În cei peste 40 de ani în care România s-a aflat sub regimul comunist, autostrăzile nu s-au numărat printre priorităţile guvernului, deşi unele planuri vizau construcţia a peste 3.000 de kilometri de autostrăzi. Au fost construiţi doar 113 kilometri.
La sfârşitul anilor 1960, a început construcţia autostrăzii Bucureşti – Piteşti. Cei 95 de kilometri ai primei autostrăzi construite în România au fost deschişi traficului rutier în 1973, după şase ani de la începerea lucrărilor.
Planurile din anii 1960 ale regimului condus de Nicolae Ceauşescu vizau, potrivit unor istorici, construcţia a 3.200 de kilometri de autostradă, o reţea care urma să se întindă în toate regiunile istorice ale României.
O hartă din 1968 care prezenta viitoarele autostrăzi, publicată de fostul Institut de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene (IPTANA) cuprindea traseele autostrăzilor Mureş, Argeş, Făgăraş, Litoral, Ardeal Nord, Prahova, Moldova, Oltenia şi Giurgiu. Autostrada „Argeş” era desenată tocmai pe traseul mult visatei autostrăzi Piteşti-Sibiu. Toate erau unite între ele şi se întindeau până la frontierele României.
După finalizarea lucrărilor la autostrada Bucureşti – Piteşti, investiţiile în autostrăzi nu au mai continuat în ritmul aşteptat, singurul tronson realizat şi inaugurat în 1987 fiind cei 17 kilometri din autostrada Soarelui, între Feteşti şi Cernavodă.
Printre cele mai complexe lucrări de infrastructură rutieră derulate înainte de 1990 a fost construcţia Transfăgărăşanului, şoseaua de 151 de kilometri care traversează Munţii Făgăraş şi leagă astfel Muntenia de Transilvania.
Regimul comunist şi-a propus să finalizeze acest proiect grandios, început în 1970, în numai trei ani, la el lucrând mii de oameni: militari şi muncitori aduşi din toate zonele ţării.
Transfăgărăşanul a fost inaugurat mai târziu de termenul propus, la 20 septembrie 1974, în prezenţa lui Nicolae Ceauşescu. Abia după alţi patru ani a fost asfaltat în întregime.
Transfăgărăşanul este considerată cea mai spectaculoasă şosea de României şi una dintre cele mai spectaculoase din lume, fiind o atracţie turistică cunoscută şi în afara ţării.