Săptămâna trecută, mii de copii şi părinţi au cerut Ministerului Educaţiei, printr-o petiţie online, schimbarea baremului de corectare la proba de matematică din cadrul evaluării naţionale. Petiţionarii au reclamat: cerinţa punctului 6 de la subiectul I nu a fost corect formulată, acest lucru inducându-i în eroare pe mulţi elevi. După cum am mai scris, spiritele au fost încinse de o diagramă. Graficul de la Capacitate a devenit faimos după ce a fost citit greşit de unii dintre candidaţi.
Mură în gură…
Fiind şi profesor de matematică, Mihai Zaharia, directorul Şcolii „Tudor Arghezi” Piteşti, consideră că nemulţumirea în masă nu e deloc justificată. „Elevii au avut mai multe chei de control pentru rezolvarea corectă a problemei. În primul rând, dacă se uitau mai atent pe foaia cu subiecte, ar fi văzut că în dreapta diagramei era clar specificat numărul de elevi printr-un punct evidenţiat cu albastru. Apoi, dacă analizau cu atenţie axa pe orizontală şi ar fi făcut o simplă adunare a cifrelor, şi-ar fi dat seama că o clasă nu ar fi avut cum să însumeze 52 de elevi. În plus, notele sunt de la 1 la 10, nu de la 1 la 8. Altfel spus, elevilor li s-a dat mură în gură. Pe foile de examen pe care eu le-am corectat am observat că unii copii au notat din repezeală răspunsul greşit, adică «8», după care au revenit, au tăiat şi au scris rezultatul corect, «3», luat în considerare la notare.”
La Şcoala „T. Arghezi” au susţinut evaluarea naţională 49 de elevi. Au fost depuse patru contestaţii, între care trei la matematică şi una la română. Notele copiilor sunt cuprinse între 4.33 şi 10, dar, per total, rezultatele din acest an sunt mai bune faţă de cele de anul trecut.
Romanul interbelic
„Isteria” petiţiilor on-line se repetă şi la bacalaureat. La examenul de maturitate, absolvenţii de liceu, între care şi o grămadă de argeşeni, au încurcat „borcanele” la prima probă scrisă, cea de limba română. Candidaţii de la profilul real au avut de redactat un eseu în care să prezinte tema şi viziunea despre lume şi viaţă într-un roman interbelic. Mulţi tineri au optat pentru „Moromeţii” – alegere greşită, dat fiind faptul că primul volum al lui Marin Preda a apărut în 1955, iar al doilea, în 1967, deci nu este un roman interbelic, ci unul postbelic. Liceenii care au greşit au lansat o petiţie online, cu mii de semnături, doar-doar se va lua în considerare, la notarea salvatoare, şi romanul ”Moromeţii”.
Baremul a rămas
Semnarea petiţiilor a devenit o adevărată modă printre elevi. După fiecare probă la care au avut neclarităţi, pe site-ul Petitii.com sau pe altele similare apar plângeri care, în scurt timp, se viralizează pe reţelele de socializare, fiind semnate şi comentate de zeci de mii de persoane. Contestaţiile online, lansate de elevi în urma examenelor naţionale, sunt ironizate de profesori printr-un slogan devenit şi el viral pe internet „Copii, lăsaţi-vă de petiţii, faceţi exerciţii!”
E bine de ştiut că Ministerul Educaţiei nu s-a pus la mintea petiţionarilor şi n-a schimbat baremul pentru exerciţiul contestat la evaluarea naţională.
Mirela NEAGOE