Curtea de Conturi a României a dat publicităţii raportul privind verificările situaţiilor financiare ale localităţilor din Argeş în anul 2016. Conform documentului, veniturile totale ale comunelor şi oraşelor din Argeş în 2016 au fost de 1,66 miliarde lei, cheltuielile – 1,4 miliarde lei, iar excedentul – 242,1 milioane lei. Gradul de colectare a veniturilor din impozite, taxe, contribuţii, alte vărsăminte, alte venituri, pe ansamblul judeţului, a fost de 101,3%, în scădere uşoară faţă de anul 2015 când a fost de 101,8%. Faţă de prevederile definitive, cheltuielile au fost realizate în procent de 79%.
Cheltuieli mici cu investiţiile
S-a constatat, în analitic, o nerealizare cu caracter general a plăţilor raportate, cea mai mare fiind aferentă operaţiunilor efectuate pentru proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (29,6%) şi, respectiv, pentru dobânzi (32,2%). Din totalul plăţilor realizate, ponderea cea mai mare a fost înregistrată la capitolul „Cheltuieli de personal”, cu un procent de 37%. Celelalte plăţi au fost: bunuri şi servicii – 18,9%, cheltuieli de capital (investiţii) – 19,8%, asistenţă socială – 11%, transferuri – 5,6%, proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile – 1,4% şi alte cheltuieli (subvenţii, dobânzi, rambursări de credite etc.) – 7,7%.
Controale şi prejudicii
Curtea de Conturi a făcut mai multe controale în Argeş, în urma cărora au fost constatate abateri de la legalitate şi regularitate, precum şi cazuri de nerespectare a principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului, care au fost consemnate în 45 de procese-verbale de constatare; pentru remedierea acestora au fost emise 45 decizii conţinând un număr de 269 de măsuri. Din verificările efectuate asupra situaţiilor financiare întocmite la 31 decembrie 2016 au rezultat prejudicii totale de 10,5 milioane lei. De asemenea, s-au reţinut abateri financiar-contabile cuantificate la un nivel estimat de 74,5 milioane lei.
Exemple
Iată însă şi câteva exemple de prejudicii din Argeş: 4,9 milioane lei la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Piteşti; 796.000 lei la Consiliul Judeţean; 63.000 lei la Primăria Câmpulung Muscel; 118.000 lei la Costeşti; 57.000 lei la Ştefăneşti; 47.000 lei la Băiculeşti; 38.000 lei la Boteni; 640.000 lei la Bradu; 13.000 lei la Boţeşti; 91.000 lei la Budeasa; 124.000 lei la Buzoeşti; 441.000 lei la Corbeni; 257.000 lei la Izvoru; 173.000 lei la Mălureni; 388.000 lei la Moşoaia; 147.000 lei la Oarja; 589.000 lei la Ungheni; la Colegiul Naţional „I.C. Brătianu” din Piteşti – 145.000 lei.
Cazuistică
Aşadar, cel mai mare prejudiciu a fost constatat la Spitalul Judeţean. Iată şi explicaţiile Curţii de Conturi:
– au fost efectuate plăţi nelegale în valoare de 3,989 milioane lei, reprezentând sume achitate fără existenţa angajamentelor legale şi fără contraprestaţie în lucrări efectuate, bunuri livrate sau servicii prestate;
– nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă stocuri de natura medicamentelor, materialelor sanitare şi materialelor gospodăreşti care constituie aparatul de urgenţă al spitalului, în sumă totală de 806.077 lei;
– au fost constatate neconcordanţe între evidenţa contabilă sintetică a entităţii şi situaţiile analitice în ceea ce priveşte conturile – în valoare totală de 1.160.357 lei;
– a fost menţinută eronat în debitul contului 212 Construcţii suma de 154.700 lei reprezentând contravaloarea proiectului Servicii de consultanţă de expertiză tehnică – Regiunea Muntenia Sud – Spitalul Judeţean Piteşti – Secţia Obstetrică primit de către SJU Piteşti;
– nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă prestaţii medicale datorate
SJU Piteşti de către terţe persoane, altele decât personalul propriu şi clienţii, în valoare de 29.863 lei;
– la Consiliul Judeţean s-a constatat că s-a plătit nelegal suma totală estimată de 1,7 milioane lei reprezentând drepturi băneşti din categoria alimentaţiei de protecţie, acordate necuvenit funcţionarilor publici şi personalului contractual din cadrul aparatului propriu, întrucât sunt elemente neprevăzute de legislaţia care reglementează drepturile personalului angajat în sectorul bugetar;
– la Direcţia pentru Protecţia Drepturilor Copilului s-a plătit nelegal suma totală estimată de 784.000 lei reprezentând ajutoare acordate unor persoane care nu puteau să beneficieze, potrivit legii, de aceste drepturi sau unor persoane decedate care beneficiaseră anterior de anumite drepturi acordate persoanelor cu dizabilităţi.
Sunt doar câteva exemple. Curtea de Conturi a făcut sesizări la alte organe competente, dar şi recomandări pentru îmbunătăţirea situaţiei. Se va ţine oare cont de ele?