Ioana Tuţu are 17 ani şi este elevă a Colegiului Naţional Pedagogic „Carol I” din Câmpulung. Aceasta a participat recent la a 5-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Limba Franceză care a avut loc în Republica Moldova (Chişinău). Ioana a obţinut locul I în cadrul probei orale şi locul II în cadrul probei scrise. Despre experienţa trăită la Chişinău, dar şi cum a obţinut rezultate atât de bune, tânăra ne vorbeşte în următorul interviu.
– Cum ai decis să participi la olimpiada de limba franceză?
– Particip la olimpiada de limba franceză încă din clasa a V-a. Mi-a plăcut mereu sonoritatea acestei limbi şi aşteptam cu nerăbdare să o învăţ. A fost „dragoste la prima oră de studiu”, ajungând astfel să lucrez la un nivel superior, participând la olimpiade şi concursuri.
– Ai putea spune că ai o pasiune pentru această limbă, de ce ai ales franceza, în ziua de azi majoritatea alegând engleza?
– Da, cea care mi-a insuflat această pasiune este doamna profesoară Cristina Voican, de la Şcoala „Nanu Muscel” Câmpulung. Stilul de predare, tactul pedagogic şi nobleţea dumneaei m-au făcut să iubesc limba franceză. Îi voi fi mereu recunoscătoare pentru faptul că înainte de a-mi fi profesoară mi-a fost prietenă. Pentru a fi pasionat, un elev trebuie să îl considere pe profesor mentorul său, să existe acea compatibilitate.
Am ales să studiez ceva diferit fiindcă limbile de origine latină au o muzicalitate aparte. De asemenea, consider că mama mi-a transmis talentul la limba franceză, fiind la rândul său pasionată de această disciplină.
–Cum a fost experienţa de la Chişinău?
– Experienţa de la Chişinău a însemnat un vis împlinit, pentru că mi-am dorit foarte mult să ajung la etapa internaţională. Am avut emoţii constructive, iar probele mi s-au părut complexe şi interesante, deoarece ne-au pus în valoare creativitatea, cunoştinţele de cultură generală şi abilităţile de comunicare. Totodată, au încurajat interacţiunea dintre reprezentanţii ţărilor participante şi crearea prieteniilor dincolo de graniţe, la propriu şi la figurat.
– Ai avut o anumită rutină de pregătire, de învăţare?
– M-am pregătit pentru olimpiadă realizând eseuri, documentându-mă şi vorbind cât mai mult. Pentru proba care a constat într-o dezbatere televizată, mi-am exersat capacitatea de a vorbi în public, controlul emoţiilor, dar şi elemente care au adus un plus echipei mele, precum atitudinea pozitivă, postura, mimica şi gesturile. Nu am o tehnică specială de învăţare, ceea ce contează este că fac totul cu plăcere, acordând timp şi seriozitate fiecărui lucru.
–Te aşteptai să obţii rezultate atât de bune?
– Obţinerea unor rezultate nu reprezintă principalul meu scop. Tocmai de aceea evit să am aşteptări şi profit de experienţa în sine, însuşindu-mi valori spirituale şi culturale. Adevărata reuşită nu se rezumă la premii, ci la şansa de a fi printre cei mai buni dintre cei buni. Rezultatele pe care le-am obţinut recompensează eforturile mele şi, în egală măsură, ale mentorului meu, doamna profesoară Mihaela Grigorescu. Dumneaei mă motivează să îmi urmez pasiunea cu încredere şi optimism.
–Ce dorinţe ai pentru viitor?
– Voi continua să îmi perfecţionez cunoştinţele şi să evoluez, bucurându-mă de fiecare etapă a dezvoltării mele.