După cum v-am informat, conducerea Draxlmaier a anunţat la începutul săptămânii închiderea fabricii Lisa DLR, inaugurate în anul 1993 la Piteşti. Activitatea companiei va continua totuşi în cadrul altei unităţi deschise în municipiu şi unde lucrează momentan circa 3.700 de angajaţi. Este vorba despre grupul SDPC (Sisteme de Producţie Cablaje) în care nemţii vor să investească atât tehnologii, cât şi personal. Astfel, o parte dintre salariaţii defunctei DLR urmează să se transfere la noua fabrică şi, în paralel, vor fi recrutate forţe proaspete din rândul tinerilor, prin programul de învăţământ „dual” derulat de companie. Draxlmaier a anunţat că a alocat nici mai mult, nici mai puţin de 450.000 euro pentru pregătirea viitorilor angajaţi.
Soluţii pentru angajaţi
Revenind la cei 800 de angajaţi din cadrul DLR, spuneam că li s-a oferit posibilitatea de a se muta (inclusiv peste hotare, la alte fabrici Draxlmaier). Ei bine, mulţi nu agreează oferta şi afirmă că mai bine rămân cu cele 10-12 salarii compensatorii promise de germani. Politica Draxlmaier prevede însă că, dacă acceptă această variantă, nu vor putea reveni în sânul companiei decât, eventual, peste trei ani. Dumitru Costin, liderul confederaţiei sindicale BNS, a anunţat înfiinţarea unui grup de lucru care va căuta soluţiile optime pentru angajaţii care vor refuza să se mute la fabrica SDPC. „Am luat act de decizia acţionarului majoritar. Asta ne-a obligat să negociem şi să găsim nişte soluţii, care înseamnă, pe termen scurt, un pachet de servicii suport şi de asistenţă pentru lucrătorii care îşi vor pierde locurile de muncă, dar şi despăgubiri financiare în conformitate cu prevederile Contractului Colectiv. Ne vom asista oamenii, îi vom sprijini pentru a-şi putea găsi noi locuri de muncă”, a declarat Dumitru Costin.
Două probleme, niciun vinovat
Actualmente, salariaţii Lisa DLR se află în şomaj tehnic. Motivele pentru care s-a ajuns aici, conform declaraţiilor oficiale, ţin de reducerea comenzilor în cazul proiectelor gestionate de companie. „Situaţia este rezultatul unui cumul de factori: pe de-o parte, este vorba despre reducerea firească a comenzilor în cazul produselor al cărui ciclu de viaţă se apropie de final, iar pe de altă parte unul dintre principalii clienţi a decis să-şi mute producţia în Mexic”, a declarat Bernd Schmitt, director general Lisa Draxlmaier Autopart. Ambii factori contribuie la reducerea numărului de comenzi pentru Lisa şi, deşi au fost făcute demersuri pentru asigurarea de noi proiecte, acest lucru nu s-a reuşit.
S-au grăbit?
Decizia radicală anunţată la începutul săptămânii ne dă de gândit în sensul că ne întrebăm: oare nu a fost pripită? Spunem asta deoarece, în timpul conferinţei de presă, şefii Draxlmaier nu au putut estima, spre exemplu, costurile pe care le presupune închiderea fabricii DLR. Or, cum iei o asemenea măsură fără a pune în balanţă toţi factorii – mai ales cei de ordin financiar?
Pe de altă parte, dacă la Piteşti situaţia este evident una delicată, în ţară, conform declaraţiilor aceloraşi oficiali, Draxlmaier o duce bine. Cifra de afaceri a atins 3,7 miliarde euro anul trecut, motiv pentru care germanii au demarat investiţii de 150 milioane euro ce urmează a fi realizate până în 2018. Acestea vizează extinderea centrelor din Hunedoara şi Braşov.
George OLTEANU