…Despre care învăţăm la istorie a devenit tema discutată recent în capitala Chinei, cu participarea a 68 de state ale lumii. Preşedintele Chinei a anunţat că ţara sa va investi 13 miliarde euro pentru „Noul drum al mătăsii”, un coridor comercial între China, Rusia şi Europa. Dar în timp ce China doreşte un schimb comercial global, experţi şi investitori străini sunt nemulţumiţi de faptul că există dificultăţi în a pătrunde pe piaţa chineză. „Drumul mătăsii” a fost evocat în cronicile chinezeşti încă din secolul al II-lea î.Hr. şi acesta constă într-o reţea de drumuri lungi de caravană care lega China de azi de Europa. Necesitatea schimburilor de mărfuri a dus la crearea acestei axe comerciale. Pe rutele respective erau transportate pietre preţioase, porţelanuri, hârtie, praf de puşcă, mirodenii, sticlă, arme şi, evident, mătase. Drumul avea o lungime de 6.500 km, iar comerţul desfăşurat astfel a fost un factor decisiv al dezvoltării legăturilor economice, istorice şi culturale. Poate că a fost chiar o primă formă a globalizării.
Aceasta rută a fost rodul unor minţi luminate din China antică, iar bazele au fost puse în vechea capitală Xian. Am vizitat acest oraş fascinant unde ai senzaţia că eşti în Orient. Mai târziu, când au apărut în Europa puterile maritime Spania şi Portugalia, „Drumul mătăsii” şi-a pierdut importanţa. În prezent este din nou reactivat prin zăcămintele de ţiţei, gaze naturale şi datorită turismului. În ultimii ani s-au extins legăturile de transport marfar între Europa şi China datorită Trans-Eurasia-Express. În medie e nevoie de 19 zile pentru a parcurge distanţa de 10.000-12.000 km. Oraşele Hamburg, Leipzig, München şi Duisburg sunt destinaţiile pentru cursele săptămânale.
Dr. Mariana CLEMENS