În paralel cu programul „Şcoala altfel” derulat în această săptămână, anumite unităţi de învăţământ au lansat alte proiecte, am spune mult mai îndrăzneţe, în folosul elevilor. Ieri, spre exemplu, la Şcoala „Ion Pillat” din Piteşti (fostă Nr. 3) a demarat un proiect intercultural româno-turc care va dura până pe 26 aprilie. Astfel, elevi ai claselor a VI-a şi a VII-a de la şcoala menţionată vor vizita împreună cu „omologii” lor din Turcia mai multe obiective turistice din judeţ şi din ţară. Totodată, vor cunoaşte sistemele de învăţământ, tradiţiile şi evenimentele locale, cum ar fi Simfonia Lalelelor din Piteşti. De notat că Şcoala „Ion Pillat” nu este la prima iniţiativă de acest gen, unitatea având experienţa a patru ediţii asemănătoare. Diferenţa e că, în fiecare an, sunt invitaţi alţi parteneri, profesori şi elevi din Turcia.
Minuni naturale şi minunea… Dacia
Anul acesta, organizatorii proiectului sunt Daian Ceauşu – director, Ioana Popescu – director adjunct, profesoarele Nina Ulmeanu şi Cristina Polovel. Din partea şcolii din Turcia participă coordonatorul Serkan Dokudur şi cei doi profesori care însoţesc grupul: Frauc Omer Coban şi Suleyman Cinar. Itinerariul porneşte de la Piteşti spre Curtea de Argeş, apoi înapoi la Piteşti de unde copiii se vor îndrepta către Vila „Florica” şi Muzeul Goleşti. În zilele următoare se vor deplasa la Bucureşti, apoi pe Valea Prahovei, de unde vor urca până pe platoul Bucegilor să admire cele două mari minuni naturale ale României: „Babele” şi „Sfinxul”. Mai departe, vor merge la Castelul Peleş şi la Bran. Organizatorii au „aranjat” pentru începutul săptămânii viitoare şi o vizită la Uzina Dacia. E ceva serios, fiindcă programul include observarea întregului proces tehnologic de către elevi.
Pe Valea Prahovei…
Cam atât „de bine” în legătură cu judeţul nostru. Spunem asta pentru că organizatorii au avut în vedere şi Transfăgărăşanul, dar atât cât se poate circula pe el (acum este închis de la km 104). Prin urmare, nu vor ajunge la Bâlea Lac şi la hotelul de gheaţă, ci se vor opri la barajul Vidraru. Este o mare problemă cu acest traseu minunat, dar de care lumea se poate bucura doar vara. Iată, deci, de ce turismul din judeţ e vai de el. Vin copii din Turcia să descopere frumuseţile din Argeş, însă sunt limitaţi practic de politicieni şi de oameni din administraţie care, în ultimii ani, ne-au umplut de… promisiuni (şi cu Transfăgărăşanul, şi cu pârtia de la Moliviş, şi cu autostrada…).
„Dacă Transfăgărăşanul ar fi fost deschis, cu siguranţă am fi mers până la Bâlea Lac. De altfel, în mapa de prezentare pe care le-am înmânat-o elevilor turci este menţionat acest obiectiv” – ne-a spus d-na director ajunct Popescu.
100% cu banii părinţilor
Proiectul, încă de la început, a fost bazat pe fonduri proprii, şi anume contribuţia părinţilor care suportă toate cheltuiele (transport cu avionul, protocolul ş.a.m.d.). Poate că, pe viitor, cei din administraţie se vor gândi să stimuleze astfel de iniţiative, de altfel lăudabile.
„Am încercat să facem o punte între două continente (Europa şi Asia), între două ţări (România şi Turcia) şi două culturi (ortodoxă şi musulmană). Ca activitate în învăţământul românesc, sunt foarte apreciate astfel de schimburi de experienţă cu partenerii din alte ţări. Noi ne mândrim că avem un astfel de proiect. Sperăm să continuăm această tradiţie a proiectului cât mai mult cu putinţă. Iniţiatori au fost Serkan Dokudur şi un coleg de-al nostru – Gabriel Matei. Mai târziu, de la ediţia a III-a, l-am preluat şi l-am continuat eu. Mulţumim părinţilor care ne-au ajutat financiar; fără încrederea pe care ne-au acordat-o nu am fi putut continua acest proiect care nu se rezumă doar la vizita micuţilor din Turcia. În fiecare an, în octombrie-noiembrie, elevii noştri pleacă la Istanbul. Nu degeaba vorbim despre un proiect intercultural. La rândul lor, şi ai noştri trebuie să cunoască tradiţiile şi să viziteze obiective din Turcia. La final, tragem linie şi vom afla ce le-a plăcut cel mai mult” – a conchis Ioana Popescu.
George OLTEANU