Fossil, o companie fondată în America, a purtat ștafeta generațională pentru cea mai mare cotă de piață în industria orologeră timp de mulți ani și continuă să fie unul dintre cei mai mari producători de ceasuri.
Pentru a confirma importanța Fossil în piață, cel mai bine este să lăsăm concurența să vorbească: În timpul evenimentelor Apple, punctul de referință pentru vânzările Apple Watch sunt cele ale Rolex, The Swatch Group și Fossil.
Fossil continuă să fie o compania relevantă în piața de ceasuri. În prezent, rămâne unul dintre cei mai mari producători de ceasuri din lume în funcție de volum, generând o mare parte din veniturile anuale de 2 miliarde de dolari ale Grupului Fossil.
Ofertele de ceas Fossil dama variază de la ceasuri cu cuarț la ceas Fossil damă mecanic și de la ceas Fossil damă tradițional la ceas Fossil damă inteligent și pot fi găsite în aproape toate marile magazine la prețuri decente. Combinația de disponibilitate, accesibilitate a prețului și varietate de stiluri face ca ceasurile Fossil să fie omniprezente, regăsindu-se pe nenumărate încheieturi din întreaga lume.
Istoria mărcii
Fossil a fost fondată în 1984 de către antreprenorul american Tom Kartsotis, iar primul lor ceas a fost pus la dispoziția publicului pentru vânzare în 1985, aproape de sfârșitul crizei cuarțului. Această perioadă a marcat un moment în care mărcile europene de lux care produceau ceasuri mecanice au cunoscut mai mult de un deceniu de scădere a vânzărilor, pe măsură ce clienții își schimbau preferințele de cumpărare către ceasuri cu baterii mai accesibile. Fossil a văzut o oportunitate și a profitat de estetica ceasurilor americane de la mijlocul secolului trecut, combinată cu o producție ieftină în străinătate și cu mișcări cu cuarț. A fost un succes.
Ceasurile cu cuarț la prețuri accesibile, gen ceas Fossil, au câștigat popularitate la mijlocul anilor 1980 – mai ales când au devenit un element fix în secțiile de bijuterii ale marilor magazine. A fost nevoie de mai puțin de zece ani pentru ca Fossil să ajungă la 20 de milioane de dolari în vânzări anuale. Pentru a perturba și mai mult industria tradițională a ceasurilor, în 1990, Fossil a început să participe la expoziția emblematică de ceasuri și bijuterii Baselworld, alături de mărcile tradiționale de ceasuri elvețiene. Ofertele Fossil de ceasuri de cuarț foarte stilizate au creat o piață populară, oferind o alternativă mai puțin costisitoare la ceasurile europene de lux.
Popularitatea ceasurilor Fossil a continuat să crească în anii ’90, iar creșterea veniturilor anuale a dus la transformarea mărcii în companie cotată la bursă pe NASDAQ. Creșterea capitalului de exploatare a permis mărcii să își diversifice oferta în accesorii din piele, ochelari de soare și genți de mână. A susținut traiectoria de creștere pe tot parcursul anilor 1990, deschizând magazine sub marca Fossil pentru a-și consolida poziția de brand de lifestyle. Până la mijlocul anilor 1990, Fossil a început să achiziționeze drepturile de producție și distribuție a ceasurilor realizate pentru mărci de modă precum Emporio Armani și pentru giganți ai proprietății intelectuale precum Disney.
În cele din urmă, Fossil a renunțat la modelele de la mijlocul secolului trecut în favoarea unor modele mai moderne, cum ar fi modelul brevetat „BIG TIC”. (Acest design folosește mâini tradiționale pentru ore și minute; cu toate acestea, în loc de o mână pentru secunde, cadranul conține un ecran digital LCD mare care afișează secundele). Printre alte inovații din această perioadă se numără lansarea în 2003 a PDA-ului Fossil Wrist (înainte de ceasurile de mână), care funcționa cu Palm OS. Aceste inovații au fost doar o parte a mărcii Fossil, în creștere, care acum face parte din Grupul Fossil. Grupul Fossil a continuat să achiziționeze alte mărci de ceasuri, în special Zodiac și Michele, precum și să licențieze designul și producția de ceasuri de la mărci de modă precum Burberry, Diesel, Michale Kors și National Football League.
În timp ce își sporea oferta de produse, Fossil a cumpărat furnizori și facilități de producție pentru a le combina cu depozite, distribuție și magazine de vânzare cu amănuntul de ultimă generație. Grupul Fossil a reușit să își integreze complet lanțul de aprovizionare prin înființarea Swiss Technology Production (STP) pentru a fabrica mișcările ceasurilor sale – acest lucru i-a permis să se despartă de achiziționarea de piese de la furnizori externi. Fossil a început chiar să ofere o linie Fossil Swiss pentru a se muta pe segmentul superior, ceea ce a făcut prin plasarea studioului de design al ceasurilor Fossil în Biel, Elveția – același oraș în care se află și sediul central al Rolex.