Începutul de săptămână a fost unul de coşmar pentru piteştenii care au avut nevoie de medicamente compensate. Sistemul informatic care validează reţetele prin intermediul cardului de sănătate a dat iar (a câta oară?) rateuri, astfel încât oamenii, mulţi dintre ei bătrâni şi bolnavi, au protestat şi s-au luat la ceartă cu farmacistele până au obosit, acestea din urmă neavând însă nicio vină.
Unii farmacişti au improvizat tot soiul de strategii pentru a evita un conflict deschis (de, oamenii s-au săturat să audă aceeaşi placă: „s-a blocat sistemul, nu avem ce face”) şi spunem asta după ce i-am testat prezentându-ne ca şi pacienţi cu reţeta la purtător. Astfel, la farmacia „Eva” ni s-a transmis că medicamentul nu e pe stoc, dar că putem reveni mâine când îl vom găsi cu siguranţă. La una din unităţile „Sensiblue”, asistenta a căutat nod în papură pe reţetă. Şi a găsit: numărul de telefon al unităţii sanitare!
Aţi greşit prefixul
„Este greşit numărul de telefon, vedeţi, are trecut prefix de Piteşti şi trebuie prefixul de ţară. Prin urmare, nu vă pot elibera medicamentele. Dacă fac asta, o să plătesc eu reţeta…” – s-a scuzat femeia. Ne întrebăm dacă prefixul era corect, dar se greşea o cifră, oare ce mai făcea? După ce am subliniat ridicolul situaţiei (dacă într-adevăr contează atât de mult acel prefix, e cu atât mai grav…) am plecat fără pastile şi ne-am îndreptat către următoarea „ţintă”.
La o a treia farmacie, aceeaşi problemă: sistemul defectuos sau, mai bine spus, defunct. Aici, însă, ni se propune varianta de avarie, şi anume să trimitem sau să venim cu un împuternicit care să ia reţeta pe semnătura lui, în aşa fel nemaifiind nevoie de cardul de sănătate. Bună idee, mai punem pe cineva pe drumuri, că, vorba aceea, timpul e gratis.
Farmacistul adevărat la nevoie se cunoaşte
În fine, am ajuns şi la „Catena”, ultima farmacie pe care ne-am propus s-o vizităm. Trebuie să recunoaştem, aici ne-a plăcut cel mai mult atitudinea angajatelor. Nu ştim cât de corectă a fost dacă am judeca-o în spiritul legii/regulamentului, cert este că în ţara asta trebuie să fii descurcăreţ ca să ai succes. După ce au epuizat toate variantele posibile ce ţineau de calculator şi au ajuns la concluzia că problema e una generală, au găsit soluţia perfectă: validarea „încrucişată”. Ce a presupus asta? Clienţi cuplaţi doi câte doi făceau schimb de buletine şi se împuterniceau reciproc. În acest fel, nu a mai fost nevoie să chemăm rude sau prieteni, căci, iată, ei erau chiar lângă noi, când nici cu gândul nu gândeam.
Ca o concluzie, putem afirma că experimentul a fost unul interesant în cele din urmă, dar problema cardurilor de sănătate este evident una cât se poate de serioasă. Până când nu va fi pusă pe picioare şi o variantă de avarie în situaţiile în care pică reţeaua, va genera mii de nemulţumiri. Gândiţi-vă câte persoane vârstnice care abia se deplasează sunt puse pe drumuri din pricina unui sistem bolnav din naştere.
George OLTEANU
Un Comentariu
Puiu
Aţi atins un subiect foarte sensibil şi confirm cele scrise de dumneavoastră , pentru că mi s-a întâmplat şi mie de mai multe ori. Pe lângă faptul că nu funcţionează sistemul mai apare şi varianta că nu au toate medicamentele de pe reţeta compensată. A fost un caz fericit că s-a găsit o rezolvare la farmacia Catena. Din felulu cum aţi prezentat dumneavoastră rezolvarea problemei ,sună puţin a reclamă cu toate că am convingerea că nu asta aţi urmărit. Problema este cine îi „consultă” pe cei care au înfiinţat acest sistem, pe bani foarte mulţi, şi ce fele de” reţete” le elibereză pentru ineficienţa sistemului?