Zilele trecute, Guvernul României a dat publicităţii ultimul Master Plan de Transport al României, document cu bătaie lungă, până în anul 20136 şi care prefigurează investiţiile care vor fi făcute în următoarele două decenii, în domeniile transportului rutier, feroviar, aerian şi naval.
Descarcă şi citeşte Master Planul General de Transport al României de aici
Trecem peste faptul că astfel de schiţe, denumite pompos „masterplanuri”, am tot văzut în ultimii ani, fără ca vreo chestiune stipulată acolo să fie pusă vreodată în practică. Practic, fiecare Guvern din ultimul deceniu a tot venit în faţa opiniei publice cu fel de fel de desene şi schiţe, care au rămas la stadiul de simple desene cu carioca pe hârtie. Trecem şi peste faptul că şi acest masterplan, ca şi celelalte de dinainte, are mari şanse să fie modificat ori chiar anulat de guvernele ce vor veni din decembrie încolo şi îl luăm de bun, în forma în care a fost el adoptat de cabinetul Dacian Cioloş.
După un studiu nu foarte detaliat, putem conchide că, din punct de vedere al infrastructurii rutiere şi feroviare, pentru judeţul Argeş acest pompos masterplan nu va aduce nicio îmbunătăţire vizibilă, în următorii ani.
Autostrada Piteşti-Sibiu mai aşteaptă doi ani
Am remarcat, în primul rând, că la capitolul infrastructură rutieră, lucrurile par să se mişte greu cu autostrada spre Sibiu. Termenul – ultimul dintre ele – fixat pentru finalizare acum câţiva ani a fost din nou amânat, de la 2020 la 2022. Lucrările cică vor începe anul acesta, dar aşa ceva nu crede nici măcar ministrul Transporturilor. Nimeni în lume nu demarează lucrările la o autostradă toamna sau în prag de iarnă. Deci, gogoşi.
Tot potrivit acestui masterplan (pe care îl puteţi consulta aici), lucrările la autostrada Piteşti-Craiova (cerută insistent de celălalt constructor auto prezent în România, Ford Craiova) vor începe anul viitor şi se vor finaliza în 2020. Previziunile acestea par şi ele nişte glume bune. Noi credem că, practic, nici nu se poate pune problema ca anul viitor să înceapă aceste lucrări, din cauză că (presupunând că documentaţia e gata, deşi ştim bine că nu este) numai procedura de atribuire a contractelor de execuţie durează, la noi, cel puţin un an. Asta dacă nu intervin contestaţii. Viaţa ne-a demonstrat, însă, că în 80% din cazuri intervin.
În afară de aceste două autostrăzi, în proiectul menţionat mai figurează un singur drum expres, care urmează să lege Piteştiul de Braşov, via Câmpulung Muscel, prin culoarul Rucăr-Bran. Acest drum ar trebui să fie construit în perioada 2031-2036 şi va costa cam un miliard şi un sfert de euro. Altă glumă bună a Guvernului.
Minune mare în domeniul căilor ferate
Când vine vorba de căi ferate, aici stăm şi vom sta încă şi mai prost decât la capitolul şosele. Există prevăzută în masterplan o singură astfel de cale ferată ce va fi modernizată: Bucureşti-Piteşti, în intervalul 2021-2025. Acest proiect ar avea destule şanse să fie pus în practică, numai că, dacă luăm în calcul ce s-a întâmplat până acum în infrastructura rutieră din Argeş, ne permitem să fim destul de sceptici.
Minunea mare e, însă, alta: dacă, repetăm, luăm de bun acest masterplan, atunci între 2021 şi 2026 se vor finaliza lucrările la calea ferată Vâlcelele-Râmnicu Vâlcea, lucrări gata în proporţie de 90% în timpul vechiului regim, dar nefinalizate niciodată de atunci încoace. Mai mult, după cum am scris de atâtea ori, acea cale ferată e într-o stare avansată de degradare şi numai o minune ar mai putea face ca pe acolo să mai circule vreodată trenuri. Guvernul ne spune acum că acea minune o vom vedea aievea peste fix un deceniu. S-o vedem şi pe asta.
Ne oprim aici cu descrierea a ceea ce vrea Guvernul Cioloş să facă guvernele care îi vor succeda la Palatul Victoria. Apreciem, la final, că proiectele cuprinse în acest document guvernamental sunt atât de optimiste, ca să nu zicem chiar fanteziste, încât nu le putem lua altfel decât ca pe nişte glume bune. Sau, vorba fostului ministru al Transporturilor, pesedistul Ioan Rus, vise erotice.
Sorin SIMION