În plină febră a examenelor – evaluare naţională, bacalaureat, titularizări, repartiţii în clasa a IX-a, examene de absolvire a învăţământului postliceal – este înlocuit ministrul învăţământului nu pentru lipsă de „curaj”, ci pentru că nu s-a implicat suficient în jocurile politice. Noul ministru are o misiune precisă – plagiatul lui Ponta! Trebuie să ai mult tupeu ca să ignori problemele majore ale sistemului şi să-ţi propui pe agenda de lucru „rezolvarea” unui doctorat obţinut în urmă cu 13 ani. Un ministru profesionist, fără „misiune”, ar fi cerut analizarea tuturor lucrărilor din ultimii… 14 ani ca să „prindă” şi cioara de pe gardul tehnocraţilor.
Cu câteva zile în urmă, domnul ministru a ieşit din monotonie şi a aprobat Calendarul anului şcolar 2016-2017, iar pentru a nu fi bănuit de plagiat şi-a adus contribuţia (poate la sugestia consilierilor săi) intervenind la Programul naţional „Şcoala altfel”. Se lasă la decizia şcolii ca acele cinci zile lucrătoare consecutive alocate acestui program să fie stabilite în unul din segmentele (conform ordinului) 17 octombrie – 2 decembrie 2016, 27 februarie – 31 martie 2017 sau 15 mai – 9 iunie 2017 (pentru învăţământul gimnazial, liceal, profesional – postliceal). Simt că mă răcoresc în plină caniculă când văd câtă incompetenţă a ajuns în birourile capitonate şi cu aer condiţionat ale guvernului „apolitic”.
Este cunoscut că în sistem există cadre didactice titulare la două sau trei şcoli, multe dintre acestea având şi funcţia de diriginte. Dacă şcoala în care este diriginte fixează pentru acest program o săptămână din intervalele „sugerate” în ordin, el se ocupă de activităţile clasei, neputând să-şi efectueze orele la cealaltă şcoală, care nu are acelaşi program. (Sugerez ca la nivel judeţean, cel puţin, să fie fixată aceeaşi săptămână.)
Bomba apare când constaţi că acest program se aplică şi în învăţământul postliceal (o noutate) fără a se interveni în planul de învăţământ. Anul şcolar pentru clasele de învăţământ postliceal (asistent medical generalist) are 42 de săptămâni – teorie şi practică în spital. Se renunţă la cinci zile de teorie sau cinci zile de practică? În documentele care se vor elibera absolvenţilor nu va mai apărea numărul de ore pe module sau specializări în aşa fel încât certificatele lor să fie recunoscute în UE!
Nu mi-ar ajunge câteva ediţii ale acestui apreciat cotidian pentru a evoca toate anomaliile aduse în sistem de miniştrii numiţi cu „misiune”, dar care n-au intrat într-o şcoală din mediul rural şi habar n-au câte litere are alfabetul limbii române. Dacă plagiatul este un furt, oare nu justiţia trebuie să stabilească adevărul, iar domnii de la învăţământ să mai lectureze şi să analizeze ce trimit în sistem? Dar tupeul depăşeşte… curajul.
Prof. Ana DUMITRU