Între cele mai mari 20 de companii din România, în 2016, doar trei sunt din industrie, scrie Ziarul Financiar, care notează că Automobile Dacia din Mioveni, liderul industriei prelucrătoare, generează 40% din cifra de afaceri a top zece jucători din industrie, după ce constructorul auto a raportat vânzări de 20,7 miliarde lei, în creştere cu 8% anul trecut. De altfel, cinci dintre cei mai mari zece jucători din industria prelucrătoare vin din sectorul auto – Dacia, Autoliv, Takata, Continental şi Michelin. Topul include doar companiile al căror bilanţ pe 2016 există deja pe site-ul mfinante.ro sau care au răspuns la chestionarele ZF privind realizarea anuarului.
Cifre de producţie bune
Producătorul autohton de vehicule Automobile Dacia a produs în primele cinci luni ale acestui an 142.835 de vehicule şi 21.033 colecţii SKD, în creştere cu 0,96% faţă de perioada similară din 2016. Datele furnizate de Automobile Dacia prin intermediul Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) arată că producţia uzinei din Mioveni a fost în acest an mai mare decât anul trecut, la cele 142.835 de vehicule finite expediate pe pieţele din întreaga lume adăugându-se şi 21.033 colecţii SKD (caroserii semiasamblate) cu destinaţia Algeria.
Duster, liderul
Cele mai multe vehicule care au ieşit de pe linia de asamblare de la Mioveni în primele cinci luni din 2017 au fost Duster (88.728 unităţi). Totodată, pe locul secund în clasamentul modelelor produse de Automobile Dacia se află Logan MCV (20.454 unităţi), iar pe trei se găseşte Sandero (20.313 unităţi). Modelul Logan ocupă doar poziţia a patra cu 13.340 unităţi. Afacerile companiei s-au majorat anul trecut faţă de 2015 cu 8,35%, iar profitul înainte de impozitare a atins 506 milioane lei. Liviu Bocşaru, directorul financiar al grupului Renault în România, a declarat că Dacia a înregistrat în 2016 o cifră de afaceri de 4,6 miliarde euro (20,765 milioane lei), valoare mai mare decât cea din 2015, când compania a raportat 4,2 miliarde euro. Conform oficialului citat, anul trecut, rezultatul înainte de impozitare a atins 506 milioane lei (peste 111 milioane euro), în creştere faţă de 2015, acesta fiind generat de un rezultat de exploatare pozitiv de 532 milioane lei (+5% vs 2015) şi de un rezultat financiar negativ de -27 milioane lei (în mare măsură, legat de impactul defavorabil al cursului de schimb).
Scădere mică, creştere mare
Vânzările Dacia în Marea Britanie au scăzut în luna mai cu aproape 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce pe piaţa germană producătorul autohton a reuşit să-şi majoreze vânzările cu aproape 50%. Dacia a vândut 1.939 de vehicule pe piaţa britanică, în scădere cu 9,27% faţă de perioada similară din 2016, când a înmatriculat 2.137 unităţi. Totuşi, în primele cinci luni din acest an, Dacia a vândut pe piaţa britanică 11.542 vehicule, în creştere cu 0,47% faţă de perioada similară din 2016, când a înmatriculat 11.468 de unităţi. Pe de altă parte, Dacia a reuşit un avans de 49,2% în ceea ce priveşte vânzările de autoturisme în Germania. Aici, Autoritatea Federală din domeniul transporturilor a anunţat, conform Agerpres, o creştere a vânzărilor totale de aproape 13% în luna mai.
Claudiu DIŢA