Creditele rapide sunt cunoscute ca fiind cea mai simplă metodă de creditare. Consumatorul primește într-un timp foarte scurt suma de bani de care are nevoie, fără birocrație sau drumuri la bancă. Deși au avantajul că sunt rapide şi dispun de condiţii de creditare foarte permisive, accesarea unui astfel de împrumut nu trebuie să se facă la întâmplare.
Alegerea creditorului poate fi o misiune dificilă, cu atât mai mult cu cât există numeroase capcane de care consumatorii trebuie să se ferească. Prin urmare, clientul are nevoie de informare corectă şi completă, din surse sigure, cu scopul de a lua cea mai bună decizie.
Ce capcane poate întâlni solicitantul
Deşi împrumuturile rapide sunt soluţii foarte bune pentru cei care au nevoie urgentă de o sumă de bani, unele instituţii financiare nebancare folosesc numeroase mecanisme prin care cresc major costurile creditului. De cele mai multe ori, acest lucru se face prin aplicarea unei dobânzi anuale efective (DAE) foarte mari, prin comisioane ascunse, fie de acordare, fie de rambursare anticipată ori prin dobânzi penalizatoare mari. În situațiile de neplată, multe IFN-uri sunt inflexibile și întrerup comunicarea cu debitorul, ajuns în prag de executare silită.
Aşa cum arată şi studiul întreprins de specialiștii de la Mr.Finance, costurile prea mari compromit capacitatea de plată a consumatorului şi îi provocă acestuia instabilitate financiară. O altă capcană în care clienţii IFN-urilor cad frecvent este refinanţarea. Aceştia contractează noi credite pentru a le acoperi pe cele precedente, însă ajung să își îngreuneze posibilitățile de rambursare. Ceea ce pe moment pare o soluţie bună, pe termen lung se va dovedi o abordare total greşită a situaţiei.
Cum determină consumatorul oferta corectă şi cum evită capcanele
Una dintre cele mai mari greşeli făcute de clienţii instituţiilor financiare nebancare constă în faptul că îşi iau ca unic reper dobânda în alegerea unei oferte de creditare. Dobânda este un criteriu esenţial pentru cei care accesează un împrumut, însă mai sunt şi alte criterii importante de care trebuie să ţină cont: penalizări, comisioane, suma totală de plată, valoarea ratei şi graficul de rambursare.
De asemenea, este indicat ca debitorul să se asigure că va colabora cu o instituţie deschisă la dialog, dispusă mereu să-i ofere suportul necesar în cazul în care întâmpină probleme. Contractul de credit va fi foarte bine citit, iar clauzele atent verificate. În prealabil, consumatorul trebuie să caute pe internet informaţii cu privire la experienţele pe care alte persoane le-au avut cu instituţia financiară nebancară respectivă.
Doar informându-se corect şi temeinic, solicitantul poate evita contractarea unui credit cu costuri mari, care să-i provoace probleme financiare greu de gestionat. Este indicat ca orice consumator să se informeze doar din surse de încredere înainte să acceseze un împrumut, astfel încât să fie pregătit pentru situațiile prevăzute, dar mai ales pentru cele neprevăzute.