expres. Efectul s-a simţit imediat: preţurile benzinei şi motorinei la pompă scăzuseră de la peste 5 lei pe litru la aproximativ 4,4-4,6 lei litrul, iar cifrele de afaceri ale companiilor de profil au crescut semnificativ. Camionagiii români nu mai făceau plinurile tirurilor în Ungaria sau Bulgaria, ci acasă. Inflaţia a scăzut, preţurile la fel, iar nivelul de trai a crescut şi el semnificativ.
Minunea a ţinut doar vreo nouă luni. Până când strategii PSD-ALDE au realizat că bugetul de stat nu-i pe măsura tuturor promisiunilor cu care se aruncase în stânga şi-n dreapta în campania electorală. Aşa că Guvernul condus de premierul Mihai Tudose a decis să reintroducă supraacciza la carburanţi. Asta în ciuda faptului că în programul de guvernare al PSD nu scria nicăieri că se va reintroduce această supraacciză. Aşa că de la 1 octombrie anul trecut plătim iar preţuri umflate pentru fiecare litru de benzină sau motorină.
Nicio „pamblică” tăiată
Un calcul simplu, făcut pe baza cifrelor făcute publice de Ministerul de Finanţe, arată că, de la reintroducerea supraaccizei la carburanţi, Guvernul a strâns până azi aproximativ 3,1 miliarde lei. Adică în jur de 674,4 milioane de euro, calculând totul la un curs de 4,6 lei pe euro, pentru simplificare. Firesc, am cercetat să vedem ce-a făcut Puterea cu aceşti bani, deloc puţini. Răspunsul e acelaşi: nimic. S-a dat în funcţiune un ciot de autostradă între municipiile Turda şi Aiud, ciot care fusese oricum gata înainte de reintroducerea supraaccizei. Deci Guvernele Tudose şi Dăncilă au jecmănit populaţia de peste trei miliarde de lei, dar n-au făcut nimic concret, palpabil, cu aceşti bani. Nu s-a tăiat nicăieri nicio „pamblică” (am citat un intelectual rasat din cabinetul doamnei Dăncilă, ministrul Educaţiei, Valentin Popa).
Ce-aţi făcut cu miliardele?
Ce-ar fi putut face Guvernul cu aceşti bani? Dacă voia, putea face lejer autostrada Piteşti-Sibiu. Cap-coadă. Şi mai şi rămâneau bani. N-o spunem noi, o spun cifrele avansate chiar de autorităţile statului. Cea mai pesimistă variantă de cost pentru Piteşti-Sibiu este de 3,3 miliarde de euro. Cifra include nu doar execuţia autostrăzii, ci şi cheltuielile adiacente (consultanţă, exproprieri, costuri de proiectare etc), după cum arată Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR. Fiind parte a unui coridor european de transport, Comisia Europeană finanţează construcţia tronsonului Piteşti-Sibiu cu 85% din costuri. Guvernul ar trebui să plătească doar 15%, adică 495 de milioane de euro. Asta înseamnă mai puţin de 2,3 miliarde lei. Din supraacciză s-au strâns, deja, numai de la reintroducerea ei din toamna anului trecut, 3,1 miliarde lei. Deci nu banii-s problema, ci lipsa de voinţă, de pricepere, dezinteresul, prostia, incompetenţa celor care ne-au condus şi ne conduc.
Ioana RADU