La ușă bate o vară incandescentă, cu examene importante pentru 10.000 de elevi argeșeni. Evaluarea națională îi așteaptă pe cei din clasa a VIII-a și bacalaureatul, pe cei din clasele terminale de liceu. Sunt pregătiți? Câți dintre ei vor absenta? Despre aceste teme și altele la fel de interesante a vorbit inspectorul școlar general Dumitru Tudosoiu vineri, la „Antena 3” Pitești, dezbaterea având loc la emisiunea tv. „Subiect de presă” realizată de Cristina Munteanu și Mihai Golescu, directorul ziarului „Argeșul”.
Sechele post-Covid De curând, Dumitru Tudosoiu a revenit în forță în funcția care l-a consacrat. „Voi face tot ce depinde de mine ca în învățământ să se regăsească acele valori pe care, de-a lungul timpului, le-am pierdut sau le-am trecut în derizoriu: culturalizarea, educația de calitate, respectul față de învățătură și de dascăl. Suntem tributari trecutului care ne-a format pe toți, dar în egală măsură să fim deschiși viitorului. Școala românească a dovedit că poate produce valori, oameni de vârf în diverse domenii.”, a spus șeful Inspectoratului Școlar Argeș, la emisiune.
Societatea românească a trecut printr-o perioadă extrem de grea, dominată de ravagiile provocate de noul coronavirus. S-a resimțit și în învățământ, iar „generalul” a schițat un tablou realist: „Școala fortuit, în perioada de pandemie, și-a găsit soluții de a rezista, de a ființa și de a depăși perioada. Dar restricțiile au lăsat sechele cum ar fi un vid de cultură și altele, dar a și deschis o cale spre un alt fel de manifestare al procesului didactic. Nu este cea mai bună formă de organizare școala online decât pentru moment și în anumite situații. Doar școala în format clasic – cu elevii în bănci și profesorul la catedră – este ceea ce trebuie. Pandemia ne-a arătat că trebuie să fim pregătiți oricând să ne adaptăm și la metode ale viitorului. În vremea restricțiilor au suferit cu toții, profesori și elevi, care nu se puteau întâlni și nu se puteau privi față către față… Revenind la starea de normalitate, am constatat cu toții că nu ne-au luat pe nepregătite doar chestiuni logistice; esențial este că nu am fost pregătiți psihologic și sufletește, zona de comunicare și afectivitate, fiind profund afectate.”
Momentul unui restart Preluând conducerea IȘJ Argeș la încheierea anului școlar, Dumitru Tudosoiu trebuie să gestioneze cele două examene din iunie. Așteptările inspectorului școalar general sunt ponderate. „Sunt mulți factori care au schimbat regulile jocului în sistemul de educație, care au produs probleme… Părinții știu ce a însemnat predarea online, așa că s-ar putea să avem niște cifre de promovabilitate care nu ne vor plăcea. Era foarte greu ca pe ecranul unui laptop să vezi doar 30 de pătrățele mici în care erau 30 de copii! Ca profesor te adresai acelor pătrățele… Vom analiza. Voi vorbi cu cât mai mulți profesori. Să ne facem datoria cu mai mult zel. Nu vor fi miracole peste noapte… Dar vom avea un moment al restartului. Și, pas cu pas, schimbăm lucrurile în bine.”,a afirmat „generalul”.
Să se respecte legea! Invitatul a atins și un subiect sensibil pentru cadrele didactice: meditațiile. Pe vremea pandemiei au fost și ele online. Șeful IȘJ Argeș a spus tranșant: „Nu am nimic cu procesul de meditație atâta timp cât reușesc oamenii să-l facă într-un cadru legal! Respectând legea, pentru că avem cadrul legal în privința aceasta! Nu ai voie să faci pregătire suplimentară cu elevii de la clasa ta! Ești, atunci, într-un conflict de interese! Și mai important: haideți să facem meditații acolo unde trebuie! Una este învățământul de masă și altul – cel de performanță. Sunt elevi ajunși la un nivel de excelență și au nevoie de ceva în plus față de manuale, pentru că vor să fie medici, arhitecți etc. Dar au ajuns să facă toți copiii meditații și școala a rămas pe planul doi. E o mare problemă asta, în România.”
Fără discriminări! La nivelul județului nostru, peste 10.000 de elevi intră în examene naționale. În mandatul trecut, Dumitru Tudosoiu a mai trecut de șase ori prin așa ceva, are experiență vastă și face cunoscute câteva detalii, mărturisind ce le cere subalternilor: „Lucrările din Argeș vor fi duse și corectate în alt județ. La noi vor fi corectate lucrările altor copii dintr-un alt județ, după cum va decide Ministerul Educației. Le cer colegilor mei condiții egale și echitabile, nediscriminatorii pentru toți elevii care participă! Să nu conteze dacă e în clasa a VIII-a și susține examen în ultima comună din sudul județului sau la o școală din municipiul Pitești. Condiții egale pentru toți! Și mă refer la: tratarea cu seriozitate, repartizarea locurilor în sălile de clasă, să fie condiții bune peste tot, să poată copilul să pună pe foaie tot ce știe mai bine, nu să-l stresăm! Să nu folosim camera video de monitorizare ca pe o sperietoare, dar nici… subit să-mi… cadă curentul în vreo localitate! Condiții bune și echitabile, să nu aibă nimeni ce să ne reproșeze! Cât privește absenteismul… a fost mereu între 5-7%. Sper să nu fie mai mare de atât.”
Oboseala copiilor Ministerul Educației a gândit o nouă structură a anului școlar. Sunt noutăți în privința numărului de examinări, precum și a vacanțelor. Dumitru Tudosoiu crede că fiecare părinte a observat oboseala acumulată de un elev după două luni consecutive de școală. „Riscăm din punct de vedere al legăturii minte-corp să obligăm copiii să rețină niște informații care, de fapt, nu se sedimentează corect, se creează o stare de disconfort, un dezinteres față de școală și o apatie în ultima parte a semestrului respectiv. Și atunci decât să stea două luni și jumătate sau trei luni la școală zi de zi poate exista o pauză de o săptămână în care să se reîncarce bateriile. Efortul intelectual este diferit de la un individ la altul. Modificările aduse cu siguranță nu reprezintă formula ideală, dar sper să fie benefică față de ceea ce a fost în trecut.”
Statul susține privații Au apărut, în ultima vreme, mai multe unități de învățământ private pentru copiii din ciclurile preșcolar și școlar. Guvernul vine în sprijinul lor, deși mulți se întrebă de ce se dau din banii tuturor pentru a ajuta mediul privat. „Generalul” a explicat pe înțelesul tuturor: „Regulile pentru obținerea acreditării sunt foarte stricte. Nu faci o grădiniță într-un apartament cu două camere! Sunt condiții serioase impuse: logistice, resursă umană, număr de cadre didactice, nivelul lor de competență. Nu se acreditează o școală privată cu trei profesori debutanți, de exemplu. Să nu le dăm o mână de ajutor, ca stat!? Ba da, le dăm! Acel copil care va merge la privat (bineînțeles că părintele va plăti suplimentar pentru el, pentru că e un al regim!), dacă nu era acolo, ocupa loc într-o școală de stat și primea finanțare. Deci, oricum era obligat statul român să asigure finanțare pentru acel copil…”