Într-o zi de vineri, 13 iunie 2008, la Piteşti izbucnea poate cel mai mare scandal de corupţie din istoria postdecembristă a Poliţiei Române: mafia permiselor din Argeş. 28 de suspecţi în frunte cu şefii serviciului de resort au fost puşi sub acuzare de procurorii Anticorupţie, care au constatat că oameni de o anumite etnie, unii chiar analfabeţi, obţineau permis de conducere auto contra unor sume consistente de bani, fără ca măcar să treacă pe la sala de examinare ori erau plecaţi din ţară.
N-ai carte, n-ai… permis
Multe s-au schimbat de atunci, iar acum Executivul vrea să modifice legislaţia rutieră, în sensul că vor putea obţine permis auto doar absolvenţii a cel puţin 11 clase (inclusiv cea pregătitoare). De asemenea, se are în atenţie reintroducerea poligonului şi conducerii pe timp de noapte la proba practică. Astfel se doreşte ca, în următorii trei ani, numărul deceselor ca urmare a accidentelor rutiere să fie reduse la jumătate, aşa cum de altfel este preconizat şi în strategia privind politica de siguranţă rutieră a Comisiei Europene. Mai multe pe această temă ne-a spus comisarul-şef Emil Angheloiu, şeful Serviciului Permise de Conducere şi Înmatriculări Vehicule Argeş.
Şoferi analfabeţi
„Propunerile mi se par binevenite, pentru că în actuala legislaţie nu există nicio restricţie privind nivelul de pregătire al celor care vor să obţină pemis de conducere, spunea Emil Angheloiu. Au existat situaţii când în trafic au fost depistaţi şoferi aproape analfabeţi, care abia reuşeau să silabisească, dar au permis de conducere. Mulţi dintre ei au produs accidente soldate cu răniri grave şi pierderi de vieţi omeneşti şi consider că în cauzalitate ar trebui menţionată şi lipsa de instruire a respectivilor conducători auto. Primul filtru ar trebui să fie selecţia dosarelor de înscriere la şcolile de şoferi, SRL-uri al căror principal scop este să facă bani, dar administratorii şi instructorii ar trebui să se gândească la faptul că un astfel de candidat este un real pericol şi pentru ei ori familiile lor”.
Examen formal
„Al doilea filtru, spune şeful de la Permise, ar trebui să-l constituie examenul final de absolvire a şcolii, când cursantului i se întocmeşte dosarul de examen, care în momentul de faţă este pur formal. Finalitatea pregătirii o vedem aici, la sala de examinare teoretică susţinută pe calculator, unde mulţi candidaţi abia reuşesc să cumuleze cinci sau 10 puncte în mod repetat. Frecvent am avut cazuri de absolvenţi care, deşi au doar patru clase, au promovat sala pentru că au memorat imaginile din chestionare şi le-au rezolvat, deşi se descurcă greu cu scrisul şi cititul”.
Promovabilitate scăzută
„Nu toţi cei care promovează proba teoretică trec şi de cea practică. Cele mai dificile sunt probele speciale în trafic, mai ales garările, plecarea din rampă şi mersul cu spatele, ceea ce denotă lipsa de exerciţiu, la care se adaugă neasigurarea/nesemnalizarea la schimbarea direcţiei de mers, neacordarea priorităţii de trecere, nepăstrarea distanţei în mers. Examinatorii nu sunt părtinitori, ci pun accent pe cunoaşterea şi respectarea legislaţiei rutiere. Cine este pregătit promovează, iar cine nu, repetă examenul şi tocmai de aceea promovabilitatea în Argeş, de circa 30%, e printre cele mai scăzute din ţară”, afirmă comisarul-şef Emil Angheloiu.
E îmbucurător că, acum, permisul de conducere în Argeş se obţine foarte greu, fiindcă prea mulţi nebuni circulă cu maşini „bengoase”, dar nu sunt în stare să semneze procesul-verbal de constatare sau să scrie o declaraţie…
Val. NICOLAU