Peste tot în Europa civilizată infrastructura este foarte bine pusă la punct. Şi nu ne referim numai la autostrăzi şi drumuri expres, ci şi la utilităţile adiacente. Adică refugii, parcări, benzinării. La noi, în schimb, toate acestea lasă de dorit şi, prin urmare, accidentele rutiere sunt frecvente.
Exemple
Să mergem pe drumul naţional Piteşti – Râmnicu Vâlcea, foarte aglomerat şi foarte dificil pentru mulţi şoferi. Cu excepţia comunei Bascov, care a alocat bani grei şi a câtorva localităţi de pe traseu, trotuarele lipsesc. Nu e de mirare, aşadar, că unii pietoni sunt acroşaţi de maşini. La fel se întâmplă şi pe drumul Piteşti – Curtea de Argeş, şi spre Câmpulung Muscel, ca să nu mai vorbim despre drumurile judeţene. De asemenea, refugiile sunt o problemă. Avem doar câteva hanuri şi unele parcări pentru tiruri. Nicio masă unde să iei o gustare, niciun loc ferit de tamponări, fără apă curentă sau toalete. Staţiile de călători sunt în soare, fără dotări minime de siguranţă şi igienă. De asemenea, lipsesc în multe zone marcajele rutiere şi iluminatul public. Promisiuni am tot auzit. Dar la ce ne folosesc?
Bla, bla, bla…
Mai nou, autorităţile de la centru promit parcări de milioane pe drumurile naţionale. Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere vrea să facă parcări şi spaţii de odihnă după modelul celor de pe autostrăzi. Deocamdată, sunt în pregătire 34 de astfel de proiecte, evaluate la peste 10 milioane euro. Cam cât ar costa şi montarea unor copertine pe Transfăgărăşan. Ministerul Transporturilor a pregătit un ordin care prevede amenajarea de parcări moderne pe aproape toate drumurile naţionale. Ar putea fi aprobat în luna august. De la aprobare la realizare este însă cale lungă.
Nu mai credem…
Atât de multe promisiuni s-au făcut în ţara asta în materie de infrastructură, încât nu mai punem bază pe vorbe. În treacăt fie spus, să ne aducem aminte de „armada” de parlamentari, miniştri şi şefi de la Drumuri care au „descins” pe Transfăgărăşan pentru a promite, în urmă cu vreo doi ani, reabilitarea acestei şosele. Că se face studiu, că se face licitaţie. Întrebăm şi noi: cât durează să scrii un studiu? Cât durează să faci un proiect? Dar o licitaţie? Şi vorbim despre reabilitare, nu despre montarea de copertine pentru a ţine departe zăpada şi avalanşele! Probabil că va mai trece un cincinal şi tot nu se va face nimic!