Dacă mâine ar începe școala, ce variantă ați alege pentru copiii dumneavoastră?
Anul școlar 2020 – 2021 începe în 14 septembrie, fiind luate în calcul trei scenarii – roșu, galben și verde – în funcție de situația epidemiologică. Pe conversațiile de grup în WhatsApp a început să circule, încă de ieri, un chestionar cu patru întrebări legate de începerea noului an școlar transmis de cadre didactice din Pitești (probabil și din alte localități), spre a fi completate de către părinții elevilor.
Chestionarul
„Dacă mâine ar începe școala, ce variantă ați alege pentru copiii dumneavoastră: * Să revenim la școală, dar cu obligativitatea purtării permanente a măștii și a vizierei de către elevi, profesori, personal auxiliar * Să împărțim clasa în două grupe, primii până la 12 și următorii de la ora 13 * Să învățăm jumătate în clasă, jumătate online, prin rotație la două săptămâni (hibrid) * Exclusiv online, sănătatea copiilor este cea mai impotantă” – scrie în chestionar.
Statul
Nu știu ce ați bifa oricare dintre dumneavoastră, dragi cititori, însă eu aș pune pe primul loc sănătatea copilului. Oare statul gândește la fel? Mă îndoiesc. Pentru că, în vara asta pandemică, administrațiile județene și locale au lăsat școala pe… avarii, factorii decizionali având cu totul și cu totul alte priorități. Cu cinci săptămâni înainte de începerea noului an școlar, statul s-a spălat pe mâini, decizia privind funcționarea fiecărei școli urmând să fie luată la nivel de județ.
Scenarii
Există trei scenarii colorate ca semaforul, în funcție de numărul de bolnavi dintr-o localitate detectați zilnic, în ultimele două săptămâni. Astfel, scenariul verde (risc mic sau deloc), cu mai puțin de un caz la mia de locuitori, înseamnă întoarcerea tuturor elevilor în bănci (se fac, fizic, cursuri la școală). Scenariul galben (risc mediu), cu trei bolnavi ca medie zilnică, înseamnă școală-hibrid (cursuri mixte – față în față și online). Iar scenariul roșu (risc mare), cu peste trei cazuri la mia de locuitori, este tradus prin închiderea școlii (cursuri doar online).
În scenariul galben merg la școală copiii de la grădiniță și elevii din ciclul primar, respectiv din anii terminali (clasele a VIII-a și a XII-a); restul își desfășoară cursurile în funcție de decizia locală.
Machetă
Dumitru Tudosoiu, inspectorul școlar general, a spus: „Nimeni din România nu poate spune, acum, cum va începe noul an școlar. Avem în acest moment, în toate școlile din județ, o machetă care va scoate în evidență atât nevoia de spațiu, cât și cea de resursă umană. Sper să găsim resursele necesare și să revenim cu toții la școală.”
În Argeș – județul aflat în topul îmbolnăvirilor cu Covid-19, cu două comune carantinate și alte localități aflate pe picior de închidere – semaforul de mers la școală are aprinse, probabil, toate culorile. Am cerut și Direcției Județene de Sănătate Publică o informare pe această temă, însă răspunsul se lasă așteptat.
Sătești
În mediul rural, unde populația școlară a scăzut dramatic, în aproape fiecare sat zac școli aflate, de ani de zile, în conservare. Dacă nu sunt deja în ruină, clădirile școlare părăsite din lipsă de copii ar putea fi redeschise pentru a asigura distanța fizică în vremuri de pandemie. Ca un paradox, cursurile față în față cu păstrarea distanței fizice pot fi organizate fără bătăi de cap pe ulița satului argeșean, școlile de la țară fiind frecventate de foarte puțini copii.
Conducerea Școlii Gimnaziale Drăganu a gândit o strategie de funcționare în condiții de siguranță sanitară. Consultându-se cu ceilalți colegi de catedră, directoarea Aura Constantinescu a schițat un scenariu care poate fi aplicat în noul an școlar: copiii din clasele 0-IV ar putea să învețe de dimineață, iar cei din clasele V-VIII, în schimbul de după-amiază. În această școală sătească nu sunt mai mult de 12-15 elevi într-o clasă, ceea ce înseamnă că normele de distanțare fizică pot fi respectate fără a fi nevoie de dublarea sau de triplarea grupelor de copii – implicit nici de suplimentarea dascălilor.
Hibrid
Iulia Mielcescu, directoarea Colegiului Economic „Maria Teiuleanu” Pitești, unde învață circa 900 de elevi, a schițat un alt scenariu cu școala-hibrid. Altfel spus, pentru asigurarea distanțării fizice în clase, elevii ar putea reveni în bănci prin rotație, la un interval de o săptămână. O variantă de luat în calcul sunt cursurile online interactive, care s-ar putea desfășura în direct, așa încât același profesor să le predea și copiilor de acasă, și celor de la școală.
„Vom pune câte un singur elev într-o bancă. Avem suficiente clase în cele două locații ale liceului ca să organizăm activitatea didactică în două schimburi. Pentru efectuarea unei dezinfecții riguroase în spațiile folosite trebuie să mai angajăm personal de curățenie, măcar patru femei de serviciu”, a spus Iulia Mielcescu.
Complicat
În alte școli din mediul urban, unde efectivele dintr-o clasă depășesc frecvent 30 de elevi, se impune împărțirea în două sau chiar trei grupe. Lucrurile se complică, dacă nu există spații disponibile (vezi cazul Colegiului „Zinca Golescu”!). Iar sălile de curs cu cel mult 15 copii presupun și mărirea numărului de profesori.
Debandadă
„Dacă nu va fi luată o decizie unitară va fi debandadă în școli. Copiii nu se vor duce la examen cu aceeași șansă. Cel care a făcut cursuri online va fi dezavantajat față de cel care a beneficiat de predarea clasică, față în față. Pe de altă parte, faptul că școala îndeplinește condițiile igienico-sanitare și de distanțare fizică nu înseamnă că este exclus riscul de infectare cu Covid-19. Elevul merge la cursuri cu mijloace de transport în comun, interacționează în afara școlii, ceea ce înseamnă că protecția lui nu este garantată”, este părerea unui părinte care are doi copii, unul la gimnaziu și altul la liceu.