DACIA, la 55 de ani, e încă tânără! În mai puțin de un minut, o mașină iese pe poarta uzinei.
28 iunie. DACIA a invitat jurnaliştii la un tur al uzinei pentru a prezenta cele mai noi tehnologii introduse pe platforma de la Mioveni, acolo unde 1.392 de vehicule ies zilnic pe poartă şi sunt livrate către partenerii comerciali. Vorbim de vehicule Duster, Jogger, Sandero şi Logan. La recepţie am fost întâmpinaţi chiar de către directorul uzinei, domnul Carlos Carrinho. Şeful DACIA ne-a făcut un scurt istoric al uzinei care a luat fiinţă în 1968. Sunt, de atunci, 55 de ani, timp în care fabrica a ajuns să producă un brand internaţional recunoscut pentru raportul preţ-calitate foarte bun. Cum s-a ajuns aici? Prin foarte multe investiţii – inclusiv de inteligență! – şi muncă, mai cu seamă în ultimii ani. Să spunem că totul e într-o dinamică la DACIA, de la operatorii umani şi roboţii care lucrează neîncetat, până la programatori şi personalul care se ocupă de implementarea celor mai noi aplicaţii şi tehnologii, în paralel cu responsabilii de securitate.
Performanțe
O primă performanţă uluitoare este ritmul de producţie. În mai puţin de un minut, un vehicul DACIA iese pe poarta uzinei. Mai exact, la 55 de secunde! Se lucrează cinci zile dintr-o săptămână pe trei echipe. Fiecare secţie are particularităţile sale şi trebuie ca fluxul să fie perfect sincronizat pentru ca întreg procesul de producţie să fie unul susţinut la cel mai înalt ritm. Spre exemplu, pe secţia Montaj, unde 33% din personal e de sex feminin, se lucrează simultan la 172 de vehicule. Fiecare post de lucru este dotat cu o tabletă de pe care operatorul, cu o simplă atingere, poate trimite alerte catre șefi, când apar probleme. Tableta trimite în timp real alertele de securitate. Astfel, eventuale situaţii nedorite se vor soluţiona în cel mai scurt timp cu putinţă şi producţia nu va avea de suferit. În cadrul secţiei Montaj, punctul cel mai important este reprezentat de postul pentru asamblarea bazei rulante – se numește post de mariaj. Aici totul este automatizat.
Calitate
Oamenii de la DACIA sunt într-o competiţie continuă cu secţii similare de la alte uzine din cadrul Grupului Renault, din alte ţări. Anul trecut, uzina de la Mioveni a fost pe locul doi, cu un randament final de 98,7%. Aflăm că, în acest moment, forţele sunt concentrate în jurul vehiculului Duster şi a noii generaţii care va apărea anul acesta. Duster-ul este considerat un vehicul emblematic pentru uzina de la Mioveni, o mândrie a tuturor angajaţilor, de la simpli operatori, până la şefii cei mari şi director. Şi, pentru ca rezultatul să fie unul demn de lăudat, unul dintre departamentele esenţiale, în care fiecare vehicul este verificat cu mare atenţie, este cel de Calitate. Alin Ulmeanu, șeful acestui departament, ne-a precizat că aici lucrează 243 de persoane, în șapte ateliere. Cinci operatori pun în conformitate toată partea electrică şi electronică a mașinii, în aşa numitul proces CSC (Control Satisfacţie Client). Există, în cadrul acestui departament, aşa numita „cameră calmă”, unde se verifică vehiculele în condiții climatice și auditive aflate la cel mai înalt nivel. Apoi se face primul rulaj ca o simulare pe mini pistă, unde se testează dinamica mașinii. Se fac toate tipurile de măsurători; se face etanșarea, ca să nu intre apă. Acest ultim proces dureaza cinci minute. În total, un automobil Dacia este supus la peste 800 de controale.
