Prima duminică după Rusalii a picat de Ziua Drapelului (Ziua Tricolorului, din 1848). În aceeaşi duminică a fost şi „Renault day”, adică „Ziua Renault”! De ce îi zice „day” şi nu „jour” sau „zi” ţine de englezirea prin globalizare… Bine. Tot dumincă era şi una dintre Zilele oraşului Mioveni. Că are mai multe!
Avem o ştire bombă potrivit căreia Papa Francisc a folosit un Logan în Armenia. Am văzut şi comentarii infantile, care făceau trimitere la rolul lui Papa Francisc de ambasador al României, prin extraordinarul său gest de a folosi „un Logan”, acest model fiind confundat cu „o Dacie”! Loganul face parte din „gama Entry” Renault şi este comercializat sub logo Dacia sau logo Renault, în funcţie de piaţa de destinaţie sau în funcţie de fabrica producătoare (Avtovaz, la Togliatti, produce exclusiv sub logo Renault!). Papa Francisc, prin gestul său, a punctat în primul rând la bun-simţ, smerenie şi modestie, utilizând un automobil „Entry”, adică mai ieftin, fără prea multe farafastâcuri pe el, dar robust, fiabil şi sigur. Apoi, Renault, evident, a dat o lovitură de marketing, printr-o mutare de P.R. de clasă, Loganul folosit de Papă fiind fabricat sub însemnele Renault (nu Dacia!). Această superbă limuzină albă a fost fabricată fie la Mioveni, fie în Maroc sau în Togliatti… Oricum, ea aparţine Renault, ca producător. Dacia este doar o marcă Renault. Nu avem „Dacia day”, ci „Renault day”! Nu există maşini Dacia, ci maşini Logan, Duster, Sandero etc. Nu există maşini româneşti Dacia, ci maşini fabricate la Uzina Dacia din Moveni, care este o uzină a Grupului Renault şi nu a românilor! Asta nu înseamnă că nu avem dreptul să fim mândri că această uzină se află în România şi că salariaţii sunt români! Ba da! E mare lucru! Multinaţionalele fac legea în lume şi basta! Marocanii s-au dat peste cap să producă şi ei maşini sub marca Dacia, regele intervenind direct la preşedintele Renault! În Rusia, Putin urmăreşte personal fabrica de la Togliatti, unde îşi doreşte cât mai multe maşini pe bandă, dintre modelele Logan etc, dar numai sub logo Renault!
Am început cu remarcarea coincidenţei de Zile! Mă gândeam că ar fi bine să fim mai puţin superficiali, să prindem corect nuanţele zilelor în care trăim, pentru că noi, românii, prea ne lăsăm pradă confuziilor şi prea nu prindem şpilu’… zilelor.
Nicolae BADIU
www.badiu-europress.ro
P.S. Sper că, dacă românii se prind în sfârşit că Dacia nu e o maşină românească, vor începe şi ei să o cumpere!
2 Comentarii
Belphegor
In urma cu mai mulți ani, oricum, înainte ca Dacia sa fie fabricata by Renault, un fost Prim – ministru al României – ala cu mormanu’ de fiare – in timpul unei vizite la Dacia, l-a întrebat pe dl. Constantin Stroe, director general in acel moment:
-„ Când veți produce la Dacia o mașina de nivel european?”
– „Bunul simt si timpul nu-mi permit sa va dau răspunsul pe care-l meritați !” – a răspuns Constantin Stroe, definind pentru eternitate profilul impostorului ministerial!
La rigoare, trebuie sa spunem ca la vremea respectiva Dacia era societate comerciala cu capital majoritar de stat si ca întrebarea Primului – ministru era nula si neavenita, Guvernul fiind cel care putea decide retehnologizarea uzinei si pe cale de consecința posibilitatea fabricării unui vehicul de nivel european.
In cele din urma Constantin Stroe a reușit!
Fostul Prim – ministru are privilegiul sa fie contemporan cu un autoturism de talie europeana fabricat la Mioveni, iar noi, producând așa cum ați spus, Dacii sub logo-ul Renault , avem privilegiul sa fim europeni „in fapt”!
nicolae badiu
Da.