Uite autostrada, nu e autostrada. Ba e drum expres, ba nu e. Ba e gata în 2021, ba în 2023. Vorbim despre cel mai important proiect de infrastructură din România, autostrada Piteşti-Sibiu, parte vitală a culoarului IV pan-european care ar lega Argeşul şi România de Vestul spre care tânjim de atâta amar de vreme. Degeaba au ieşit în stradă de două ori muncitorii de la Dacia, strigându-şi furia că proiectul este foarte întârziat şi că uzina de la Mioveni ar putea avea de suferit. Tirurile cu maşini ce ies pe poarta fabricii irosesc mai mult timp, mai mult carburant şi cresc, implicit, costurile deoarece autostrada nu există. Guvernanţii doar promit. Se tot lucrează la un studiu de fezabilitate şi, ca să fie treaba… românească, deşi acesta ar fi trebuit să fie gata pe 17 iulie, termenul a fost prelungit până în decembrie!
Traseu dificil
Cererea de maşini Dacia la export este mare. Pentru a asigura transportul maşinilor, uzina apelează la firme de specialitate care au tiruri. Neexistând încă autostrada, tirurile sunt programate la intervale de timp bine definite, pentru a nu se crea blocaje pe traseul dificil spre Vest. Pe de-o parte, maşinile trebuie să traverseze Dealul Negru, cu pante şi consumuri mari. Pe de altă parte, ca să treacă dincolo de Carpaţi, spre Nădlac, tirurile sunt nevoite să urmeze traseul Văii Oltului. Pe acest traseu până la Sibiu am fost şi noi recent, iar din loc în loc sunt blocaje. Se lucrează. Tirurile cu Dacii întârzie, consumă mult, viteza de deplasare este mică, iar uzina are de pierdut. Cam 30 euro la fiecare maşină transportată! Doar că nu există autostrada…
Ar putea…
Studiile geotehnice pentru autostrada Sibiu-Piteşti, cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România, ar putea fi realizate până la sfârşitul anului, a declarat Nicolae Boţu, directorul firmei Proexrom, care se ocupă de aceste lucrări din cadrul întârziatului studiu de fezabilitate. Aşadar, ce să înţelegem: că ar putea să nu fie gata până la finalul anului! „Am început forajele la autostradă încă din octombrie anul trecut. Se lucrează intens, a spus Boţu. Avem 9 foreze de mari dimensiuni pe 4 din cele 5 tronsoane; doar pe tronsonul 3 nu avem deocamdată”. Boţu estimează că, în mod normal, prin iulie-august vor fi finalizate studiile pentru tonsoanele 1 şi 5. „La finele anului vor fi gata şi studiile pentru celelalte trei: 2, 3 şi 4. Acestea din mijloc durează mai mult, pentru că sunt cele mai grele, fiind în zonă de munte”, a explicat el. Dan Costescu, ministrul Transporturilor, declara în luna aprilie că ar vrea devansarea termenului de finalizare pentru lucrările de construcţie pe autostradă, în cazul cărora şantierul nu a fost deschis încă. „Pentru această autostradă termenul de finalizare este 2021. Pentru bucata pe care suntem acum este 2020, pentru că este secţiunea 5. Secţiunea 1 va avea acelaşi termen. Ce încercăm noi acum să facem este să devansăm termenul, fără să lăsăm loc de vreo greşeală, să păstrăm calitatea şi să ne mărim viteza. Deci, sperăm să fie înainte de 2020, dar nu promitem nimic”, a declarat ministrul când se afla în localitatea Borleşti din Argeş. În 2015 au fost demarate lucrările geotehnice din cadrul studiului de fezabilitate, iar la finalul acestora vor începe lucrările propriu-zise ale autostrăzii. În urma unor consultări publice a fost stabilit traseul, respectiv varianta trei din cele cinci propuse.
„Ce au făcut atâta vreme?”
Pe traseu am fost cu un inginer pensionat. A lucrat la Dacia şi este frustrat că nu avem încă autostrada. „Peisajele acestea sunt superbe. Categoric va fi cea mai frumoasă autostradă din ţară aici. Dar ce au făcut guvernanţii vreme de 26 de ani? Cum este posibil să facă bulgarii autostrăzi prin munţi, iar noi nu suntem în stare să facem o traversare de circa 160 de kilometri? Este crimă curată! Uite, puteau să se gândească să pună pilonii pe mijlocul Oltului, căci apa nu e prea adâncă. Unii fac tunele pe sub mare, poduri de kilometri, iar noi nu suntem în stare să facem o autostradă care să ne lege odată de Vest!”, ni s-a plâns inginerul. Şi are dreptate. Nu se poate să spui (ştiţi cine!) că „România nu are nevoie de autostrăzi” sau că „turismul se face cu avionul”! Nu se poate să se perinde atâţia miniştri şi premieri la putere, iar „prioritatea zero” în materie de infrastructură să fie tot timpul amânată, dar să te gândeşti la autostrăzi spre fermele de porci din Alexandria! Şi Ford cere autostradă spre Piteşti, ca să se lege de Bucureşti şi de viitoarea autostradă Piteşti-Sibiu. Dacă, prin absurd, şi Renault şi Ford ar renunţa la investiţiile din România, sătui de atâta nepricepere şi rea voinţă din partea autorităţilor, cine va plăti?
Claudiu DIŢA