Festivalul Artelor Europalia a avut loc la Brüxelles, iar ţara gazdă a fost România. Principalul eveniment cultural a fost expoziţia retrospectivă Brâncuşi, cu sculpturi din bronz, marmură, lemn, ghips, precum şi cu fotografii. Exponatele au provenit de la muzee şi din colecţii particulare din întreaga lume. Criticii de artă sunt în unanimitate de părere că Brâncuşi a pus bazele sculpturii moderne, introducând noi forme şi idei.
Câteva exemple: „Sărutul” – este considerată prima sculptură modernă a secolului XX. Artistul a creat mai multe versiuni, simplificând formele geometrice şi liniile; „Cuminţenia pământului”, din calcar, este o mică făptură dezbrăcată, aşezată cu genunchii strânşi şi cu braţele împreunate. Ea arată un ataşament faţă de pământ, ca o zeitate stranie venită din mitologia românească; „Pasărea măiastră” este o pasăre magică, binevoitoare, plasată în folclorul românesc. Sculptorul a creat 30 de versiuni ale acestei păsări. El oferă acea particularitate ce conferă suprafeţelor lui aura unei deschideri spre înalt.
Expoziţia ne-a oferit şi prilejul unei întâlniri cu câteva opere de referinţă ale artiştilor contemporani cu Brâncuşi: Rodin, Picasso, Monet, Modigliani etc. Am putut astfel înţelege mai bine viaţa şi cariera sculptorului în contextul influenţelor artistice ale vremii. De asemenea, arta fotografică prezentată a fost inedită.
Pe durata expoziţiei Brâncuşi, Festivalul Europalia a colaborat cu centrul ART Basics for Children (ABC) din Brüxelles. Este vorba despre un atelier menit să le insufle copiilor experienţe estetice, să le stimuleze fantezia şi creativitatea. Am văzut figuri mici de lemn pe care copiii le asamblau, construind machete ale „Coloanei infinitului” şi ale „Mesei tăcerii”, sub îndrumare pedagogică. A fost o iniţiativă demnă de reţinut.