„Schimbarea sistemului de colectare de la platformă la colectarea din poartă în poartă va permite un control mai atent al cantităţilor ridicate de la populaţie”, spune Gabriel Moiceanu, director executiv ADI Servsal Argeş.
Obligaţie
Anul 2018 a reprezentat, la nivel naţional, pentru domeniul managementului deşeurilor, un an de numerose schimbări în legislaţia specifică, prin apariţia OG 74/2018, din 17 iulie, care modifică Legea Mediului (211/2011), Legea privind gestionarea ambalajelor (249/2015), şi OUG 196 privind contribuţia la Fondul de mediu. Astfel, ADI Servsal Argeş şi autorităţile publice locale au obligaţia să implementeze, de la 1 ianuarie 2019 (cu respectarea OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor), instrumentul economic „plăteşti pentru cât arunci”, bazat pe cel puţin unul dintre următoarele elemente: volum, frecvenţa de colectare, greutate, saci de colectare personalizaţi. În tarifele pentru colectarea deşeurilor va fi introdusă contribuţia pentru economia circulară prevăzută în OG 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru deşeurile destinate a fi eliminate prin depozitare.
Plan tarifar
ADI Servsal Argeş a aprobat un plan tarifar unic pentru serviciile de colectare-transport pentru fiecare flux de deşeu. Astfel, pentru deşeurile municipale tariful pentru mediul urban va fi de 334,45 lei pe tonă, la fel ca în mediul rural, pentru colectarea din poartă în poartă, respectiv 299,16 lei pe tonă, iar taxa de colectare de la platformă în mediul rural va fi de 273,95 lei pe tonă. 97,11 lei metrul cub va fi taxa pentru deşeurile din construcţii. Pentru deşeurile biodegradabile, taxele vor fi de 292,92 lei pe tonă şi 257,63 lei pe tonă pentru colectarea din poartă în poartă, respectiv 232,42 lei pe tonă pentru colectarea de la platformă. În ceea ce priveşte deşeurile reciclabile, costurile serviciului de colectare-transport vor fi determinate pe baza de fişe de fundamentare şi vor fi acoperite prin parteneriate cu OTR-uri (Organizaţii de Transfer de Responsabilitate), astfel încât beneficiarii nu vor avea costuri cu această categorie de servicii. În cazul agenţilor economici, tariful va fi de 100,34 lei metrul cub, plus TVA.
Precizări
Gabriel Moiceanu face şi următoarele precizări:
– Agenţii economici şi instituţiile beneficiază de reducere 30% la tariful de bază (până la 70,24 lei mc+TVA) dacă selectează deşeurile şi predau lunar către operatorul de colectare şi transport cantităţile reciclabile;
– Taxelor/tarifelor cuprinse în planul tarifar li se va adauga, începând cu 01.01.2019, contribuţia pentru economia circulară, în cuantum de 30 lei/tonă, respectiv de 80 lei/tonă din anul 2020. Contribuţia pentru economia circulară se va plăti trimestrial către AFM;
– Planul tarifar a fost fundamentat conform Ordinului ANRSC 109/2007, pe baza cantităţilor colectate în 2017 pentru fiecare zonă de contract şi are la bază un tarif şi o taxă unică pentru toţi beneficiarii, cu respectarea fluxurilor din sistemul integrat. Diferenţele sunt generate de modalitatea de colectare a deşeurilor (de la platformă sau individual), de modalitatea de încasare a prestaţiei (tarif/taxă) şi de cantitatea generată.
Operatorul delegat are obligaţia să colaboreze şi să ia, împreună cu autorităţile publice locale şi ADI Servsal, toate măsurile necesare ca până la data de 31 decembrie 2020 să se atingă un nivel de pregătire pentru reutilizare şi reciclare de minimum 50% din masa totală generată, cel puţin pentru deşeurile de hârtie, metal, plastic şi sticlă provenind din deşeurile menajere sau, după caz, din alte surse, în măsura în care aceste fluxuri de deşeuri sunt similare deşeurilor care provin din gospodării.
Concluzie
„Din păcate, aceste noi prevederi legale au creat neplăceri la nivelul autorităţilor locale şi au obligat la modificări şi în contractele subsecvente, determinând schimbări majore în politica tarifară. Ca o concluzie, în aceste condiţii, cu cât vom selecta mai mult deşeurile, cu atât vor creşte şansele să plătim mai puţin. Un alt factor important este schimbarea modalităţii de colectare: foarte multe primării care foloseau colectarea de la platformă sunt interesate să treacă la colectarea din poartă în poartă, pentru a avea un control mai atent al cantităţilor de deşeuri ridicate de operatorul de salubritate de la populaţie. În ce priveşte îmbunătăţirea cadrului legislativ, noi, cei care gestionăm problema la nivel de teritoriu şi care ne confruntăm direct cu problemele legate de implementarea acestor noi prevederi, am depus o serie de amendamente la lege care sper să fie discutate şi chiar adoptate până la sfârşitul anului” spune Gabriel Moiceanu, director executiv al ADI Sservsal Argeş şi preşedinte al Federaţiei Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară din România. Analizele cost/beneficiu care au stat la baza elaborării proiectelor şi la delegarea contractelor prin licitaţie publică au ţinut cont de veniturile realizate din fracţia reciclabilă cu valoare de piaţă venituri care, în majoritatea contractelor, au menirea să acopere costuri cu redevenţa, respectiv rambursarea împrumuturilor de co-finanţare a proiectelor şi, nu în ultimul rând, menţinerea şi dezvoltarea unei infrastructuri de colectare selectivă, mai spune Gabriel Moiceanu.