Dacă e să se facă vreun lucru în România, apoi pare musai să fie făcut prost. Se surpă autostrăzi în care s-au băgat milioane de euro, stadioane modernizate riscă să cadă la un vânt mai puternic, podurile se construiesc fără praguri de fund (a se vedea la Căteasca!), staţiunile montane sunt fără cap şi fără coadă (uitaţi-vă la Moliviş!), turismul estival e jecmăneală pe faţă, unele reparaţii se fac de mântuială, unii profesori şi medici se fac că îşi fac datoria… Şi exemplele ar putea continua. Dar întrebarea zilei este: cine-a pus fabrica-n drum?, ca să parafrazăm celebrul cântec cu cârciuma. Numai că „ăla” cu cârciuma „nu a fost om nebun”…
Scandal
Răspunzând unor afirmaţii din spaţiul public privind amplasarea unei unităţi economice pe traseul viitorului drum expres Piteşti-Craiova, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are un punct de vedere oficial. Compania susţine că realizarea viitorului drum expres Piteşti – Craiova nu va afecta nicio fabrică, deşi o astfel de unitate a fost construită pe traseul prevăzut. Planul iniţial al drumului trecea peste fabrica Prysmian, recent construită. „Traseul drumului expres a fost stabilit prin studiul de fezabilitate din anul 2007, dată de la care a fost rezervat coridorul alocat construirii acestui proiect. Deoarece drumul expres are ca principal scop dezvoltarea economică şi socială a zonei de sud-vest a României, CNAIR SA a găsit soluţia modificării locale a traseului, astfel încât construirea lui să nu afecteze buna funcţionare a activităţilor economice din zonă. Această soluţie le va fi comunicată ofertanţilor, astfel încât aceştia să poată ţine cont de ea în momentul elaborării Proiectului Tehnic de execuţie. Ca atare, soluţia identificată de CNAIR SA nu va produce întârzieri în ceea ce priveşte construirea drumului expres şi nu va necesita elaborarea unui nou studiu de fezabilitate. Până la momentul încheierii procedurilor de licitaţie pentru construirea drumului expres, CNAIR SA întreprinde toate demersurile necesare pentru exproprierea terenurilor destinate întregului proiect, ceea ce reprezintă un argument în plus pentru respectarea graficului de execuţie. Suprafeţele care urmează să fie expropriate nu generează costuri suplimentare, deoarece sunt similare celor destinate traseului iniţial. În aceste condiţii, fabrica Prysmian nu va fi relocată”, zice CNAIR.
Unde a fost statul?
Bun. Deci statul a rezervat un culoar încă din 2007 pentru drumul expres, dar cineva s-a gândit să îşi facă o fabrică taman pe acel culoar. Întrebări: unde a fost statul când s-au dat avizele? Dacă nu mai era posibilă modificarea traseului? Dacă nişte cetăţeni îşi făceau case pe traseul respectiv? Ce ar fi dacă pe aerodromul de la Geamăna s-ar construi o unitate economică fix pe pista de aterizare-decolare? Şi, încă o dată: statul doarme? Este bine că se fac fabrici noi, că şi aşa s-au pus la pământ multe unităţi economice mari (ARO, Grulen, Arpechim, Rolast etc.). Dar chiar nu se poate ţine cont cap-coadă de un proiect? De exemplu, la Moliviş: s-au apucat de treabă autorităţile cu gândul să facă pârtii de schi, turbărie, microhidrocentrale, observator economic, iar acum – când şi DNA este pe fir – se roagă să poată finaliza măcar un drum şi pârtia principală de schi. Revenind la cântecul din şapou: nu a fost nebun ăl de-a pus fabrica-n drum, ci statul care nu ştie unde îi e capul…