În fiecare an, sute de elevi din judeţ renunţă, din diferite motive, să mai vină la cursuri. În Argeş, ruptura se produce la toate nivelurile de învăţământ. Cea mai mare rată a abandonului şcolar se înregistrează în rândul liceenilor. Schimbarea domiciliului şi migrarea familiilor în străinătate, după un trai mai bun reprezintă principalele cauze ale acestei probleme cu care se confruntă şi învăţământul argeşean. Şi totuşi, procentele înregistrate în Argeş sunt mici faţă de cele raportate de alte judeţe ale ţării.
Potrivit inspectorului şcolar general adjunct Mihaela Crişan, în anul de învăţământ precedent rata abandonului şcolar a fost următoarea: la ciclul primar, 0,8% * la ciclul gimnazial, 1,2% * la învăţământul liceal şi profesional obligatoriu, inclusiv la clasa a X-a, 1,5% * după clasa a X-a, 2%.
Legea le oferă elevilor din clasele mari pobilitatea de a se angaja. Liceenii care provin din familii cu venituri sărace îşi caută un loc de muncă după ce termină clasa a X-a. Însă preţul plătit pentru cârpirea sărăciei este, de cele mai multe ori, chiulul de la cursuri care atrage după sine renunţarea la şcoală.
Pe de altă parte, sunt destule familii de argeşeni care „dau cu untură pe şcoală ca să o mănânce câinii” şi îşi ţin copiii de 12-13 ani legaţi de glie, punându-i să muncească la câmp sau în gospodărie. Altfel spus le iau şansa de a învăţa carte sau o meserie, în condiţiile în care Argeşul suferă semnificativ din cauza lipsei forţei de muncă calificate. Lipsa banilor, dar şi durata deplasării până la şcoală sunt alte motive care-i fac pe elevii argeşeni să renunţe la şcoală.
„Cauzele abandonului şcolar sunt cunoscute: schimbarea domiciliului, plecarea în străinătate, migraţia românilor în afara ţării. Argeşul stă bine faţă de valorile înregistrate la nivel naţional. Luând ca exemplu procentul de la gimnaziu, 1,2% înseamnă că abandonează şcoala circa 200 de elevi”, a arătat Mihaela Crişan.
Inspectorul şcolar general adjunct Mihaela Crişan a participat, recent, la seminarii pe această temă organizate de Institutul Francez, concluzia întrunirii fiind că „abandonul şcolar este un fenomen în ţările membre ale Uniunii Europene”.
3 Comentarii
ILIE
Să fim serioși. Școala argeșeană este ruptă de realitate.
Programa și modul de predare- învățare- evaluare impus de MEN și de Inspectorat sunt uzate moral și reflectă doar incapacitatea și incompetența decidenților de a se adapta timpurilor actuale.
Învățământul românesc se bazează doar pe memorare și nu pe capacitatea de înțelegere și adaptare la mediu a educabilului.
Atâta timp cât la 10 zile se dublează cantiotatea de informații pe glob este aberant ca accentul învățământului să se axeze doar pe memorie.
Nu este de mirare că ne aflam pe primul loc din Europa la analfabetism funcțional, atâta timp cât la volanul Educației se află doar analfabeți funcționali – nu avem cum să obținem alte rezultate decât cele actuale.
Anonim
Sunt mai utile lucrul manual și educația cetățenească.
Anonim
Educația se află într-un mare haos.
Totuși haos este prielnic dar numai pentru hoți.