Pe 20 august 1966, la fosta Uzină de Autoturisme Colibaşi începea producţia primului autoturism românesc, Dacia 1100, fabricat sub licenţa Renault 8 (primul exemplar i-a fost făcut cadou preşedintelui de atunci, Nicolae Ceauşescu). Un an mai târziu intra în fabricaţie Dacia 1300, care avea să constituie modelul de bază al mărcii aproape 30 de ani, timp în care au apărut mai multe variante (break, camionete, sport etc). Pentru a marca împlinirea a 50 de ani de existenţă, conducerea companiei a organizat, la Bucureşti, un eveniment dedicat celui mai cunoscut brand autohton, despre care se spune că a pus România pe roţi.
Expoziţie şi paradă
Mii de oameni au putut admira, în Piaţa „Charles de Gaulle”, o expoziţie de automobile de colecţie produse în ultimele cinci decenii de uzina de la Mioveni, după care zecile de modele, toate în perfectă stare de funcţionare, au participat la o paradă desfăşurată pe traseul dintre Piaţa „Charles de Gaulle” şi Arcul de Triumf.
De asemenea, participanţilor le-au fost puse la dispoziţie zone special amenajate pentru recreere sau practicarea diverselor sporturi.
Şase milioane de maşini
„Deja viitorul Dacia este foarte promiţător. (…) S-a reuşit o transformare foarte importantă în ultimii 50 de ani, de la primele modele la ceea ce este astăzi marca Dacia. A fost o întreprindere locală, acum este una globală, care înglobează toate componentele industriei auto, iar în viitor va fi o întreprindere care va avea un rol încă şi mai important în dezvoltarea întregii noastre game global acces. Aşadar, vedem cum se dezvoltă rolul Dacia, iar acest lucru este important pentru România, pentru Dacia şi pentru întreaga gamă global acces. Toate produsele noastre înregistrează un mare succes. 2018 este anul lansării noului model Duster, o lansare reuşită, iar anul viitor, fără îndoială, va fi încă un an de succes pentru Duster”, a declarat Antoine Doucerain, directorul general al Groupe Renault România.
În cele cinci decenii de existenţă, producţia constructorului român de autovehicule a depăşit şase milioane de unităţi. Odată cu preluarea mărcii, în 1999, şi a uzinei de la Mioveni de către grupul francez Renault, Dacia a revenit la matcă şi azi este cea mai mare companie din România, cu o contribuţie semnificativă la PIB şi la export.
Şapte modele
În prezent, Dacia produce în România aproape 350.000 de autoturisme pe an, la care se adaugă peste 500.000 de motoare şi mai mult de 500.000 de cutii de viteze. Povestea de succes a început în 2004 cu lansarea modelului Logan, iar actualmente peste 90% dintre automobilele fabricate sunt exportate, topul vânzărilor fiind deţinut de modelele Sandero şi Duster, care au pătruns pe cele mai exigente pieţe europene, fiind vândute în 44 de ţări de pe patru continente. Pe platforma industrială de la Mioveni lucrează 14.000 de salariaţi, care beneficiază de condiţii de lucru moderne, la nivel european, cărora li se adaugă alte sute de mii de angajaţi din industria pe orizontală. Gama Dacia cuprinde şapte modele, trei dintre ele, şi anume Lodgy, Dokker şi Dokker Van, fiind produse, începând din 2012, în Uzina Groupe Renault de la Tanger, în Maroc.
Cu o cifră de afaceri de peste cinci miliarde euro anul trecut, Dacia deţine o cotă de piaţă de aproximativ 30% din vânzările de vehicule noi pe plan intern.