„O mare bătaie de joc!” – este replica cel mai des auzită din gura navetiştilor care, de sâmbătă încoace, traversează cu piciorul o linie de tren pentru a urca într-un maxi-taxi. Pe călători nu-i sperie doar distanţa suplimentară pe care sunt nevoiţi să o parcurgă per pedes, ci şi alte pericole majore la care se expun, în calitate de pietoni. Este vorba despre traversarea căii ferate şi pătrunderea într-un nod de circulaţie nesemaforizat, în care traficul devine, la orele de vârf, infernal. De acest calvar au parte mii de oameni din Piteşti, Ştefăneşti, Mioveni şi din alte localităţi limitrofe, iar chinul este doar la început, fiindcă încă mai este vacanţă… Când va începe şcoala, va fi vai şi amar de copii, dar mai ales de părinţii lor care se vor ruga la Dumnezeu, zi de zi, ca micuţii lor să ajungă teferi la destinaţie.
Staţia de la Expo Parc, nelegală
De cinci zile, municipalitatea i-a obligat pe transportatorii externi care deservesc rutele spre Ştefăneşti şi Mioveni să intre în legalitate şi să înfiinţeze capete de linie în afara oraşului reşedinţă de judeţ sau în autogări. Primarul Piteştiului, Cornel Ionică, ne-a declarat că până acum (n.n., de vreo 10-15 ani!!!) staţia de maxi-taxi de la intrarea în Expo Parc, pe care o regretă navetiştii, a funcţionat „în afara legii”, fiind „tolerată” de autorităţile publice locale fiindcă „n-au avut alternativă”. Edilul-şef a precizat că respectivul capăt de linie a fost desfiinţat ca urmare a unei „plângeri penale” şi a unor „reclamaţii făcute de cei din zonă”, dar şi pentru că nu se respectă legea. Locatarii respectivi s-au plâns de zgomotul făcut de maşinile transportatorilor, precum şi de mizeria lăsată la faţa locului, în parcarea eliberată acum de microbuze şi autocare.
„Piteştiul e «arat» în lung şi-n lat, e făcut praf de transportatori externi. Se impunea o astfel de măsură. Cei de la Mioveni s-au dus ei la CNCD, nu i-am trimis noi acolo, fiindcă în acel loc au autogara autorizată”, ne-a spus primarul.
În ideea că problema ar putea fi soluţionată, Cornel Ionică ne-a vorbit şi de transportul metropolitan, un proiect ce ţine (şi) de competenţa Consiliului Judeţean, aflat în fază de… embrion.
Cornel Ionică: „Niciodată locuitorii din Eremia Grigorescu, de pe Depozitelor, de pe Calea Bucureşti nu au avut asigurat transportul. Pe de altă parte, am avut în zona respectivă linia 1 de transport şi nu urca nimeni în autobuze.”
Ionică ia în calcul un traseu nou
Credem că, din discuţia purtată cu noi, Cornel Ionică a înţeles care-i principala supărare a navetiştilor împărţiţi între calea ferată şi CNCD: fie că merg la Ştefăneşti sau la Mioveni, oamenii care populează noile capete de traseu cer în cor măcar un autobuz de legătură cu oraşul. Noi le dăm o veste bună: primarul a promis că le va face voia. Navetiştii nemulţumiţi trebuie, însă, să aibă „puţintică răbdare”, fiindcă înfiinţarea unui traseu nu se face cât ai bate din palme. Se respectă anumite proceduri, iar primul pas birocratic în această direcţie se face prin convocarea comisiei de circulaţie. După analizarea soluţiei se face propunerea către primar. Iar acesta iniţiază un proiect de hotărâre pentru instituirea unui traseu pe zona invocată. Cum prima şedinţă a Consiliului Local Piteşti are loc abia la finele lunii septembrie, navetiştii de la Mioveni şi Ştefăneşti vor mai avea de aşteptat.
Călătorilor de toate vârstele şi de toate categoriile sociale le era la îndemână să se îmbarce sau să coboare în vechea staţie, cea de la intrarea în Expo Parc, întrucât de aici puteau ajunge relativ repede la mijloacele de transport în comun din Piteşti care-i ducea la destinaţie: şcoală, liceu facultate, spital, gară, magazin, domiciliu etc.
Staţia de la barieră
Primul capăt de traseu, cel de la barieră, destinat pasagerilor care pleacă sau vin din zona Ştefăneştiului, este deocamdată complet neamenajat. Şanţul care desparte „autogara” de calea ferată arată deplorabil. Vai de navetiştii care ajung într-un asemenea loc la lăsarea întunericului!
Cu mâinile ocupate de paporniţe şi cu povara celor 75 de ani, Gheorghe Trană din Goleşti traversează şontâc-şontâc calea ferată. „E o întreagă babilonie. O bătaie de joc! Ne ia trenul în bot înainte să ajungem în prăpădita de staţie”, se vaită bătrânul.
