Înfiinţată în urmă cu şapte ani, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Servsal Argeş este entitatea organizatorică ce se ocupă de toate aspectele gestionării problemei deşeurilor municipale din întreg judeţul Argeş. Implementarea unui sistem integrat de gestionare a deşeurilor la nivelul judeţului Argeş a fost necesară pentru alinierea la cerinţele şi prevederile directivelor Comunităţii Europene, în vederea conservării, protejării şi îmbunătăţirii calităţii mediului. Astfel, ADI Servsal Argeş are delegată gestionarea sistemului de management al deşeurilor şi are rolul de a monitoriza derularea activităţii de colectare şi depozitare a deşeurilor din Argeş, din mediul urban şi rural. În cei şapte ani de existenţă, asociaţia şi-a îndeplinit deja o parte dintre obiectivele propuse la înfiinţare. Au fost închise vechile gropi de gunoi, au fost delegate contractele pentru administrarea depozitului ecologic de la Albota şi au fost selectaţi operatorii care se ocupă de colectarea gunoiului din întreg judeţul şi transportul lor către punctele intermediare şi depozit.
Acţiuni în 2017…
Pentru anul 2017, ca şi până acum, lista obiectivelor anuale şi multianuale este una lungă. Iată care sunt acestea: monitorizarea caietelor de sarcini şi a modului de implementare a sistemului integrat; schimbarea strategiei de colectare a deşeurilor reciclabile din întreg judeţul; atingerea parametrilor de deviere de la depozitare pentru toate categoriile de deşeuri, potrivit impunerilor UE şi obligaţiilor asumate de judeţul Argeş prin Memorandumul de Finanţare a investiţiilor în sistem; dezvoltarea sistemului de selectare mecanică prin noi investiţii; achiziţionarea şi distribuirea de compostoare către gospodăriile individuale, atât din mediul rural, cât şi urban, pentru extinderea proiectului de deviere a deşeurilor biodegradabile încă de la sursă – „Compostul, soluţia din grădina ta”; continuarea campaniei de informare-conştientizare publică „Selectează deşeurile, implică-te şi tu!”; atragerea unor surse de finanţare nerambursabilă pentru proiectele complementare; întărirea capacităţii ONG-urilor de mediu şi dezvoltarea platformei www.ecovoluntar.ro; implementarea proiectului „Staţia de reciclare” pentru colectarea deşeurilor periculoase tip DBA şi DEEE; realizarea de campanii de informare publică şi proiecte complementare; încheierea de parteneriate cu factorii interesaţi; atragerea de surse de finanţare complementare proiectului de bază.
Investiţii…
În ceea ce priveşte planul de investiţii pentru 2017-2018, şi acesta este unul ambiţios şi va viza, în principal, Centrul de Management Integrat al Deşeurilor şi staţiile de transfer, astfel: construcţie hală sortare mecanică – 5.100 mp; extindere şi modernizare staţie de compostare în brazde cu aerare negativă; instalarea unui Biofiltru pentru diminuarea mirosurilor olfactive; trratare mecanico-biologică şi stabilizare pentru deşeurile organice; utilaje de sortare mecanică pentru staţiile de transfer; recipienţi de colectare (containere, pubele) şi compostoare individuale; şi proiectele complementare vor continua în acest an, cu ţintă pe informarea şi conştientizarea publicului în privinţa obligaţiilor ce revin populaţiei şi pe educaţie ecologică: „Compostul, soluţia din grădina ta”; „Ecoatitudine în Argeş” – implicarea şcolilor şi comunităţilor rurale în procesul de selectare a deşeurilor la sursă; colectarea bateriilor şi a deşeurilor electrice şi mici (jucării, telecomenzi, telefoane, aparate radio etc) în recipienţi amplasaţi în şcoli, primării şi magazine rurale; concurs de proiecte – Ecovoluntar.ro.
Claudiu DIŢA