Este suficient să deschideți orice site de anunțuri și să căutați anvelope de ocazie și veți găsi o mare varietate de oferte. Dar, dacă la prima vedere poate părea o idee bună să vă echipați mașina cu un set de pneuri rulate, la o analiză mai atentă veți vedea că nu este deloc așa; ba chiar din contră.
În teorie, orice anvelopă nouă cumpărată anul trecut, anul acesta este deja o anvelopă rulată, ceea ce este corect. Asta nu înseamnă automat că este o anvelopă slabă. Dacă nu ați rulat zeci de mii de kilometri și nu ați abuzat de accelerări și frânări sau viraje luate la limită, veți putea să o folosiți fără probleme. Dar asta pentru că știți foarte bine cum ați mers cu ea, dacă ați protejat-o, dacă ați depozitat-o corespunzător și dacă ați întreținut-o.
Atunci când cumpărați o anvelopă rulata, nu aveți nicio informație în acest sens. Desigur, puteți observa dacă profilul mai este adecvat și veți putea observa rapid și când a fost produs acel pneu. Aceste două informații, chiar dacă importante, nu sunt singurele care trebuie luate în calcul. Vă puteți trezi la un service de roti că este aproape imposibil să o echilibrați sau, mai rău, că pneul respectiv este deformat. Deseori această defecțiune nu este foarte ușor vizibilă. Este suficientă chiar și o abatere de jumătate de centimetru pentru ca acea anvelopă să fie numai bună de reciclat, dar nu de pus pe mașină. Odată montată, nu doar că nu va putea fi echilibrată dar la rulare veți avea senzația că mergeți pe un drum cu denivelări. Acele mișcări oscilante sus-jos nu vor produce doar un disconfort ocupanților mașinii dar vor duce și la deteriorarea prematură a componentelor trenului de rulare de la bucșe și articulații la arcuri, amortizoare și elemente de direcție.
Totodată veți constata că deseori acele anvelope au o vechime de peste cinci ani. Materialele din care sunt construite anvelopele suferă și ele procese de îmbătrânire. Acestea sunt amplificate și de temperaturile ridicate și se pot degrada și în urma interacțiunii cu substanțe chimice cum ar fi benzina, uleiul, sau alți compuși petrolieri. Sunt defecțiuni pe care nu le veți putea observa cu ușurință dar care-și vor face simțite efectele neplăcute la scurt timp după montarea pneurilor pe vehicul.
În general, puține persoane vând anvelopele sau roțile vechi deși sunt în perfectă stare de funcționare. Cel mai des veți întâlni pneuri uzate, vechi, sau cu un grad de uzură destul de mare, cu o adâncime a profilului de maxim 5 mm. Sunt rare cazurile în care o persoană a vândut o mașină și i-au rămas roțile de anul trecut. Poate doar acelea ar merita să fie cumpărate. Dar asta cu condiția să aveți certitudinea că au fost depozitate corespunzător.
Dar atâta timp cât nu știți cum a fost folosită și depozitată o anvelopă, riscul de a vă trezi cu un pneu compromis este foarte ridicat. O anvelopă pe care ați cumpărat-o de nouă, pe care ați utilizat-o corect și ați depozitat-o în condiții corespunzătoare, va fi bună pentru mai mulți ani și zeci de mii de kilometri. Una pe care o luați de pe un site de anunțuri s-ar putea să vă ducă un sezon sau doar o zi. Nu aveți de unde să știți. Este posibil ca nici acela să nu știe că a greșit când și-a depozitat anvelopele de iarnă sprijinite în picioare de caloriferul din garaj într-o pată de ulei. Chiar nu i se va părea un detaliu important de menționat. Și de acolo vor începe problemele. Dar, cel mai probabil, veți ajunge la un set de cauciucuri noi. Unele în care veți avea încredere că vă vor duce în siguranță peste 40,000 de kilometri. Iar la final, dacă faceți calculele, veți constata că este mai ieftin să cumpărați un set nou o dată la patru ani decât unul de ocazie în fiecare an.