Black Friday, deși un fenomen arhicunoscut în Statele Unite de aproximativ 60 de ani încoace, a devenit din ce în ce mai popular în România începând cu anul 2011. Black Friday este perceput azi aproape ca o sărbătoare. Ca să vină în ajutorul consumatorilor, Mr. Finance a întocmit o listă cu cele mai bune oferte de Black Friday in 2019, pentru cele mai populare categorii de produse.
Românii s-au familiarizat repede cu fenomenul Black Friday și au dobândit încredere în ofertele puse la bătaie de marii retaileri cu această ocazie. Treptat, ei și-au diversifcat interesele în materie de cumpărături, ca dovadă topul celor mai vândute produse în 2011, în comparație cu același top realizat în 2018. Una dintre cumpărăturile constante de Black Friday pentru români este reprezentată de televizoare, ceea ce indică interesul pentru informare.
Cumpărăturile cu cardul, un factor care a influențat considerabil creșterea vânzărilor de Black Friday în România
Având în vedere parcursul României de-a lungul timpului și schimbările din punct de vedere financiar, achizițiile online au luat amploare în momentul în care publicul larg a început săaibă încredere în metodele de plată online.
Cu toate că a fost nevoie de foarte mulți ani pentru modernizarea sistemului financiar din țară, atunci când consumatorii au înțeles că își pot folosi bugetul inclusiv pentru cumpărături online, fenomenul consumerismului a luat amploare. În acest sens, Black Friday este una dintre ocaziile de peste an care dovedește în mod constant că interesul și încrederea românilor în produsele achiziționate online cresc.
Mr. Finance – partenerul românilor în finanțe își propune să informeze cumpărătorii în legătură cu Black Friday, dar și cu tot ce este conectat la realitatea actuală din punct de vedere financiar.
Black Friday, începând din 2011 și până în prezent
În anul 2011, eMAG, cea mai mare platformă de cumpărături din România, a obținut încasări de 34 de milioane de lei cu ocazia Black Friday, în comparație cu peste 460 de milioane de lei, cât a reușit să încaseze în 2018.
Parcursul nu a fost, însă, unul ușor. Cumpărăturile online s-au dezvoltat în paralel cu accesul publicului larg la tehnologie. Practic, atunci când consumatorii au început să investească în telefoane performante, tablete, dar și în calculatoare de ultimăgenerație, au realizat cât de importante sunt beneficiile mediului online.
2011 – un început dezamăgitor. În acel an, retailerii din România au decis să organizeze pentru prima dată Black Friday, însă pentru că publicul nu era suficient de bine educat în legătură cu acest fenomen, vânzările au fost modeste. Cele mai multe discount-uri s-au regăsit în magazinele fizice și nu în cele online.
2012 – oferte anunțate din timp și diversificate. În comparație cu anul anterior, magazinele au făcut masiv publicitate fenomenului Black Friday și, mai mult, și-au diversificat oferta de produse cu discount-uri chiar și la încălțăminte, anvelope, parfumuri, imobiliare sau bilete de concert. Acesta este primul moment în care site-urile încep să,,cadă” din cauza numărului mare de consumatori care se aflau simultan în mediul virtual, în căutarea celor mai bune oferte.
2013 – pregătirile pentru Black Friday au fost foarte intense. A fost pentru prima dată când fenomenul a avut loc în două valuri: prima dată pe 21 noiembrie, iar apoi pe data de 28 noiembrie. Noutatea din acel an a fost reprezentată de numărul mare de magazine online care s-au alăturat Black Friday și care au oferit consumatorilor varietate în ceea ce privește produsele reduse. Mulți au furat însă startul, pentru căau înțeles că românii încep deja să cumpere cadouri pentru Moș Nicolae și chiar pentru Crăciun și au dorit ca livrările săfie făcute la timp.
2017 – fenomenul Black Friday a devenit unul înfloritor în România. În acest an, shoppingul online a cunoscut o creștere considerabilă. eMAG a avut doar de Black Friday încasări de peste 360 de milioane de lei.
2018 – luna noiembrie a fost extrem de așteptată de milioane de români. Numai în primele secunde de la startul Black Friday, peste 1 milion de consumatori se aflau deja în mediul virtual, așteptând să caute cu interes ofertele potrivite pentru ei.
Black Friday este unul dintre motivele pentru care un număr extrem de mare de români au început să-și modifice tendințele de shopping. Căpătând încredere în site-urile din mediul online și în faptul că vor primi comenzile la timp, publicul larg a rămas fidel acestui canal de achiziție, inclusiv pentru faptul că este mai eficient din punct de vedere al timpului petrecut în căutarea produselor necesare.