Vineri seara, în faţa cinematografului „Sebastian Papaiani” Piteşti, cinefilii au aprins candele. Ei au marcat astfel trecerea în nefiinţă a ultimului cinematograf de stat din Argeş. În dreptul intrării, piteştenii au scris cu lumina lumânărilor „The end” (adică „sfârşit”). Maria Bikfalvi, lidera Sindicatului Liber RomâniaFilm, pune „Sfârşitul” în spinarea conducerii RADEF (Regia Autonomă de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor România Film).
Doi spectatori
Din punct de vedere al RADEF, cinematograful în cauză a fost închis temporar, până la 17 martie 2017, din motive economice. Regia a invocat probleme financiare, care fac imposibilă acoperirea cheltuielilor pe timp de iarnă. Cu facturile în mână, administratorul cinematografului, Constantin Curelea, a arătat că pentru octombrie are de plătit la apă şi canalizare doar 71,39 lei, iar într-o lună costurile cu energia electrică însumează 208 lei.
„Niciun cinematograf de stat nu este rentabil, fiindcă RADEF ne obligă să difuzăm filme care, chiar dacă sunt bune, nu sunt comerciale şi nu aduc spectatori. Colac peste pupăză, biletul costă 8 lei şi 6 lei cu reducere. Mai zilele trecute, la filmul «Discordia», am avut doar doi spectatori, iar oamenii au ieşit din sală după numai o jumătate de oră, deoarece filmul nu a avut nici măcar o replică până atunci. Acest fapt m-a determinat să schimb filmul cu de la mine putere, ca să adun spectatori, însă a doua zi am fost chemat la comisia de cercetare disciplinară. Cât priveşte cheltuielile cu utilităţile – apa, canalizarea şi energia electrică – facturile nu totalizează împreună, în luna octombrie, nici măcar 300 lei. Nu s-a vrut digitalizarea cinematografului şi nici modernizarea lui, pentru că au existat alte interese”, a spus dl. Curelea.
Acesta a explicat că filmele necomerciale, unele foarte slabe, au adunat în jur de 250 de spectatori pe lună şi circa 3.000 pe an. Lucrând de 45 de ani în domeniu, administratorul şi-a amintit de vremurile de mult apuse, când lumea dădea buluc la cinematograf; atunci vindea 27.000 de bilete pe lună.
Aparatură second hand
Maria Bikfalvi, lidera Sindicatului Liber RomâniaFilm, a declarat: „Prin încetarea activităţii cinematografului «Sebastian Papaiani» se doreşte continuarea unui contract de colaborare din 2013 care nu a fost dus la bun sfârşit de fosta conducere a RADEF. Contractul valabil zece ani este în vigoare, fiind încheiat între regie şi Iancu Adrian, cel care a cumpărat, la un preţ de apartament, cinematograful de stat «Dacia» Piteşti, care a devenit biserică, după ce a funcţionat, mai întâi, ca discotecă. Cinematograful «Bucureşti» a fost predat primăriei pe Legea 303, în schimbul unui miliard. Din păcate, banii încasaţi pe activele cinematografelor «Bucureşti» şi «Dacia» nu s-au reîntors către cinematograful «Sebastian Papaiani», a cărui «modernizare» a constat într-o spoială, o pânză pusă pe perete, o mică mărire a scenei şi un proiector din jumătatea sălii, luat de la second hand. Să le fie ruşine! Şi-au bătut joc de memoria lui Papaiani!”
Contracte păguboase
Alte contracte păguboase ale RADEF (de asociere în participaţiune) au fost încheiate la Câmpulung, a completat Constantin Curelea. Astfel, la poalele Mateiaşului, în locul cinematografului „Muscelul” şi a grădinii de vară s-a deschis, „fără respectarea prevederilor legale”, o pizzerie. Iar fostul cinematograf „Balada” „este acum în paragină”, după ce acolo a funcţionat o perioadă un magazin de haine second hand.
Pe ultimul drum
Ultimul „mohican”, cinematograful „Sebastian Papaiani” a fost condus, simbolic, pe ultimul drum. Vinerea trecută, Ania Cazan, preşedinta Asociaţiei „3fest”, a scris cu lumina candelelor, în numele cinefililor, „The End”, tristul… generic de final al filmului dramatic „produs” de RADEF. „Am susţinut penultimele două ediţii «3fest» la cinematograful «Sebastian Papaiani» şi îi sunt datoare datorită amintirilor care mă leagă de el”, a… subtitrat mesajul întâlnirii comemorative Ania Cazan.
Activitatea a încetat la „Sebastian Papaiani”. Încetul cu încetul, cinematograful de stat îşi pierde identitatea. Afişele cu filme au fost înlăturate de la avizier. Cei cinci salariaţi au intrat în şomaj tehnic. Sala de spectacole, ghişeul de bilete, holul central, spaţiile anexe urmează să fie debranşate de la utilităţi. În joc este doar parterul clădirii. La etaj funcţionează Curtea de Apel. Cu asemenea vecini este greu de crezut că s-ar putea deschide acolo o cârciumă sau o cafenea…
Mirela NEAGOE