Criza sanitară din 2020 a schimbat percepția oamenilor despre cumpărături, stocuri și economisire. Află care sunt modalitățile prin care coronavirusul a afectat comerțul electronic în 2020 și ce se va întâmpla în viitor cu activitățile de e-comerț.
Grație magazinelor online, acum este posibil să-ți faci cumpărăturile în siguranță, economisind timp și bani, această soluție dovedindu-se avantajoasă pentru mulți oameni la nivel global. Achiziționarea de alimente din magazinele digitale (creștere de 34, 2% în perioada pandemiei) le oferă consumatorilor nu doar opțiuni variate de produse, ci și alternative avantajoase de preț.
Faptul că este posibil să economisește atunci când faci shopping online (pachete la preț redus, transport gratuit la comenzi cu o anumită valoare, cupoane de reduceri, programe de loialitate etc.) este un avantaj important pentru majoritatea cumpărătorilor. Comerțul electronic este pe val datorită COVID-19, dar se dovedește a fi o soluție nu doar pentru cei care vor să fie în siguranță, ci și pentru cei care își propun să facă economii.
Ce schimbări a adus criza de coronavirus în comportamentul consumatorului la nivel global?
Oamenii și-au făcut stocuri de produse, chiar dacă achizițiile nu s-au făcut în mod organizat (de exemplu, vânzările de lapte vegetal UHT au crescut cu 305% în primele luni ale carantinei). Produsele alimentare au crescut cu 80% la nivel de căutare pe net, dar o creștere similară (86%) a fost constatată și pe sectorul site-urilor cu produse de îngrijire și frumusețe. Acest lucru s-a întâmplat în perioada în care oamenii căutau produse sanitare de tipul dezinfectanților pentru mâini.
Magazinele online și-au continuat campaniile de reduceri, promovând în continuare cupoanele și voucherele de discounturi, numărul acestora fiind în creștere, așa cum se poate vedea pe https://promocodius.com/ro/. Este un indicator care arată că atât brandurile, cât și consumatorii sunt dornici de reduceri și că le apreciază chiar dacă nivelul financiar tinde să fie unul ușor instabil în această perioadă. Drept urmare, vânzările în mediul online au crescut cu 36% în perioada pandemiei, iar tendința aceasta se va menține și după criza sanitară (28% dintre consumatori vor cumpăra doar online, iar 39%, în regim mixt – online și offline).
Un alt aspect remarcat în această perioadă este legat de faptul că oamenii își doresc să știe cu exactitate care este nivelul stocurilor de produse. Își doresc să fie informați în timp real despre acest lucru și apreciază interesul arătat de magazinele online pentru furnizarea de date în acest sens. Desigur, campanii, precum cea de aici, în care este vorba despre reduceri, dar și programele de loialitate care le oferă avantaje pe termen lung cumpărătorilor sunt în topul preferințelor consumatorilor pe timp de criză. De asemenea, oamenii au devenit mai atenți la ceea ce cumpără, la calitatea produselor, la branduri și la cheltuielile adiționale.
Valoarea tranzacțiilor din e-comerț a ajuns la 717 miliare de euro în 2020, iar acest lucru se datorează faptului că în Europa, 60% dintre consumatori au cumpărat masiv online. Este un vot de încredere acordat cumpărăturilor online, în condițiile în care unul dintre trendurile din timpul crizei sanitare a fost acela al reducerii cheltuielilor. În Spania, de exemplu, 56% dintre consumatori și-au manifestat dorința de a cumpăra mai puțin; la fel s-a întâmplat și în Marea Britanie (43%) și în Italia (42%).
Ce se va întâmpla după criza sanitară?
Atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători urmează o perioadă de analiză a opțiunilor și de stabilire a unei strategii pentru viitor, în cazul în care criza sanitară va continua sau ar apărea ceva similar:
- Magazinele terestre își vor îmbunătăți prezența în mediul online și vor crea site-uri speciale pentru comenzi pe net;
- Platformele digitale își vor consolida colaborările cu serviciile de livrări și își vor extinde aria de acoperire în materie de furnizare a produselor comandate;
- Oferta online va fi diversificată, astfel că în multe magazine online vor fi disponibile și produse din alte categorii, de exemplu, pentru îngrijire și sănătate;
- Cumpărătorii vor continua să cumpere online (80% dintre europeni vor proceda în acest mod);
- Consumatorii se așteaptă la facilități din partea platformelor digitale (reduceri, programe de loialitate, transport gratuit).
8% dintre consumatori se așteaptă ca impactul asupra comerțului electronic să fie unul pozitiv, în timp ce 30% cred că va avea o oarecare influență. Un procent de 4% dintre consumatori se așteaptă ca e-comerțul să fie afectat și 32% dintre ei cred că ar putea să fie afectat de criza sanitară. Rămâne de văzut în viitor cine a avut dreptate și în ce măsură COVID-19 a influențat într-un mod negativ sau pozitiv comerțul electronic.