Related Articles

13 Comentarii

  1. 1

    Doctorul

    Frumos! Foarte fru.os.

    Reply
  2. 2

    Dora

    Am participat aseară la focul Sfantului Dumitru, am împărţit dulciuri la copii, am vorbit cu batrâni, m-am încalzit la foc, a fost foarte frumos. Am retrait o clipa din copilarie.

    Reply
  3. 3

    Andrei

    Numele personajului d-voastră duce gândul la Maica Domnului, cu com-pătimirile Ei, la Regina Maria, cu în-grijirile Ei.

    Reply
  4. 4

    Viki

    Imi place ideea ca legile si sarbatorile ne dau identitate. Deci, nerespectarea legilor duce la nerespectarea identitatii. Da, asa este!

    Reply
  5. 5

    victor viorel

    Multumesc pentru trezirea unor amintiri

    Reply
  6. 6

    victor viorel

    Multumesc pentru trezirea unor amintiri

    Reply
  7. 7

    gheorghe pitesteanu

    Buna ziua,
    Din suflet va rog sa estompati dorinta de poezie romantica ,gasita in proza in multe din interpreterile traditiilor romanesti. Exista in arhivele Romaniei vechi un document care specifica clar,anterior anullui 1859, ca boierii care aveau vii in zona sudica a Muscelului ,au legiferat ca dupa curatarea livezilor si viilor (mai ales a celor nobile) sa se arda resturile vegetale numai la anumite raspantii,suprvegheate de taranii din zona pentru a preintampina incendiile.
    Absolut toate detaliile privind modul in care se petrece/actioneaza in respectiva seara tin de evolutia societatii rurale si legatura cu Sfantul Dumitru este un pur reper temporal. Simultan ,in Europa epocii erau emise aceleasi prevederi care au fost luate ca model de primii investitori in viticultura din Regat,anume urmasi ai oltenilor Baldovinesti si neamul lor din Golesti.
    Sumedru…..focuri Sumedre……Spendidul popor roman are clar vocatia de a percepe si a distorsiona la nivel fonetic cam tot ce auzea si nu vedea scris.
    Alaturarea cu rea credinta a unor obiceiuri ancestrale,care chiar aveau greutatea data de Blaga (gandire magica si religie) -deci alaturarea fata de obiceiuri/traditii noi degenerate(anvelope arse,betii,batai neroade si comert mizer),este mai periculoasa decat plagiatele si doctoratele romanesti si nu aduce onoare celor care traiesc din false emotii si ganduri.
    Nu mai vorbesc despre reporteri din TV importante care mint cu nonsalanta inculta si obtuza , specifica geambasilor de spirit si iubitorilor de prim plan….
    Iertati indrazneala de a contrazice pe cineva si va rog sa cercetati in arhive .E o placere si netul va poate ghida dar nu baga in cap .
    Deja ma doare sufletul cand stiu ce voi gasi in presa in peroada Sf. Valentin romanesc…

    Reply
  8. 8

    Elena Delia Dumitrica

    Domnule comentator „gheorghe pitesteanu”, sunt convinsa de veridicitatea informatiilor oferite de d-voastra cu privire la dispozitiile boierilor din sudul Muscelului. Cred doar ca ati exagerat putin din punct de vedere uman, social. Eu, musceleanca fiind, stiu ca obiceiului acestui foc i-au fost „suprapuse” si unele practici neplacute, cu timpul (arsul anvelopelor, consumul exagerat de vin ,scandalurile etc.). Putem, totusi, sa vedem multele sale conotatii pozitive? De exemplu: modelul social (de agricultor si de iubitor al pamântului propriu, simtul proprietatii, sârguinta, speranta de viatā, ospitalitatea….etc.) . Cred ca aceste practici ajuta la conservarea traditiilor, prin urmare a indentitatii nu numai personale, ci si colective. Haideti sa ne amintim ca, in anii de comunism, oamenilor le era de multe ori interzis sa mearga la biserica sau sa se manifeste crestineste. Nu puteti nega, dupa exprimarea precisa si stilul destul de oratoric vad ca apartineti unei generatii care a cunoscut acele actiuni anticrestine. Sau ma insel ? Cum spuneam, cu atatea restrictii, poate ca românii crestini au comutat,oarecum, sarbatoarea Sf. Dumitru, au ocrotit-o, poate, in sinea lor, au sarbatorit-o intr-o maniera permisa de regim, camuflata, as spune. Eu am avut acest sentiment cand eram copilā si cand nu lipseam (fereasca Sfantul) de la acest FOC. Atunci erau complimentati toti Dumitrii (daca imi permiteti pluralul) si toate Dumitrele. Haideti sa vedem in acest foc un „catharsis” pentru plante, pentru ogoare, pentru oameni. Haideti sa vedem daca acest foc emana pozitivitate, ganduri bune , milostenie, speranta. Macar in contrast cu negativul din jurul nostru, din viata de zi cu zi.

    Reply
  9. 9

    Elena Delia Dumitrica

    Domnule Savu, eram sigura ca va veti afla in preajma focului lui „Sumedru”; nu ma asteptam sa-i „pomeniti” intr-un context atat de frumos pe cei ce va sorb cuvintele… Nu sunteti un romantic, sunteti doar om. Ca putini altii.

    Reply
  10. 10

    Savu Gheorghe

    Doamnă Elena Delia Dumitrică, ni se întâmplă uneori să ne întâlnim cu un om doar pentru o clipă, dar suficient să-ți dai seama că te afli cu el pe același culoar al sufletului. Această clipă a avut puterea să dizolve tot ce ne-a despărțit până atunci: un zid, o umbră…Deci, totul ar fi insuportabil dacă nu aș crede că pe această lume nu sunt oameni care să nu repete așteptările mele, speranțele mele, întrebările mele. Vă mulțumesc pentru vorbele frumoase!

