Festivalul mondial, unic şi imitabil al cinematografiei s-a deschis aseară la Cannes. Ca în fiecare an, toţi cei care au ceva de spus sau care ar vrea să depună ceva pe pânzele sălilor obscure o vor face cu entuziasm. Suntem şi noi prezenţi cu un film despre atentatul contra lui „Charlie Hebdo”. La 40 de zile după decesul tatălui său, Lary – 40 de ani, doctor în medicină – îşi va petrece sâmbăta în familie pentru a-l comemora pe defunct. Dar evenimentul nu se desfăşoară aşa cum era prevăzut. Veţi vedea urmarea pe ecrane. Realizatorul Bernrd Tavernier va fi în premieră mondială cu o călătorie în istoria cinematografului francez; Friedkin, în conversaţie, dând o lecţie de cinema; Wiseman şi Depardon, doi protagonişti ai filmului documentar, vor fi şi ei prezenţi. Dar pentru a le vedea va trebui să urcaţi celebrele trepte acoperite cu covor roşu. „Signore e signori”, de Pietro Germi, şi „Un bărbat şi o femeie”, de Claude Lelouche. Anul acesta vom vedea filme puţin cunoscute, mai ales documentare, restaurate şi numerizate. Filme indiene pentru spectatorul uluit, care vede pentru prima dată aşa ceva. Sosirea familiei Coppola în SUA şi legătura pe care Francisc o păstrează cu Italia sa natală, graţie muzicii. „Midnight express”, mare succes la vremea sa. Legătura intimă a două actriţe, Carrie Fisher, eroina lui „Star Wars”, şi mama ei, Debbie Reynolds, legendara interpretă din „Cântăm sub ploaie”. Apoi, dar nu în fine, portretul atipic al cinematografiei franceze, cu Bernadette Lafont.
Ca în fiecare an, vor fi prezentate copii restaurate de filme din ţări venite pentru prima oară, ca de pildă Slovenia, Elveţia, Pakistan, Cehia, Cuba, Thailanda. Am reţinut „Bomboane cu piper”, francez, „Valmont”, de Milos Forman, „Masculin-Feminin”, de Jean-Luc Godard, şi „Tiempo de morir”, de mexicanul Arturo Ripstein.
Dar plăcerea celor de faţă va fi să vadă actriţele sexi şi eleganţii actori veniţi din lumea întreagă.
Alex HOROVEANU