„Mutarea staţiei de maxi-taxi peste linia ferată pune capac la toate! Ne este peste mână să ajungem la plecare sau la sosire în Piteşti în această zonă mărginaşă. Unii avem bagaje. Alţii sunt bătrâni şi bolnavi. Mai sunt şi copiii care-şi cară ghiozdanele până la şcoală sau liceu. Unui om simplu nu-i dă mâna să meargă cu taximetrul de la barieră în oraş”, se tânguie o tovarăşă de suferinţă, Ioana Stan.
„Ne urcăm în maxi-taxi de pe calea ferată. Mi-e groază să mă gândesc ce vor face copiii noştri când va începe şcoala. Cum s-or descurca ei cu naveta în asemenea condiţii? Staţia asta nu-i deloc amenajată, nici pe la ţară n-am văzut aşa ceva! Nu există măcar o băncuţă pentru cei în vârstă. Acum ne bate soarele în cap, iar când va ploua şi va ninge va fi vai de capul nostru! Uite: gunoaiele colcăie în buruieni! Pe drumul ăsta prădădit nici căruţele n-ar merita să circule. Şi degeaba e barieră la calea ferată; dacă îţi dă unul un brânci în faţa trenului, ăla eşti…”, se cruceşte Diana.
Autogara de la CNCD
Aflată chiar lângă chioşcul portarului, „autogara” de la CNCD, unde opresc cursele pentru Mioveni, le oferă pasagerilor, de bine, de rău, un pic de confort. Navetiştii au la dispoziţie o bancă pusă la umbră, însă oamenii ajung în acest loc transfiguraţi de efortul depus la parcurgerea unui drum destul de lung şi de anevoios; unde mai pui că şoseaua nesemaforizată este tranzitată de maşini de toate tonajele. Pe centura oraşului, în apropierea căruia se găseşte noul capăt de linie, traficul devine, în unele momente, infernal.
Din 27 august, microbuzele şi autocarele îşi cară pasagerii din cele două puncte aflate dincolo de calea ferată. O staţie vai de mama ei a fost înfiinţată lângă barieră, peste calea ferată, servind curselor Piteşti-Ştefăneşti – blocuri, Piteşti-Goleşti şi Piteşti-Valea Mare-Enculeşti. Cealaltă staţie, ridicată la rang de autogară, la care se ajunge şi mai greoi din cauza traficului, se află în curtea CNCD, fiind rezervată curselor Piteşti-Mioveni.
Mai trebuie spus că pentru ameliorarea situaţiei, autorităţile publice locale le permit transportatorilor din Mioveni şi Ştefăneşti să-i lase/să-i ia pe călători şi de la „Ramada”. Dar asta nu rezolvă total problema a cărei soluţie poate fi prelungirea unei linii de autobuz sau, mai degrabă, urgentarea realizării proiectului de transport metropolitan.
Mirela NEAGOE
3 Comentarii
Puiu
În baza reportajului făcut de jurnalistă la noua staţie de la CNCD, reportaj presărat şi cu câteva interviuri, domnul primar Ionică trebuie să realizeze cât de mare e pericolul pentru mii de navetişti şi familiile acestora. Dacă tot a fost forţat atâţia ani să încalce legea pentru că nu au avut alternativă, mai putea să mai amâne puţin până găsea o soluţie civilizată. Aşa, nişte oameni, care poate l-au şi votat o parte dintre ei, să fie edil şef, sunt expuşi pericolului şi trimişi sub cerul liber în arşiţă, ploaie, viscol şi ger. Caut să fiu mai îngăduitor, pentru că am realizat că nu e simplu să rezolvi o problemă pe care nu ai putut-o rezolva în 10-15 ani şi nu este uşor nici pentru cei din zonă, care au reclamat. Dar , o prea mare întârziere s-ar putea solda cu accidente grave, cu situaţii ireparabile. De aceea trebuie să găseşti cea mai bună variantă şi în felul acesta simţi că ţi-ai făcut datoria, de om în primul rând şi apoi pe cea de primar. Noul loc ales este total neindicat, chiar dacă se aprobă staţie la Ramada. Acea zonă este chiar un infern. Şi începe şcoala şi vine iarna şi…!?
Puiu 2
Foarte rau pentru copii, nu exista trotuar!
Tanase, Constantin Tanase
Tot ce se poate ca spaga platita de operatorul de transport sa nu mai ajunga unde trebuie. Si brusc, s-au trezit mai marii urbei sa ia masuri. Fireste, in detrimentul cetateanului, Care habar nu are ce se intampla in spatele tuturor „masurilor de bine” gandite de politicienii trimisi de partid sa „slujeasca” cetateanul si interesele urbei. Asta pe langa multe alte proiecte supraevaluate si faceri de bine pentru cetateni. Deh, interesu` poarta fesu`. Domn` primar, aveti idee cati din navetisti platesc taxe si impozite in Pitesti din banii munciti in zona Mioveni?