Şi înainte, şi după 1989, Dacia 1300, cu toate versiunile derivate din modelul de bază, a fost considerată maşina românilor, care a făcut istorie pe drumurile patriei. Pe bună dreptate, se zicea că Dacia ţine cu săracul, că putea fi reparată pe marginea şoselei şi că niciodată nu te lăsa în drum. După expirarea licenţei Renault 12, maşina a suferit o serie de transformări, astfel apărând Dacia 1310. Lansată ca succesor al modelului de bază, a fost fabricată din 1979 până în 2004. Ultima berlină a fost produsă pe 21 iulie 2004, când, după ce Renault a preluat, în 1999, uzinele de la Mioveni, a apărut Dacia Logan, care a cunoscut un succes de piaţă fără precedent (producţia fiind ulterior completată cu modelele Sandero, Sandero Stepway, Logan MCV, Duster, ca să ne referim doar la maşinile fabricate la Mioveni).
Puţini ştiu însă că pentru o perioadă realativ scurtă Dacia 1310 a fost comercializată sub numele de Dacia Denem şi în Regatul Unit al Marii Britanii. Pentru a putea pătrunde pe selecta şi pretenţioasa piaţă britanică, maşina avea volanul pe dreapta, iar varianta de vârf, numită GLX, era prevăzută cu geamuri electrice faţă, jante de aliaj, casetofon, bord cu inserţii de lemn, cutie de viteze în cinci trepte şi plafon îmbrăcat în vinil. Maşina era promovată de importator drept „The Very Acceptable Dacia Denem” (în traducere, Dacia Denem foarte acceptabilă). Britanicii, cu renumitul lor conservatorism, nu s-au arătat însă prea interesaţi să achiziţioneze o maşină fabricată într-o ţară comunistă şi în scurt timp Dacia Denem a fost retrasă. Acum, pe piaţa auto britanică şi-au făcut loc noile modele Dacia, vârful de lance constituindu-l Duster, pe care englezii îl apreciază din ce în ce mai mult ca fiind SUV-ul care oferă satisfacţii maxime la un raport preţ-prestaţie fără concurent.
Val. NICOLAU