Cazul lui George, elevul marginalizat din Piteşti, ar trebui să deschidă bine ochii statului în sensul operării unor reglementări legislative, fiindcă şcolile sunt împânzite de copii care au tulburări de comportament ori dificultăţi de integrare, iar sistemul de învăţământ stă în unele situaţii pe un butoi de pulbere.
Cu alte atribuţii
Cum în şcoli, grădiniţe şi licee se petrec prea multe întâmplări nefericite, terapia psihologică a devenit o necesitate. Conflictul de la Şcoala „I.L. Caragiale” Piteşti a scos la iveală o disfuncţionalitate: consilierii şcolari nu le pot oferi şcolarilor şi preşcolarilor servicii psihologice, fiind încadraţi ca… profesori. Ei îşi desfăşoară activitatea şi în cabinetele de asistenţă psihopedagogică, şi la clasă. În fişa postului sunt trecute tot felul de atribuţii care n-au de-a face cu sufletul copilului. Consilierii şcolari fac, într-un fel sau altul, munca diriginţilor, ocupându-se, în general, de orientarea şcolară a elevului.
În rândul patru, banca de la geam, un copil este măcinat de o suferinţă. Viaţa a demonstrat de prea multe ori că la clasă se ivesc situaţii în care se impune intervenţia psihologului. În şcoli avem elevi cu ADHD, cu probleme de comportament (furie excesivă, agresivitate). Avem elevi abuzaţi fizic, emoţional sau sexual. Avem elevi care manifestă episoade de tristeţe, care plâng aparent fără motiv, care nu înţeleg de glumă. Avem elevi cu tulburări de alimentaţie. Avem elevi pe care-i afectează divorţul părinţilor, decesul unui prieten sau moartea unui animal de companie. Avem elevi care suferă fiindcă părinţii lor au plecat la muncă în străinătate. Avem elevi care sunt mutaţi dintr-o şcoală în alta sau dintr-o localitate în alta şi nu se adaptează acestei situaţii. Şi, Doamne, avem atâţia elevi care chiulesc, cărora nu le place să vină la şcoală! Ignorarea sau tratarea superficială a acestor situaţii poate conduce în timp la probleme majore de comportament şi la afectarea echilibrului psihic. Cine-i vede, cine-i înţelege şi cine-i ajută pe elevii care au o problemă de suflet? Colacul de salvare ar putea fi aruncat de consilierul şcolar dacă în fişa postului ar fi trecută consilierea psihologică.
Servicii gratuite
O adolescentă s-a sinucis de dorul mamei plecate în străinătate, un copil a fost violat, un puşti de la Şcoala „I.L. Caragiale” a fost marginalizat de colegi… Poate că nu s-ar mai petrece atâtea rele dacă menirea consilierului şcolar ar fi să le ofere elevilor care au nevoie de un sfat servicii psihologice. Un prim pas s-a făcut la Piteşti, în această direcţie. Bulgărele se rostogoleşte de jos în sus, adică de la baza realităţii spre vârful piramidei ministeriale. Cazul lui George a deschis ochii statului. Augustina Ene, coordonator al Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, ne-a spus că vor fi acordate servicii gratuite de consiliere psihologică unor copii cu nevoi speciale din Argeş care provin din familii cu situaţie materială precară. Primul beneficiar va fi chiar elevul marginalizat de la Şcoala „I.L. Caragiale”; în plus, şi mama puştiului a fost invitată să participe la şedinţele de terapie. În cadrul colectivităţii se vor desfăşura trei activităţi de integrare şi două întâlniri cu părinţii pe fiecare semestru.
Doar 81 de consilieri
Consilierul psihologic Augustina Ene ne-a informat că în Argeş sunt încadraţi 81 de profesori care lucrează în cabinetele şcolare de asistenţă psihopedagogică. Dintre aceştia, 32 îşi desfăşoară activitatea la Piteşti. Consilierul şcolar care lucrează în cabinetul de psihopedagogie al Şcolii „I.L. Caragiale” are în total trei unităţi de învăţământ arondate. Teoretic, are de consiliat 1.900 de şcolari şi preşcolari proveniţi de la două unităţi gimnaziale şi o grădiniţă. Cu aceeaşi lipsă de personal se confruntă şi medicina şcolară. Un medic şcolar are pe listă, în medie, cam tot atâţia elevi. Exemplul este edificator ca să vă daţi seama de „grija” pe care o are statul faţă de sănătatea copiilor noştri.
Mirela NEAGOE
2 Comentarii
Viki
Ce cauta psihologii sa preadea la clasa? Ei ar trebui sa consilieze pe elevii cu probleme. Intre predare si consiliere sunt anumite diferente
Daniel
Ar trebui ca fiecare scoala sa-si aiba psihologul ei