A venit vara, au mai „picat” nişte miniştri. Printre ei, şi cel al Transporturilor, Dan Costescu, în locul căruia se va instala în jilţul ministerial Sorin Buşe, fost vicepreşedinte la Inginerie Renault Globale şi director general al Renault Technologie Roumanie.
N-am prea înţeles care au fost raţiunile care au stat la baza schimbării ministrului Costescu (în fapt, acesta a preferat să demisioneze la puţin timp după ce a aflat că va fi, oricum, schimbat). Costescu a făcut, în scurtul său mandat, de câteva luni, ceva pentru urnirea lucrurilor la autostrada spre Sibiu. Măcar a demarat studiile de fezabilitate necesare. Predecesorii săi – să exemplificăm aici cu junele penal Dan Şova şi cu urmaşul acestuia la minister, Ioan Rus – n-au făcut în trei-patru ani câte a făcut Dan Costescu în patru luni.
Cel care va conduce acum Transporturile este tot un tehnocrat, Sorin Buşe având, în plus, avantajul că vine din industria auto, chiar de la Dacia. Fie şi numai din acest considerent, multă lume are aşteptări foarte mari de la noul ministru, privitor la autostrada ce va urma să lege Piteştiul de Sibiu. Unii chiar se aşteaptă ca, sub conducerea d-lui Buşe, să se şi demareze lucrările la respectivul tronson.
În ce ne priveşte, buna credinţă a ministrului Buşe nu e suficientă pentru ca aşa ceva să se şi întâmple. Ba chiar se poate spune că e inutilă, dacă ne gândim că sunt şanse infime ca pe dl Buşe să-l apuce Crăciunul în scaunul de ministru. Or, până atunci, nici măcar studiile de fezabilitate nu vor fi gata. Deci, de demararea lucrărilor nici pomeneală. Ca atare, prudent şi recomandabil ar fi să nu ne facem cine ştie ce iluzii (ex-ministrul Rus le numea chiar „vise erotice”) privind autostrada cu pricina, pentru că riscăm nişte deziluzii pe măsură.
Autostrada Piteşti-Sibiu n-o poate face, în câteva luni, nici cel mai capabil şi mai bine intenţionat ministru posibil. Totul ţine de voinţa factorului politic. Voinţă care, de 26 de ani încoace, ne-am lămurit, a cam lipsit. De la „miniştri hoţi” şi „deputaţi contrabandişti” nu ne putem aştepta să le pese prea mult de exporturile României, de economie, de ţară, în general. Pe scurt, când vom avea o nouă clasă politică, mai puţin coruptă, mai puţin hrăpăreaţă şi mai puţin hoaţă decât cea de azi, atunci vom avea şi autostradă. Până atunci, cu un singur Buşe, într-o singură vară, nu se face primăvară.
Nota bene: epitetele din fraza precedentă nu îmi aparţin. Ele au fost preluate dintr-un articol de presă semnat Goga. Octavian Goga, de la Ciucea, nu Dorin Goga, de la Poli Timişoara.
Sorin SIMION