De ieri, piteştenii pot admira în faţa Primăriei un autoturism electric 100%, pus la dispoziţia municipalităţii de Automobile Dacia (model Zoe). Renault este cel mai mare producător de maşini electrice din Europa, iar Primăria ar putea beneficia de un vehicul de protocol de acest tip în perioada următoare. Statul, la rându-i, încurajează prin tichete generoase (programul „Rabla”) achiziţionarea de maşini electrice, pentru reducerea poluării. Toate bune şi frumoase, numai că avem mai multe probleme…
Staţii
Pe lângă costul lor ridicat şi autonomia nu tocmai grozavă (distanţa parcursă după o încărcare), maşinile electrice mai au un dezavantaj, cel puţin în Piteşti: le lipsesc staţiile de încărcare. Deocamdată, Dacia Renault a amenajat în oraş doar două astfel de staţii, în zona hipermarketurilor Kaufland din Craiovei şi din Nord (Mircea Eliade). Aici, maşinile electrice pot fi încărcate gratuit. O altă staţie se află în curte la Distribuţie Oltenia. Dar este mult prea puţin. Nu mai vorbim despre faptul că de la Piteşti la Bucureşti, de exemplu, pe autostradă nu există aşa ceva. Am văzut recent şi o grozăvie: încărcarea maşinilor electrice cu prelungitoare de la priza din casă. Or, numai de cabluri atârnate pe toate blocurile nu ducea Piteştiul lipsă!
Autobuze
Paşi în această direcţie trebuie însă făcuţi. Primăria are în derulare un proiect de mobilitate urbană care, printre altele, prevede achiziţionarea a 25 de autobuze electrice. Cinci mai mari, pentru liniile din zona centrală, şi 20 mai mici, pentru cartiere. Vor fi montate în anumite zone – în special în capetele de linii – şi staţii de încărcare. Investiţia respectivă care ar trebui să fie finalizată în acest an (fonduri UE) s-ar ridica la câteva milioane de euro. Până acum, în Piteşti doar a fost testat un astfel de autobuz, iar acesta s-a comportat foarte bine.
Idei de la Milano…
Şi dacă tot vorbim despre maşini electrice, nu ar strica să ne inspirăm şi de la alţii, că doar nu descoperim noi America. La Milano, de exemplu, am văzut maşinuţe semielectrice pe care oricine le putea folosi dintr-un loc în altul, lăsându-le apoi la dispoziţia cui doreşte, ca şi bicicletele. Maşinile erau oferite de municipalitate, traficul auto fiind astfel mult mai lejer. Or, Piteştiul se confruntă cu o astfel de problemă nu de ieri, de azi, iar aceasta tinde să se acutizeze în condiţiile în care parcul auto creşte constant.
Claudiu DIŢA