Să fii părinte în ziua de azi nu e deloc uşor, mai ales când copilul tău înregistează eşec după eşec la învăţătură. Iar cum îl readuci pe linia de plutire şi îl motivezi corect este o problemă la fel de complicată. Spun asta deoarece am auzit de fel şi fel de decizii pe care unii părinţi, confuzi, le iau în necunoştinţă de cauză.
Spre exemplu, un elev care a rămas repetent în clasa I este încurajat să înveţe cumpărându-i un… laptop. Altul, mediocru în clasele gimnaziale, primeşte un telefon de ultimă generaţie şi bonus o tabletă. În general, dispozitivele electronice cu funcţii de divertisment sunt în topul preferinţelor la achiziţii pentru şcolari. Acest abuz de tehnologie nu conduce însă către rezultatele aşteptate. Ba din contră, unii elevi rămân, cum se spune, paraleli cu materiile de bază (matematică, limba română), iar activităţile în aer liber se rezumă la butonarea telefonului. Am observat asta chiar şi la orele de sport, pe terenul de fotbal – în timpul jocului!
Codruţa Drăgan, psiholog clinician la Spital Muntenia Piteşti, a explicat ce se întâmplă şi care este soluţia corectă de motivare a copiilor preşcolari şi şcolari.
Cadourile – o greşeală majoră
„Acest gen de motivare este o greşeală educaţională majoră şi, din păcate, în anul 2017 este şi cea mai des întâlnită. Nu vă pot spune cât de rău fac ulterior. Prin asemenea gesturi, copilul găseşte o trebuinţă exterioară care să-l motiveze pentru un comportament adaptat. Iar următoarea motivaţie va avea la bază tot cumpărarea unui obiect. Dacă de fiecare dată învaţă pentru cadouri, el va aştepta să fie «cumpărat» şi ca adult pentru orice serviciu i se va cere. Sigur, motivaţia se află la baza tuturor comportamentelor pe care noi le avem din dorinţa de a evolua: comportamente de învăţare, de socializare ş.a.m.d. Cea mai de preţ motivaţie este motivaţia intrinsecă, adică sunt motivat din interiorul structurii mele de personalitate. Copilul trebuie învăţat să-şi dorească progresul şcolar. Copilul trebuie motivat pe rolul de elev bun, elev adaptat. Altfel, laptopul sau telefonul devine cel mai bun prieten, cea mai bună carte, cel mai frumos joc – devine lumea lui. Cadoul ridică în jurul copilului nişte ziduri care aproape îl vor rupe de comunicarea cu exteriorul. Un alt comportament neproductiv şi care nu ajută copilul să evolueze este critica. Cu cât critic un copil mai mult şi îi impun nişte reguli mai rigide, cu atât nu las de fapt să evolueze emoţional: îi îngrădesc dorinţa, imaginaţia şi exprimarea personalităţii în lumea exterioară. Este o motivaţie negativă şi copilul învaţă de frică. Deşi rezultatele bune pot apărea rapid, copilul nu învaţă de plăcere şi tot ce «înregistrează» e o achiziţie de scurtă durată. Cu alte cuvinte, la fel de repede va uita. «A învăţa» presupune folosirea acelor noţiuni şi curajul să te prezinţi în anumite situaţii apelând la acele cunoştinţe.
Una dintre motivaţiile foarte bune pentru copiii de vârstă mică (până la clasa a IV-a) este valorizarea socială, în mediul clasei. Conştientizarea că el este important pentru toţi ceilalţi acolo. Spre exemplu, «astăzi, pentru că ai lucrat excelent la matematică, am încredere că mâine îl vei putea ajuta pe colegul tău care nu s-a descurcat atât de bine»”.
Cum dregem busuiocul
„Fiecare dintre noi avem nevoi şi trebuinţe. Sigur, din dragoste şi din nevoia de a oferta copilul, facem această greşeală de a motiva copilul printr-un obiect. Atunci, voi folosi obiectul respectiv pentru a-i creşte rolul masculin sau, după caz, feminin. «Ţi-am luat această tabletă ca să descoperi cât de multe poate face o asemenea jucăria. Dacă îţi vei dori să-i descoperi toate secretele, când vei fi mare ai putea deveni un programator sau un inginer ca tata. Nu este însă suficient, ca să realizezi asta trebuie să şi citeşti cărţi, să fii atent la cursuri». Rolul pe identitatea de gen este extraordinar de motivant. Aici părinţii pot să lucreze foarte mult cu copiii”, ne-a explicat Codruţa Drăgan.
George OLTEANU