    Reply
  11. 11

    Puiu

    NU poţi să simţi emoţia acestui editorial, decât dacă ai trăit-o cândva. UItându-mă la comentariile celor care astăzi sunt departe de casă, îmi dau seama că nu greşesc în afirmaţia mea. Îmi este foarte greu să găsesc cuvintele potrivite, atunci când vorbesc despre „focul lui Sumedru”, de teamă să nu produc o blasfemie. Da , focul lui Sumedru , eu aşa l-am pomenit. De focul lui Sumedru nici comuniştii nu s-au atins şi se făcea în văzul lor. Preotul paroh era nelipsit de la foc, ba venea şi cu alaiul format din familia sa, şi prietenii acestora. Ca şi astăzi, mulţi nu auzise de focul lui Sumedru. I-am invitat cu cel mai mare drag şi au participat. Unii dintre ei mi-au mărturisit, că nu au trăit clipe mai frumoase, şi parcă s-au SIMŢIT PURIFICAŢI DE VĂPAIA FLĂCĂRILOR ÎNALTE DE CÂŢIVA METRI. La foc se împart mere, pere, nuci ,covrigi, ţuică şi vin. Focul se făcea cu mărăcinii adunaţi de pe dealuri, iar oamenii nu beau pentru că erau beţivi, ci pentru faptul că nu puteau să refuze aşa uşor pe cei care îşi pomeneau morţii. Nu puteai să-l dezamăgeşti pe ţăranul care îşi testa truda lui, ascultând părerea celui care bea din vinul său , încă nelimpezit în această perioadă de octombrie. Cei care văd astăzi altfel,focul lui Sumedru, poate au dreptate, pentru că, parcă suntem blestemaţi să distrugem tot ce am avut bun!

    Reply
  12. 12

    gheorghe pitesteanu'

    Buna ziua,
    Sunt cititor si sincer admirator al Argesului si-i respect pe toti care concura la realizarea unei gazete de calitate ca aceasta. Nu agreez contrazicerile de aceea ma surprinde chiar faptul ca doresc sa dau replica intr-un domeniu care implica mult subiectivim,deci multiple perceptii si abordari.
    Spusele domnului Savu au frumusetea lor care rezida in educatia si sensibilitatea dumnealui.Aici apare abordarea mea diferita….care rezida intr-o educatie inclinata catre ceva mai riguros si mai putin ,,probabil”.
    Sunt muscelean get beget si strabunica mea ,nascuta in 1880 mi-a spus simplu multe adevaruri ciuntite azi de ”crestini” nepracticanti sau pur si simplu visatori.Fratele dansei a fost intelectual din guvernul din 1931 al lui N. Iorga,apreciat de acesta pentru munca umila si asidua de propasire a invatamantului muscelean si pentru activitatea monografista.Am trait in respectarea traditiilor populare autentice si am fost corectat la timp de oameni valorosi cand tindeam sa accept devierile de la autentic catre ….Dumnezeu stie cum sa mai numesc chestiile astea pe care le acceptati ca pe un dat.
    .Aici imi da dreptate domnul Puiu cu blestemul national ….multi doresc sa-si aminteasca doar in orizontul reprospectiv pe care li-l permite varsta si educatia personala si trec senini si mandri pe langa evenimente si obiceiuri care chiar distrug ce am avut mai bun…….Asa au aparut martorii mincinosi ai romanilor si se inmultesc ….si culmea ca obliga si pe altii sa devina martori mincinosi ai propriei existente
    Acum 50 de ani,cand ma duceam la focul lu” Sin’mitru(asa pronuntau satenii si parintele preot) totul era altfel : se pleca de la vecernie si tot ce se imparte,era binecuvantat de preot.
    Copiii erau sfiosi si doar cei dracosi sareau peste focul aproape stins strigand mascari pentru care luau rapid palme peste cap….Era seara cand si oamenii de isprava se imbatau,acceptati cu intelegere de ai lor ,pentru ca tulburelul era inselator si ……Chiar am cunoscut frumosul si ma doare uratul de azi si modul in care i se dau scuze si i se nascocesc valente spirituale ,de multe ori elucubrante ……
    ..Am sentimentul cumplit pe care l-am trait in autobuzul 2 cand am atentionat o femeie ca e jefuita de tiganci si cei din jur asistau si cand tiganii m-au luat la pumni un intelept asistator mi-a zis cu mila ca o merit caci sunt prost ca ma bag in seama……

    Reply
  13. 13

    Andrei

    În simbolistica focului sunt focurile lumilor terestră, intermediară şi cerească, adică focul obişnuit, trăsnetul şi soarele.
    Focul corespunde culorii roşii, verii, inimii. Focul simbolizează pasiunile dar şi spiritul. Liturghia catolică a focului nou se celebrează în noaptea de Paşte.
    Lumânăril aprinse la comuniune ăn ritualuri bisericeşti.sunt purtătoare ale luminii spirituale.
    Deseori este simbolul sacru al vetrei casei, în prepararea hranei şi în topirea metalelor. În Roma antică, fecioarele vestale păzesc focul.
    Dintre toate elementele (apă, aer, pământ), omul poate produce doar focul, el asemănându-se cu zeii.
    Deseori focul este considerat un element masculin, în opoziţie cu apa, un element feminin.
    Focul are şi semnificaţii negative, de foc al iadului, de pârjol nimicitor şi de distrugere prin focul ceresc al fulgerului, dar şi de foc vulcanic, din interiorul pământului. Etc.

    Reply

Comentează şi tu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Site deţinut de SC Argeşul Liber S.A. Copyright © 2024

error: Content is protected !!