Actualul exercițiu financiar european se apropie de jumătatea perioadei de programare, iar România absoarbe fonduri europene pe proiecte de infrastructură în mare parte doar din proiectele începute în trecut, în perioada 2007-2013, atrage atenția Corina Crețu, comisarul european pentru Politică Regională, într-o scrisoare adresată Ministerului Transporturilor, citată de hotnews.ro
Doamna Crețu se declară „extrem de ingrijorată” de situația actuală, de proiectele noi pregătite insuficient sau care riscă să se blocheze, afirmă sursa citată.
Este dat, în acest sens, exemplul autostrăzii Sibiu – Pitești, care este scoasă la licitație în grabă, pe loturi, deși nu este studiat impactul asupra mediului.
Plus că, am adăuga noi, deşi de ani de zile această autostradă de importanţă majoră ne e prezentată ca fiind prioritară, guvernele din ultimii şase ani n-au făcut nimic pentru a demara lucrările. Şi nici precedentele, de altfel.
Pentru perioada 2014-2020, 5,1 miliarde de euro au fost rezervate pentru investiţiile în domeniul transportului, dar proiectele fazate – începute în exercițiul financiar trecut – însumează numai 1,7 miliarde de euro.
Altfel spus, suma de 3,4 miliarde de euro, bani europeni care ar putea fi accesaţi fără a mai trebui rambursaţi, se vor duce pe apa Sâmbetei. Ori a Dâmboviţei, mai corect spus.
Cu referire la autostrada Piteşti-Sibiu, dna Creţu a declarat că…CNAIR a optat pentru aceeaşi abordare în licitaţia pentru loturile 1 şi 5 ale autostrăzii proiectate Sibiu-Piteşti, şi anume, deschiderea licitaţiei, fără a aştepta rezultatul impactului asupra mediului (EIM), care este obligatoriu.
În plus, am fost informată recent că CNAIR intenţionează să lanseze, de asemenea, licitaţia pentru lotul 4, fără ca evaluarea impactului asupra mediului să fie finalizată. Prin urmare, vă rog să interveniţi şi să puneţi capăt acestei practici”, a scris doamna Creţu, în misiva pomenită.
Pentru autostrada Piteşti-Sibiu, Uniunea Europeană suportă 85% din costuri. Guvernul nostru, doar restul de 15 procente. Asta teoretic, pentru că practic autorităţile române sunt incapabile să demareze lucrările şi să acceseze banii europeni.
De remarcat disperarea din scrisoarea doamnei Creţu, ţinând cont de faptul că dumneaei provine de vechiul FSN, apoi FDSN, PDSR şi apoi PSD. Faptul că e atât de vehementă la adresa camarazilor săi politici înseamnă lucrurile sunt, realmente, grave.