Cum va fi schimbată școala după încetarea stării de urgență, perioadă în care numeroși dascăli au experimentat predarea cursurilor în sistem online? Ce se va întâmpla cu elevii când se vor întoarce în bănci? Dar cu profesorii? La aceste întrebări ne răspund: Cătălina Dumitrașcu, inspector școlar general adjunct, Cristina Mihai, directoarea Liceului Tehnoloogic „Dacia” Pitești, Elena Odă, directoarea Școlii Gimnaziale „Matei Barsarab” Pitești și Sorin Mazilescu, lector universitar doctor la Universitatea din Pitești.
„Ne-am adaptat, am sperat…”
Cătălina Dumitrașcu: „Cred că perioada de stat acasă a reprezentat o provocare pentru toți actorii implicați. S-au schimbat reguli, am lucrat online, ne-am perfecționat, ne-am adaptat, am sperat. Digitalizarea este un aspect căruia trebuie să-i acordăm atenție în școală, pentru că reprezintă, fără doar și poate, conceptul de care copiii sunt mai apropiați. Însă niciodată învățarea „face to face” nu va putea fi înlocuită de învățarea la distanță – și mă refer aici la copii, cu precădere la cei din învățământul primar și gimnazial. Cadrul educațional, mediul școlar este cel care pune în valoare toate aspectele pozitive ale instrucției și ale educației. Copiii au nevoie de apropierea firească, de relația pedagogică pe care profesorul o stabilește, iar acesta, la rândul său, este maestrul care pune în scenă si operaționalizează digitalizarea. Pornind de la această idee, îmi exprim speranța că vom folosi digitalizarea în favoarea noastră și vom avea un învățământ modern, în care mai multe cadre didactice se vor fi auto-perfecționat în utilizarea mijloacelor moderne. Cred că va exista un echilibru interesant în cadrul parteneriatului dascăl-elev, raportat la îmbinarea alternativelor „face to face” și online și la maniera pozitivă în care elevii îi vor privi pe profesorii care au depus eforturi pentru a le fi alături, care au „învățat” umăr la umăr cu ei cum să lucrezi pe o platformă on-line. Pentru elevi, va fi o perioadă de readaptare în care vor exista, cu siguranță și momente de teamă sau în care vor fi învățați că regulile de igienă trebuie respectate, că distanțarea socială este necesară. Dar dincolo de toate acestea, va exista și momentul de bucurie că-și vor revedea prietenii, colegii, pe „doamna” sau pe profesorii îndrăgiți. S-au schimbat reguli și pentru profesori. Paradoxal, dacă înainte ne doream să petrecem mai mult timp cu familia sau să stăm acasă, mulți ne-am gândit în această perioadă să ieșim din casă și să ne reluăm activitatea în modul în care eram familiarizați. Și totuși… îi vom privi cu atenție pe oamenii de lângă noi și-i vom aprecia pentru ceea ce fac și pentru ceea ce sunt. Cred că profesorii vor acorda mai multă atenție digitalizării și sunt de apreciat cei care s-au adaptat schimbării și nevoilor copiilor – o calitate extraordinară a profesorior argeșeni care au depus eforturi în acest sens.”
„Digitalizarea trebuie să devină o normalitate”
Cristina Mihai: „Tot ce pot afirma din punctul meu de vedere este că suntem pregătiți pentru o recuperare a cunoștințelor care erau propuse până la finalul anului școlar prin curriculele de specialitate, după o schemă clară de prelungire a cursurilor școlare. Acum se țin cursuri online de către profesori, cu câteva impedimente întâmpinate acolo unde elevii care provin din categorii sociale defavorizate nu au logistica necesară logării pe platforme. Acesta este un lucru dureros, care trebuie gândit la nivel național, pentru a se veni cu programe clare, în sprijinul acestor familii. Eforturile dascălilor sunt remarcabile și vor ajuta foarte mult la atingerea obiectivelor propuse până la finalizarea acestui an școlar. Am observat însă elevi, dar și familiile lor cu posibilități materiale evidente, care au manifestat dezinteres față de eforturile noastre în lipsa unor reguli coerente și proceduri pentru astfel de situații. Desigur, noi vom continua eforturile și sperăm ca la finalizarea pandemiei să ne așezăm la o masă rotundă împreună cu forurile noastre superioare, dar și cu partenerii din Educație, la care să ne prezentăm fiecare realizările, neajunsurile și propunerile pertinente pentru viitor, mai ales că digitalizarea trebuie să devină o normalitate și în sistemul nostru.”
