Argeşul este printre puţinele judeţe în care Sistemul integrat de management al deşeurilor solide funcţionează în parametri optimi. Toate cele 102 localităţi ale judeţului au servicii de salubritate, este asigurată trasabilitatea deşeurilor, iar tratarea, valorificarea şi depozitarea acestora se face în mod controlat la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor Albota. Odată cu extinderea colectării organizate în întreg mediul rural al judeţului, a apărut şi o situaţie îngrijorătoare, spune Gabriel Moiceanu, directorul ADI Servsal Argeş. Astfel, au crescut cantităţile de deşeuri menajere colectate, mult peste nivelul de generare pe cap de locuitor, iar în pubele/containere regăsim cenuşă, bălegar, crengi, bolovani, fructe, iarbă, vrejuri de fasole sau alte resturi vegetale ce nu au căuta aici.
Acest lucru generează costuri suplimentare pentru colectare, transport şi tratare/depozitare, iar în final acestea se vor regăsi în facturile plătite de autoritatea locală sau de cetăţean. În plus, vom plăti penalităţi pentru fiecare tonă de deşeu depozitată. Astfel, mai multe primării au primit deja din partea operatorilor de salubritate facturi majorate pentru cantităţile suplimentare colectate.
Cum se poate evita acest lucru?
Aşadar, ce se poate face? „UAT-urile (n.r. – localităţile) trebuie să aprobe planul privind gestionarea corectă a deşeurilor la nivel local, plan care a fost transmis de către ADI Servsal Argeş către toate administraţiile locale, în format electronic. Prin adoptarea planului de măsuri vom impune o practică unitară la nivel de judeţ: interzicem aruncarea în pubelele din gospodării a deşeurilor de grajd, a pământului şi pietrişului şi a deşeurilor de materiale de construcţie. Folosind compostoarele individuale oferite gratuit de către ADI Servsal Argeş gospodăriilor din mediul rural, se pot devia de la depozitare resturile vegetale biodegradabile. Colectarea separată a deşeurilor reciclabile în saci special inscriptionaţi şi respectarea graficului de ridicare a deşeurilor agreat de primărie şi operator este o altă măsură importantă. În plus, deşeurile voluminoase vor fi ridicate semestrial, înainte de sărbătorile pascale şi în perioada curăţeniei de toamnă (Sfântul Dumitru). Numai dacă depunem eforturi comune şi ne asumăm responsabilităţile ce ne revin fiecăruia (UAT, operator, ADI) vom reuşi să evităm costurile suplimentare şi ne vom atinge obiectivele”, susţine Gabriel Moiceanu.
Un Comentariu
Gicu
Pana sa apara tomberoanele la sat oamenii procesau ecologic deseurile – le ardeau sau le puneau sa putrezeasca! Acum toata lumea cu iarba la tomberon.
Cand primariile nu vor mai avea bani sa le ridice vor aparea focare de infectie… La fel si cu apa curenta si asfaltul : investitii care nu vor putea fi intretinute.