De câţiva ani, înaintea vacanţei de primăvară, copiii au parte de „Săptămâna altfel”, un program educaţional prin care atât preşcolarii, cât şi cei din clasele primare, gimnaziale sau liceale au parte de lecţii… diferite de cele obişnuite. Dacă prichindeii participă la acţiuni plănuite de educatoare sau învăţătoare, cei mari îşi aleg împreună cu diriginţii cum vor petrece această săptămână. E vorba despre lecţii interactive în clasă sau în aer liber, iar elevii sunt dornici să se recreeze, să facă şi altceva în afară de teme şi lecţii.
Educaţie la Bibliotecă
Cele mai „populare” activităţi sunt mersul la film, la teatru sau în excursii, dar şi instituţiile de cultură din oraş au câteva oferte tentante. Spre exemplu, Biblioteca Judeţeană a demarat un program atractiv, interesant şi mai ales educativ. Şcolarii au vizitat instituţia, au văzut cu ochii lor ce înseamnă o bibliotecă, i-au descoperit secretele.
Printre cei care au spus „da” acestei provocări s-au numărat elevi din Colegiul Tehnic „Costin Neniţescu”, care au aflat avantajele pe care instituţia le oferă în spaţiul virtual (platforma de pe internet a bibliotecii).
Nici cei mici nu au lipsit. Elevi ai Şcolii „Ion Pillat” au participat luni la o activitate interactivă, învăţănd reguli ale bunelor maniere.
„Bătălia Cărţilor”
Tot luni, în prima zi, s-a dat startul celei de-a treia ediţii a concursului naţional de lectură „Bătălia Cărţilor”, unde s-au înscris tineri dornici să citească şi să descopere noi taine. Pentru a fi motivaţi să-şi înceapă călătoria în lumea cărţilor, participanţii au fost încurajaţi de câştigătorii de anul trecut: Tudose Ioana, elevă la Şcoala „Vintilă Brătianu” Ştefăneşti şi Costea Diana, de la Colegiul Naţional „Zinca Golescu”.
„Cine a citit mai mult”
O altă activitate, denumită „Cine a citit mai mult, recunoaşte mai uşor”, a fost încununată şi ea de succes. Printre participanţi s-au numărat şi elevii unei clase I a Şcolii „Mihai Eminescu” din Piteşti. Micuţii au trebuit să recunoască personaje din desene animate, atât actuale, cât şi mai vechi. Putem spune că s-au descurcat de minune. Copiii au răspuns corect la toate întrebările şi au fost foarte încântaţi să-i vadă pe ecranul videoproiectorului pe toţi eroii preferaţi. De la Omul Păianjen până la Ariel, nu i-a pus niciunul în dificultate pe cei mici, chiar dacă imaginile au fost deformate.
Teatru, film, excursie
Teatrul a fost şi el o alegere perfectă. Raluca, elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Ion Cantacuzino”, ne-a spus că a mers luni la teatru şi a vizionat piesa „Gaiţele”, împreună cu colegii. „Noi am ales să mergem în «Săptămâna Altfel» la teatru, la Grădina Zoologică şi la sfârşit într-o excursie la Sighişoara”. O altă elevă, de la Colegiul Naţional „I.C. Brătianu”, ne-a spus că va face mai întâi o excursie la Iaşi. „Vom vizita toate punctele turistice şi suntem foarte încântaţi.”
Nici sălile de cinema nu au fost ocolite, un film bun alături de colegi şi profesori fiind mereu binevenit. Tinerii au optat pentru filmele contemporane – mai ales cele 3D.
Activităţi speciale
Grădiniţele au plănuit şi ele activităţi speciale pentru micuţi. Fie că au mers în parc la joacă, fie că au primit vizita personajelor preferate din desenele animate, copiii s-au distrat şi au avut o săptămână… magică. Nici baloanele nu au lipsit din decor, iar distracţia a fost garantată.
Vizită la pompieri
Şi pompierii au răspuns „prezent” la evenimentele din „Săptămâna altfel”. Cadrele specializate au desfăşurat în această perioadă activităţi non-formale, de prezentare a unor tehnici de intervenţie, dar şi riscuri specifice pe care le au în vedere. Desigur, copiii au fost învăţaţi cum să se comporte în unele situaţii de urgenţă. Pe lângă acestea, au fost create ateliere de lucru, iar elevii au aflat ce înseamnă meseria de pompier şi au descoperit tehnici de prim ajutor medical. Numărul copiilor care au vizitat sediul şi subunităţile ISU a fost de peste 4.500.
Fast-food, în orar
Dar nu toate activităţile programate în această săptămână sunt şi educative. Unii învăţători preferă să-i ducă pe cei mici la restaurante de tip fast-food, acestea fiind şi pe placul copiilor. Nici cei mari nu se feresc de un astfel de mod de a-şi petrece timpul alocat programului. Terasele respectivelor restaurante sunt pline ochi de liceeni sau de elevi din ciclul gimnazial care îşi aleg singuri ce vor face în această perioadă.
Acasă
Nu puţini sunt adolescenţii care tratează acest program ca pe o vacanţă. Mulţi preferă să plece din oraş şi să nu participe la evenimentele organizate împreună cu colegii de clasă. Încă o săptămână de vacanţă nu strică niciodată, ideea fiind cu atât mai bună pentru cei din anii terminali, care se pregătesc pentru examenele din vară.
Muncă
Dacă pentru unii „Şcoala altfel” înseamnă ieşiri cu prietenii din clasă, alţii muncesc din greu pentru olimpiadele naţionale care au loc chiar în această perioadă. Printre cei care participă la aceste competiţii se numără şi elevi argeşeni care, sperăm noi, vor aduce un prestigiu judeţului.
Se pare că acest program iniţiat de Ministerul Educaţiei are şi părţi bune şi părţi rele. Pe de-o parte, elevii se cunosc mai bine, petrec timp împreună cu profesorii şi colegii, învaţă lucruri utile. Pe de altă parte, nu mereu educaţia este pe primul plan în aceste activităţi, distracţia sau leneveala fiind literă de lege pentru unii.