Dacă vrei să-ți faci o primă idee despre capabilitățile economice ale unei țări privește-iinfrastructura – susțin toţi specialiștii. Conștienți de acest fapt, diriguitorii noștri s-au aplecat, în această campanie – dacă ați observat – asupra acestui sector; premierul Orban a devenit globe-trotterul descoperitor de tronsoane de autostradă aflate în diferite stadii. Ba chiar a uimit atunci când a deschis, ciudat, cu focuri de artificii (…) un nou șantier. Premieră! Ultima vizită a fost la Bacău, unde a dat semnalul că, în curând, 15 km de autostradă – pe centura localității – vor fi gata chiar înainte de termen. De când Uniunea Europeană pune presiune pe România pentru a întregi Coridorul IV Paneuropean, autostrăzile au devenit promisiuni de lux în campania electorală.
Astfel, PNL promite, în primă fază, 1.000 km de autostrăzi, iar în 10 ani – 3.000 km! Când vezi aceste cifre ar trebui să te bucuri, desigur, ca român. Numai că, „fript” cu atâtea promisiuni, te îndoiești de puterea acestui avânt… electoral. Hai s-o spunem pe aia dreaptă: niciun guvern nu a fost în stare să construiască autostrăzi câte a promis! Astăzi, în România (folosesc date statistice ale INS) sunt 873 km de autostrăzi. În 2020 s-au dat în folosință 26 km. Nici în anii anteriori n-a fost mai bine: în 2019 – 43 km, iar în 2018 – 58 km.
Când afirm acest lucru, îl raportez la obiectivele de 1.000 km de autostrăzi promise în primă fază și la cei 3.000 km de autostrăzi și drumuri expres în următorii 10 ani. Ce concluzie trebuie să tragi din aceste comparații? Realismul „celor 1.000 km” şi al „celor 3.000 km” este pus la îndoială. Ca argeşeni, suntem foarte interesați de viitoarea autostradă Pitești – Sibiu (122,11 km). Ea este vitală, de interes național. Proiectul este ambițios și destul de dificil în zona munților.
PNL și-a rezervat exclusivitatea (a ieșit chiar scandal politic) semnării, la Pitești, a unui contract din suita celor reprezentând loturile. Tronsonul Pitești – Curtea de Argeș și cel de la Curtea de Argeș la Tigveni par a fi pregătite de lucru. Dinspre Sibiu s-a dat startul lucrărilor până la Boița.Din păcate, termenul pentru această autostradă este 2025. Şi cine știe ce se va mai ivi! Politicienii nu au abandonat obiceiul de a-şi marca, precum sălbăticiunile, realizările, de parcă ele ar fi private, nu ale ţării! De aici orgoliile: „dacă n-am fi fost noi!…” Așa s-a întâmplat și la Bacău,unde premierul n-a ezitat, vorbind despre autostrăzi, să afirme că PNL a realizat „mai mulți kilometri decât a făcut PSD”. Dacă această competiție ar fi mai rodnică, am fi bucuroși, dar – repet – niciun partid n-a făcut ce trebuie în acest domeniu! Astfel că din cei 17.873 km de drumuri naționale, 18 km erau din pământ și 144 km drumuri pietruite.
Un Comentariu
Zoil
Asa se-ntampla cand dintr-o suta … 90 se fura .