Oare de ce nu ne mai miră, dar ne întristează? Se prelungeşte suspansul în cazul desemnării primilor constructori ai celei mai aşteptate autostrăzi din România. Perioada de evaluare a ofertelor pentru secţiunile 1 şi 5 ale autostrăzii Piteşti – Sibiu a fost extinsă până la finele lunii septembrie. Este o nouă amânare în cazul acestui proiect vital pentru transportul paneuropean de mare viteză, dar şi pentru economia judeţelor Argeş, Vâlcea şi Sibiu. Toate promisiunile de până acum, toate termenele avansate de către guvernanţi au fost încălcate. Consecinţa este că niciun metru cub de pământ de pe traseul viitoarei autostrăzi nu a fost mişcat din loc. Între timp, unii oameni care au luptat din răsputeri pentru acest proiect, aşa cum este cazul fostului şef al Dacia, Constantin Stroe, au trecut în lumea celor drepţi. În acest sens, guvernanţilor, facem un apel către voi: am vrea să circulăm pe autostrada Piteşti – Sibiu! În viaţa asta!
Neputinţă sau rea-voinţă?
Stabilirea câştigătorilor pentru secţiunea 1 Sibiu – Boiţa şi secţiunea 5 Curtea de Argeş – Piteşti durează mai mult decât au anticipat iniţial autorităţile (nu ar fi prima oară când s-au înşelat sau au minţit!). Noul termen pentru finalizarea evaluării ofertelor este 29 septembrie, conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Selecţia primilor constructori pentru şoseaua de mare viteză ce va lega Ardealul de Muntenia se dovedeşte a fi foarte dură. Din cursă au fost deja eliminaţi unii constructori, precum italienii de la Impresa Pizzarotti, dar şi orădenii de la Trameco. De asemenea, toate contestaţiile depuse până acum au fost respinse. Chiar dacă CNAIR va stabili câştigătorii la finele lunii septembrie, contractele cu aceştia ar putea fi semnate abia după obţinerea acordului de mediu (AM). Iar acest document ar putea fi emis de către autorităţile de la Mediu abia spre finalul anului, conform celor mai recente estimări. Până la emiterea AM, ar putea fi totuşi soluţionate eventualele contestaţii după stabilirea câştigătorilor. În ciuda noii amânări, procedurile pentru construcţia celor 45 de kilometri ai secţiunilor 1 şi 5 sunt cele mai avansate (aşadar, pentru celelalte tronsoane e vai şi amar!).
Fug investitorii
Sindicaliştii şi conducerea Uzinei Dacia – Renault din Mioveni au atras atenţia în repetate rânduri asupra necesităţii construirii autostrăzii, organizând şi câteva mitinguri de protest faţă de lentoarea cu care se mişcă autorităţile centrale. Degeaba. De câteva zile, circulă şi informaţia conform căreia gigantul german BMW a decis să investească 1 miliard euro în Ungaria, la numai 30 de kilometri de graniţa cu România, pentru construcţia unei fabrici. Ştiţi ce au zis germanii când au fost întrebaţi de ce nu au investit în România, deşi au luat în calcul şi acest lucru? Reţeaua de autostrăzi din ţara vecină are 1.491 kilometri construiţi, în exploatare, la care se adaugă circa 500 kilometri în construcţie. Transportul unei platforme cu automobile de la Debrecen la Munchen, unde este sediul BMW, durează 9-10 ore. Din zona Sebeş, unde este fabrica Daimler în România, un transport durează cel puţin 15 ore, plus formalităţi Schengen. Un transport din Craiova sau Piteşti durează până la 24 de ore. România are peste 30.000 km drumuri pietruite şi de pământ, 35% din întreaga reţea de drumuri publice.