Se vorbeşte mult în ultimul timp despre democraţia participativă. Ea nu se referă la democraţie în general, ci la situaţia democratică din perioada post-alegeri. Or, la astfel de democraţie s-a renunţat acum două mii de ani din două motive. În primul rând se anula valoarea voturilor alegătorilor şi, în al doilea rând, se favoriza manipularea, pentru că în jocul politic postelectoral intra şi mulţimea străzii sau a pieţei. Însă nu trebuie să se înţeleagă că democraţia participativă a fost scoasă definitiv de pe scena politicii. Aceasta a reapărut în Franţa în secolul al XVIII-lea. Iar în România chiar s-a abuzat de ea atât în perioada interbelică, cât şi în cea postdecembristă. De exemplu, dacă în perioada interbelică studenţii ieşeau în stradă să protesteze, ei ştiau că era nevoie de o singură picătură de sânge ca să cadă guvernul. Picătura de sânge era transformată de opoziţie în baie de sânge. Apoi, în primii ani de după evenimentele din ’89 s-a apelat la democraţia participativă prin intermediul „golanilor” din Piaţa Universităţii, dar şi prin venirea minerilor la Bucureşti. Astăzi, prin intermediul democraţiei participative se urmăreşte introducerea unor noi realităţi politice, precum autonomie locală, societate deschisă, o lume fără frontiere, guverne locale etc. Se susţine că strada trebuie să hotărască strategia politică a celor care au câştigat alegerile. Drept care, ceea ce am văzut în Piaţa Victoriei, timp de peste zece zile, nu a fost altceva decât un exemplu de democraţie participativă, cu oameni înfierbântaţi, cu ţipete, loviri, ovaţii, contestări etc. Mai mult, la aceste manifestări au participat şi copiii, ai căror părinţi probabil că nu au trecut nici ei de vârsta infantilă. La fel, ce am văzut sâmbăta trecută la Piteşti, când PSD şi-a scos oamenii să susţină Guvernul Grindeanu, este tot un fel de democraţie participativă. Şi nici după o săptămână nu înţeleg gestul pesediştilor de a ieşi în stradă.
Democraţia participativă a fost inventată de grecii antici, dar care, când mergeau în piaţă (agora) să se ocupe de treburile statului, îşi lăsau adversităţile acasă şi căutau o cale de înţelegere. În niciun caz la astfel de întâlniri nu participau copiii. Şi, în felul acesta, democraţia participativă a favorizat naşterea unor discipline care acum se învaţă numai în universităţi. Este vorba de retorică, sofistică, diplomaţie. La noi, însă, o astfel de democraţie nu face altceva decât să dea cale liberă abuzului, manipulărilor şi huliganismului. Drept care, ceea ce se întâmplă astăzi în ţara noastră este incontestabil de domeniul aberaţiei. E o atmosferă plină de ură, pe care românul o suportă desigur fiindcă resursele lui de răbdare sunt imense, dar din care nu va putea face o normă de viaţă sănătoasă. Putem să venim cu tot felul de concepte moderne, dar dacă nu ascultăm vocea poporului, exprimată prin vot, este totul inutil. Iar idei precum democraţia participativă nu produc altceva decât un delir de grandoare isterică, un val de vizionari, metafizicieni şi profeţi care întunecă societatea.
Este vorba de o societate dată pradă tuturor fanatismelor, tuturor ideilor fixe. Or, societatea românească are nevoie de autoritate, nu de aberaţii importate care urmăresc să facă din ea o caricatură a societăţii occidentale.
Prin urmare, vorba lui Petre Ţuţea, după ce s-a votat, să fim democraţi în timpul liber, în restul săptămânii trebuie să funcţioneze legea şi autoritatea ei. Nu poţi să consulţi poporul sau să-l inciţi atunci când este vorba despre politici penale sau economice. Poporul îşi dă puterea prin vot tocmai ca tu să hotărăşti în asemenea chestiuni. Drept care, nemulţumiţi de rezultatul alegerilor din 11 decembrie, politicienii opozanţi au făcut din acţiunile lor protestatare adevăruri absolute, pe care le-au pus în buzunar ca pe un permis de armă şi, timp de peste zece zile, au părut să ne spună că au dreptul de a ne mitralia. E adevărat, nu cu gloanţe adevărate, ci cu vorbe, pancarte şi manifestări stradale. Iar începând cu momentul în care preşedintele Klaus Iohannis a ieşit în stradă alături de protestatari, a avut loc o legitimitate a celor care au protestat împotriva guvernanţilor. Şi astfel, omul trecutului care trăia într-o lume de arhaice reprezentări colective a fost chemat din nou la viaţă foarte vizibilă şi chinuitor de reală. Iată cum am ajuns să trăim o adevărată nevroză socială, iar, după câte se ştie, o asemenea nevroză trebuie să parcurgă zeci de ani pentru a se lecui. Dar demn de remarcat este faptul că democraţia participativă este antidemocraţie. Acesta este unul dintre paradoxurile democraţiei moderne.
