Istoria jocurilor electronice începe în 1972, iar în 1980 deja este organizată prima competiție (Space Invaders) la care numărul participanților a fost de 10000 de jucători. Peste zece ani încep să fie organizate turnee și competiții în sălile cu jocuri arcade, în care sunt implicați jucătorii de Mortal Kombat și Street Fighter.
Acestor jocuri le sunt urmate Halo, Starcraft, Call of Duty, Overwatch și Warcarft, că mai apoi, începând cu 1998 să intre în scenă și primele turnee online, precum cel dedicat Starcraft 2, care s-a bucurat de o asistență în mediul virtual, pe platforma Twitch, de peste 50 de milioane de persoane.
După 2010, operatorii de jocuri de noroc online, precum Vulkan casino, încep să integreze jocurile esports în portofoliul lor, pe fondul creșterii popularității pariurilor sportive pe jocurile video. În 2024, numărul persoanelor care urmăresc esports a ajuns la 640 de milioane, iar valoarea acestui segment al jocurilor de noroc este de 4.3 miliarde de dolari.
În România, vârsta persoanelor care sunt interesate de eports este cuprinsă între 18 și 34 de ani, procentul ajungând la 47.8% din numărul jucătorilor de jocuri electronice. Din punct de vedere al valorii pieței, jocurile video digitale vor obține venituri de 14.3 milioane de dolari conform previziunilor Statista. Însă, ce înseamnă esports pentru România acum și în viitor?
În ce mod îi influențează jocurile electronice pe tinerii din România?
Pe plan local, jucătorii români au început să devină interesați de esports după anul 2013, iar din punct de vedere al expunerii pe plan mondial, România a devenit un loc interesant pentru desfășurarea acestor după 2016. În țara noastră au fost organizate după 2018 o serie de evenimente dedicate, precum Bucharest Gaming Week, Digital Crusade, Gaming Marathon sau European Nations Cup, precum și evenimemnte majore, cu impact la nivel global, așa cum au fost The International 2021 (Dota 2) și World eSports Championship 2023.
Tinerii români sunt atrași de aspectul de divertisment și relaxare pe care îl oferă aceste jocuri, cât și de oportunitățile de câștig pe care cele mai populare titluri, precum:
● Dota 2,
● Fifa 23,
● Word of WarCraft,
● League of Legends,
● Hearthstone,
● Fornite,
● Counter-Strike 2,
● Overwatch,
● Arena of Valor,
● PUGB Mobile.
În timp, cele mai importante competiții la nivel de premii care au fost organizate pe plan local sunt Hearthstone Global Games 2018 (fond de premiere 408400 dolari), UEFA eEURO 2021 Finals (fond de premiere 119000 dolari), IEFS World Championship 2023 (premii în valoare de 100000 dolari), WESF 2017 Europe & CIS Regional Finals (fond de premiere 92500 dolari) și StarCraft II NationWars 7 (premii în cuantum de 10179 dolari).
Jucătorii tineri din România au urmărit competiții precum WESG 2017 (număr de urmăritori – 74274 persoane), Hearthstone Global Games 2018 (număr de urmăritori – 56849 persoane) și FIFAe Nations Cup 2021 Europe (număr de urmăritori – 15130 persoane). În România, în 2024, activează 641 de jucători care au participat la 1658 de competiții conform esportsearnings. Doar 6 jucători români au reușit să obțină câștiguri peste 200000 de dolari jucând sporturile digitale favorite.
Aliwi Omar (w33) a obținut 2.29 milioane de dolari, Ivan Mihai (iM) a încasat 395407 dolari, Pittner Armand (bOne7) are câștigată suma de 328744 dolari, Andrei Ursu (zAndy) a câștigat 303721 dolari, Andrei Pascu (Odoamne) a obținut 235102 dolari, iar Dima Radu (Rdu) a încasat 233549 dolari.
Cât competitivă este scena esports în România în 2024 și care sunt pronosticurile pentru viitor?
În acest moment România poate fi catalogată drept o piață emergentă în materie de esports, cu un număr în creștere de jucători (potențialul pe termen lung, până în 2029, conform Statista, este de 4.4 milioane de jucători de origine română). Operatorii de jocuri de noroc care sunt licențiați pe plan local, precum și cei care operează în baza unei licențe internaționale, precum cele din Curacao, Malta sau Marea Britanie, au introdus esports în oferta de pariuri sportive.
Mai mult decât atât, aceștia au început să aloce bonusuri pentru cei care accesează secțiunea de sporturi electronice, inclusiv oferte de bun venit, precum și free bet-uri pentru anumite jocuri, precum Dota 2, Counter-Strike, PUBG Mobile, League of Legends, Valorant și altele. Jucătorii români sunt interesați de jocurile electronice aflate în trend, aceștia concentrându-se asupra competițiilor Call of Duty, Counter-Strike, Fifa, Fornite, LOL, Valorant și Arena of Valor.
Nivelul de penetrare al utilizatorilor de esports pe plan local este preconizat să creasa de la 18.8% în 2024 până la 23.2% în 2029. În ceea ce privește valoarea pariurilor plasate pe e-sports de către români, valoarea de piață se ridică la 9.3 milioane de dolari în 2024.
Însă, se poate spune că, din punct de vedere al numărului de jucători profesioniști, România este încă departe de nivelul altor state, cei mai mulți jucători fiind înregistrați la jocurile Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends și Dota 2. Rămâne de văzut dacă tinerii români vor începe să fie mult mai activi în sectorul jocurilor esports, pe măsură ce vor fi integrate noile tehnologii, precum Realitatea Virtuală și Augmentată, care vor crește nivelul de interacțiune din joc la nivel maxim.