„În vremuri tulburi orice soluție este utilă””
Elena Odă: „Această perioadă este destul de grea! Într-adevăr, colegii mei au comunicat permanent cu elevii. Mijloacele de comunicare sunt diverse. Materiale didactice au din belșug. Au fost respectate recomandările doamnei ministru Anisie de a recapitula materia predată, de a menține interesul elevilor pentru studiu. Școala este cu mult mai mult decât atât! Dar, în vremuri tulburi orice soluție este utilă! Însă totul este complicat, de la deschiderea aplicației la menținerea atenției! În tot acest demers este mare nevoie de părinte. Așteptăm ridicarea restricțiilor, diminuarea riscurilor de îmbolnăvire și întoarcerea la școală. De înghețarea anului nu poate fi vorba. Dacă vom începe școala la sfârșitul lui mai sau începutul lunii iunie, prelungindu-se anul școlar pentru școlile gimnaziale până la 15 iulie, nu se poate parcurge integral, profund, de substanță materia. Însă conținuturile rămase nepredate pentru clasele a VIII-a pot fi incluse în planificarea materiei anului școlar viitor. Iar pentru clasa a VIII-a, cred că toți colegii de limba și literatura română, de matematică se apropiau de finalizarea noțiunilor specifice așteptând simularea evaluării naționale. Prin urmare, acești elevi au nevoie de o perioadă de recapitulare după revenirea în bănci, apoi urmează examenului de final și admiterea în liceu. Până la reluarea cursurilor, părinții trebuie să le organizeze foarte bine programul celor mici! Chiar dacă nu citesc sau nu lucrează un exercițiu zilnic să se îngrijească de sănătatea lor trupească și sufletească! În tot ceea ce facem să avem măsură! Să nădăjduim că ne vom revedea sănătoși!”
„Mersul în salturi lasă în urmă analfabeți…”
Sorin Mazilescu: „Îmi doresc ca această pandemie să restarteze și școala românească. Ca profesor trebuie să remarc faptul că timpul nu mai are demult răbdare cu noi. Acum conștientizăm că manualul scris de un adult este greoi, cu prea multe concepte pe care copilul abia dacă le reține, pentru a le uita imediat. Varianta digitalizării, a materialelor de calitate pentru elevi și studenți, interactive, care să le capteze interesul, sunt vitale. Accesul la informația online este mai mult decât necesar. Dar, suntem noi pregătiți, profesori, elevi, studenți să accesăm dintr-odată platformele online Microsoft Teams, Google Meet, Zoom, Livresq și Google etc., fără o pregătire prealabilă? Mersul în salturi printre cunoștinte neasimilate lasă în urmă analfabeți, copii nevinovați, viitori cetățeni condamnați, o Românie periculoasă pentru fiecare dintre noi. Ca părinte observ cum copiilor le este destul de greu să înțeleagă ce văd pe internet sau la televizor, sau ce aud de la alte persoane despre situația existentă. Ei sunt vulnerabili în fața sentimentelor de anxietate, stres și tristețe. Copiii mei sunt mai mici și nu prea au auzit despre epidemie, dar am simțit nevoia, uneori, să abordăm subiectul, ocazie bună pentru a le aminti despre măsurile bune de igienă, fără a le induce noi temeri. Un lucru bun a fost acela că mi-am redescoperit aptitudinile de dascăl normalist, iar împreună cu copiii mei am cântat, dansat, jucat pentru ca procesul de învățare să fie mai distractiv și relaxant, dar și pentru a ne depărta cu gândul de această zonă a incertitudinii.”
(N.G.)