Starea de urgenţă a fost instituită pe întreg teritoriul țării la 16 martie şi a fost prelungită de preşedintele României, ulterior, până la 14 mai, inclusiv.
Odată instituită starea de alertă, anunțată pentru data de 15 mai, orice limitări sau restrângeri de drepturi ar putea fi impuse doar prin adoptarea unui act normativ de tipul unei legi organice.
Instituirea stării de alertă este, teoretic, una dintre posibilităţile la îndemâna autorităţilor, prin care s-ar putea corela relaxarea restricţiilor din perioada stării de urgenţă cu necesitatea menţinerii responsabilităţii statale în ceea ce priveşte controlul situaţiei de urgenţă şi, în final, eliminarea riscurilor determinate de epidemie.
Corelativ, la încetarea stării de urgenţă îşi vor înceta aplicabilitatea şi măsurile dispuse pe durata stării de urgenţă, inclusiv cele privind restricţiile şi limitările drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti.
Altfel spus, pe timpul stării de alertă cetățenii nu pot fi amendați, cum se întâmplă pe timpul stării de urgență. De asemenea, nu pot fi emise ordonanțe militare, iar cele care sunt acum în vigoare expiră odată cu starea de urgență.
Ordonanțele militare care sunt acum în vigoare expiră la 14 mai. Pentru a menține amenzile, autoritățile vor trebui să dea o lege.
Guvernul și președintele analizează ipoteza declarării stării de alertă după data de 15 mai, când expiră starea de urgență instituită prin decret de Klaus Iohannis. Este o măsură necesară pentru a putea fi menținute, legal, unele dintre restricțiile impuse pentru limitarea răspândirii noului coronavirus, cum ar fi închiderea unor domenii de activitate cu public.
Epidemia intră în sfera de aplicare a stării de alertă, ca situaţie de urgenţă, cu precizarea că starea actuală este „în plină desfăşurare spre regres”.
(N.G.)
Un Comentariu
CRISTIAN STANCU
DIFERENTA E CA VA IESI DIASPORA LA PRADUIT.