Instituţia Prefectului Argeş, cu o conducere nouă, tânără, cu mai mare deschidere spre comunicare, a bifat deja două evenimente majore. Dar ambele provocări sunt în derulare şi se pot schimba multe pe parcurs.
Primul obstacol a fost apariţia noului coronavirus. Sorţii războiului împotriva pandemiei Covid-19, coordonat de la nivel central, dar cu decizii în timp real la nivel de judeţ, sunt până în prezent de partea noastră. Având în faţă situaţia la nivel naţional şi discutând doar pe cifre oficiale, nu pe zvonuri şi presupuneri, stăm bine. Ne situăm pe ultimele poziţii într-un clasament cu multe judeţe care au între 300 şi 600 de cazuri, în frunte cu „excepţia” Suceava unde s-au înregistrat peste 3.200 de cazuri. Noi avem sub 200, conform datelor de ieri. Am asistat şi la câteva decizii dure, de schimbare a conducerii în cele mai mari spitale din Argeş, precum şi de schimbarea şefilor DSP.
Să urmărim însă cu atenţie şi economia judeţului, deja afectată de măsurile restrictive. Pe termen scurt, nu mă aştept la ceva bun, dimpotrivă. Sunt convins că vor fi victime directe şi colaterale ale suspendării activităţilor agenţilor privaţi. Mă gândesc că „ne vom face bine” peste vreo cinci ani, readucând în discuţie al doilea eveniment major care a avut loc luni, 11 mai. Este vorba, desigur, despre semnarea contractului de execuţie pentru secţiunea 5 Piteşti-Curtea de Argeş (30,35 km) ca parte a autostrăzii Piteşti-Sibiu.
Aşa cum am scris, de am tocit tastele, autostrada este proiectul vital pentru ca Argeşul să fie o forţă economică. Dacă 2020 este anul autostrăzii, cum spune ministrul Transporturilor, acesta va fi şi anul unei mari suferinţe şi al unei lupte de a supravieţui, de a rămâne pe linia de plutire. Iar următorii doi-trei ani vor fi numai buni de tras la jug pentru repunerea pe picioare a economiei la nivel de judeţ. În acest timp mă aştept ca autorităţile să nu doarmă, să rezolve orice probleme care pot apărea (ştiţi foarte bine ce-am păţit cu… gândacul de autostradă, cu contestaţii şi alte piedici), să se implice şi să supravegheze constructorul angrenat în marele proiect de infrastructură.
Mi-a plăcut că Ludovic Orban a fost oarecum rezervat la evenimentul de luni, declarând: „Nu am aplaudat semnarea contractului, o să aplaud dacă acest contract va fi finalizat în cele mai bune condiții și, de preferință, înaintea termenelor care sunt prevăzute acolo. După mine, 12 luni proiectarea și 4 ani execuția mi se pare o perioadă de timp mult prea lungă”.
Promisiuni
Asta înseamnă că 2025 ar putea fi anul în care vom merge pe autostradă de la Piteşti la Curtea de Argeş. Iar pentru ca toată autostrada să fie gata, conform datelor actuale, este prevăzut un termen de şase ani în total. Este un orizont îndepărtat, pe mine mă nemulţumeşte, dar e bine că îl avem ca reper. În acest sens, ministrul Lucian Bode și-a argumentat declarațiile, având stabilite termene foarte precise pentru secțiuni 1, 3, 4 și 5 ale autostrăzii Pitești-Sibiu. „Considerăm că, prin accelerarea marilor proiecte de investiții în infrastructura de transport, vom recupera rapid decalajele acumulate în această perioadă de criză. […] Am și argumente: în martie 2020 s-au început lucrările la secțiunea 1, Sibiu-Boița, de 13 km, 212 milioane lei. Astăzi am fost martori la semnarea contractului de proiectare și execuție pentru lotul 5, Pitești-Curtea de Argeș. Până la sfârșitul lunii mai vom stabili câștigătorul licitației privind proiectarea și execuția pentru lotul 4, Tigveni-Curtea de Argeș, de 9,9 km, 2 miliarde lei. Estimăm semnarea contractului pentru lotul 4 în luna iunie 2020, dacă nu vor fi contestații. Pentru secțiunea 3, Cornetu-Tigveni, ne-am propus lansarea procedurii de licitație până la sfârșitul lunii iunie 2020. Pentru secțiunea 2, Boița-Cornetu, se fac investigații geotehnice suplimentare, urmând să se finalizeze documentația tehnică”, a spus ministrul.
Avem aşadar o promisiune, iar în faţă un relief dificil pe care constructorul şi-a propus să-l „înfrângă” folosind poduri, viaducte şi tuneluri. Aproximativ 20% din proiect prevede astfel de construcţii. Astfel se explică termenul destul de mare de execuţie, fiindcă, judecând brut, 30 de kilometri de autostradă într-o ţară dezvoltată cum ne dorim să avem e o nimica toată.
Un Comentariu
Anonim
Un articol plictisitor (inutil), în ciuda folosirii unui stil la persoana l-a sigular ( din partea autorului- George Olteanu) , absolut enervant ptr. cititor, care aduce în prim plan incompetența/habarnismul, indolența, reaua credință, DISPRETUL ptr. cetățean al celor care au condus sau conduc administrativ-politic „Argesul”!