Gheorghe SAVU
7 Comentarii
Victor
Oare noi de ce trebuie sa iesim in strada pentru a ne spune parerea atat timp cat exista Parlamentul? De ce trebuie sa dam dovada de atata ura?
Puiu
Multi vad, putini pricep! Cati din turma din Piata Victorie au stiut ca iesirea asta a lor se numeste democratie participativa si ca ea apare in perioada post-alegeri ?Cum poate strada sa hotarasca strategia politica a celor care au castigat alegerile? Cativa infierbantati ,fie ei si zeci de mii, insotiti si de copiii lor, pe care i-au expus pericolului, cantau in struna si jucau dupa muzica celor care au pierdut alegerile la vot. Daca un „nea Ion” si-ar fi dat copilul afara in strada in conditile de la acea ora , (tarziu ,noapte, frig, pericol…) a doua zi ar fi intervenit Protectia copilului si ar fi fost vai de el. Dar atunci cand esti felicitat ca ai venit cu copilul si presedintele tau este cu tine in strada. n-ai nicio strabatere. Oare cat de rabdator, credeti domnule Savu,ca este romanul cand afla de la dvs. ca nu poate avea o norma de viata sanatoasa, ca o astfel de democratie duce la abuz , manipulare si huliganism? Noi traim demult aceasta nevroza sociala, care dupa cum spuneti se vindeca foarte greu. Trist e ca foarte putini stiu asta, pentru ca intentiont nu le explica nimeni. Ce sa cred, cand aseara Presedintele lor, care a lasat-o mai moale de cand a pierdut casa, a spus sa ne indreptam spre” normalizare”, ca daca ar fi spus spre normalitate, poate as fi inteles? Va cred pe dvs ., care ati afirmat in editorialul trecut, ca are un vocabular” sarac, dar vehement”.N-am stiut niciodata de ce se adreseaza cu „penalilor” sub un zambet zeflemitor. Cred ca am avut ghinion, dar acum parca sunt semne ca s-ar schimba ceva, in bine, intre Presedintie si Guvern. Imi doresc sa se opreasca aceasta” mancatorie”!
antonia_diculescu
O umila forma de democratie participativa facuta de gasca PSD in asociere cu Mafia Italiana.
Dora
Antonia, vezi cine si-a cumparat teren in ultimul timp in jurul Molivisului si vei avea mari suprize
Marina
Democratia inseamna conducerea poporului pentru popor, inteleg ca democratia participativa, cea de dupa alegeri, inseamna conducerea poporului pentru numai o parte din popor. Interesant!
Studentul
Nu se poate democratie fara educatie. Ganditi-va la profilul psiho-moral al celor care termina o facultate particulare, care, dupa absolvire, nu urmaresc altceva decat sa-si recupereze banii dati pe taxe. Oare v-ati pus problema celor care ne ancheteaza sau ne asigura sanatatea, o parte dintre acestia, cati sunt absolventi de facultati particulare? Acestia sunt mai nepregatiti decat cei care, candva, au facut scoala la seral sau la fara frecventa.
MARIANA
Majoritatea contabilior de scoli (95%) din Judetul Arges sunt absolventi de Spiru Haret.
Acestia sunt intrati in sistem in mod special dupa ianuarie 2011 numai dupa ce au dat darul la I.S.J. Arges- omul de legatura dna Puiu.
La acest moment, dupa spaga de rigoare data si incompetenta de care dau dovada, sistemul de educatie din Arges se confrunta cu un dezastru total.
Cu exceptia omului de rand care este praduit la drumul mare, toti o duc bine.