Tehnologii
În ultimii ani, Uzina DACIA a implementat noi tehnologii pentru a depista şi raporta eventuale defecte. S-a înfiinţat aşa numita cameră de răspuns rapid (QRR – Quick Response Room), dotată cu mai multe panouri de urmărire şi interacţiune. Pe ecranul principal apare alerta, se vizualizează, răspunsul vine apoi la postul de unde a fost raportat defectul. Se verifică acțiunile corective, iar la final aplicaţia marchează cu roşu unde au rămas probleme. Cam aşa funcţionează. În cadrul secţiei Caroserie, lucrează 1.800 de salariați, dintre care 100 sunt terțiari şi responsabili cu mentenanța. Şi aici sunt șapte ateliere de fabricație. Se produc zilnic 1.400 de caroserii, pe două fluxuri de fabricație: unul exclusiv pentru Duster, celălalt pentru restul, însă poate include şi Duster. Iată încă o dovadă că, la Mioveni, Duster-ul este în prim plan.
Impecabil
La caroserii sunt implementate aplicații pentru roboți care pot detecta eventuale anomalii in timp real. Factorul uman este în continuare, foarte important. Există o „Şcoală de dexteritate” unde angajaţii exersează special pentru a detecta defectele de pe tablă. Sunt alocate 8 ore pentru formarea angajaților. Fiindcă gradul de robotizare este în creştere, o parte din personal va fi în viitor reconvertit. Deja s-a înfiinţat şcoala pentru mentenanța Robotică, unde personalul învaţă despre roboţii din producţie, de la cum se utilizează, până la cum se repară.
Mergem mai departe şi ajungem la Uzina Mecanică şi Şasiuri, unde există turnătoria. Într-un an de zile, 29.000 de tone de lingouri sunt prelucrate şi transformate în piese finite. Sunt 26 de prese. Cea mai mică piesă prelucrată cântăreşte 100 de grame, iar cea mai masivă este carterul cilindric, cu o masă de 20 kg. Se fac peste 800.000 de cutii de viteze pe an şi peste 500.000 de motoare. Roboții colaborativi sunt aşezaţi după fiecare operator uman din bandă. Toate motoarele sunt verificate, ținând cont de 150 de caracteristici. Apoi sunt validate înainte de livrare într-o cabină specială. Există şi piese fabricate la imprimante 3D, dar acestea nu se pun pe maşină, ci sunt folosite în procesul de fabricaţie. La Presaj a fost implementată o tehnologie care a costat 37 milioane euro. Este vorba de „Highspeed” care, cu o capacitate de 700 bătăi/minut, a permis uzinei de la Mioveni să fie lider de performanţă pe acest segment, în cadrul grupului Renault. Mai mult decât atât, şefii secţiei susţin că piesele de aspect (uși, capote, pavilioane) sunt impecabile şi că nu s-a primit nicio reclamație de la clienți. Capacitatea de lucru este de aproximativ 9.800 de piese în 8 ore. Lucrările pentru această secţie au început în 2018 şi s-au terminat în februarie 2020. În luna iulie 2020 au început să se producă piesele. Secţia se întinde pe o suprafaţă de 6.000 de m.p. Aici se produc piese pentru toate vehiculele din gama Dacia şi, în curând, pentru noul Duster care va fi anunţat în luna octombrie a acestui an. Sunt 700 de angajați, inclusiv ingineri.
Provocări
DACIA ţinteşte tot mai sus, şi motto-ul lor pare a fi „Trăieşte momentul!”. Aşa au fost depăşite mari provocări precum pandemia, războiul sau criza componentelor auto. În funcţie de cerere, uzina este capabilă de adaptare şi ar putea să producă şi motoare hibride, mai ales că acestea deja au fost puse pe versiunile Jogger de top. Dacă privim şi mai îndrăzneţ în viitor, credem că Dacia ar putea produce şi vehicule electrice 100%. Silviu Sepciu, omul de comunicare din cadrul uzinei, ne-a lăsat nouă această „sarcină” de a face previziuni, afirmând că întreaga dinamică şi evoluţie se modelează după cererea din piaţă şi uzina trebuie să dea dovadă de flexibilitate la momentul prezent. Noi îndrăznim să visăm mai departe şi credem că DACIA, la 55 de ani, e încă tânără! Și capabilă să ia ochii europenilor cu performanțele sale.
Un Comentariu
Cosmin
la o poarta industriala se poate utiliza un kit precum urmatorul, pentru ca autovehiculele sa intre si sa plece intr-un mod mai simplu: https://nice.ro/kit-automatizare-poarta-culisanta-2500kg-nice-run2500kce.html